در حالی که یک هفته از آغاز اعزام زائران به عتبات می‌گذرد، هنوز بسیاری از متقاضیان سفر به کربلا از شهرهای مختلف کشور نتوانسته‌اند به این سفر معنوی مشرف شوند.

 چرا اعزام عتبات از همه استان‌ها برقرار نمی‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، سفر عتبات با فراز و نشیب‌های زیادی که در سال‌های اخیر طی کرده است، در روزهای گذشته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا از سر گرفته شده است. البته برقراری این سفرها طوری است که هنوز زائران برخی از استان‌ها، موفق به اعزام نشده‌اند و همچنان زوار در بلاتکلیفی هستند.

این امر در حالی است که دفاتر استانی برای سفر عتبات آمادگی کامل دارند و حتی برای رفاه بیش‌تر زائران و کاهش هزینه‌ها تلاش می‌کنند تا بتوانند همانطور که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت  عنوان کرده است، سفرهای عتبات را با تنوع بسته‌های زیارتی و با قیمت مناسب در اختیار زائران قرار دهند.

اعزام نشدن زائران استان‌های مختلف به عتبات/ چرا فقط اعزام‌ها از ۳ ایستگاه پروازی است؟

با این وجود، در استان‌هایی همچون خراسان رضوی، یزد، اصفهان، خوزستان و بوشهر و بسیاری دیگر از استان‌ها که در اعزام زائران به عتبات استان‌های پیشگام بودند، هنوز هیچ اعزامی صورت نگرفته است و اکنون فقط از سه ایستگاه پروازی تهران، کرمان و ساری زائران می‌توانند به عتبات مشرف شوند و در سامانه عتبات نیز ظرفیت کاروان‌ها فقط از این سه ایستگاه پروازی است.

یکی از استان‌هایی که هرساله تعداد بسیاری از مردم آن به عتبات مشرف می‌شوند، استان خراسان رضوی است که زائران پس از تشرف به حرم امام رضا علیه السلام، از امام الرئوف برات کربلا را می‌گیرند و به زیارت ارباب مشرف می‌شوند.

بیش از ۴ هزار زائر مشهدی در انتظار اعزام عتبات هستند

جواد شاد، مدیر حج و زیارت استان خراسان رضوی با اشاره به استقبال مشتاقان زیارت عتبات، می‌گوید: بیش از چهار هزار نفر از استان خراسان رضوی برای سفر زیارتی به عتبات ثبت‌نام کرده‌اند. اما با توجه به مشکلاتی که در زمینه تهیه بلیت پرواز زائران عتبات داریم، هنوز هیچ اعزامی از این استان به عراق صورت نگرفته است.

سودجویی دلالان در سفر عتبات/ برای اعزام زائران با قیمت مناسب در تلاش هستیم

وی با بیان اینکه چندین جلسه با شرکت‌های هوایپمایی مختلف داشتیم که به نتیجه قابل قبولی منتهی نشده است، می‌افزاید: متأسفانه بسیاری از پروازهای عتبات توسط برخی از دلالان چارتر شده است و قیمتی که آنها اعلام می‌کنند، برای اعزام زائران به صرفه نیست و تهیه بلیت از دلالان منجر به بالا رفتن هزینه سفر خواهد شد. بنابراین، ما همچنان در تلاش هستیم تا بتوانیم با شرکت‌های هواپیمایی مذاکراتی داشته باشیم و زائران را با قیمت مناسب به عتبات اعزام کنیم.

هزینه بلیت پرواز به عتبات از استان خراسان رضوی با توجه به مسافت بیشتر، گران‌تر از سایر استان‌ها است. با این وجود، با تدبیر مسؤولان سعی شده تا هزینه سفر عتبات از فرودگاه مشهد بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نشود. اما به دلیل برخی مشکلات در زمینه تأمین بلیت پرواز به صورت  برنامه‌ای و سیستمی، همچنان اعزام زائران از این استان انجام نگرفته است و کاروان‌های غیرمجاز هم از این فرصت استفاده کرده و به راحتی و بدون دردسر، زائران را با خود همراه کرده و با هزینه‌های بالا  و ارائه خدماتی با کیفیت پایین، زائران مشتاق زیارت کربلا را به این سفر معنوی اعزام می‌کنند.

مردم شهرهای مرزی با عراق در انتظار ازسرگیری سفر زمینی به عتبات

مسؤولان استانی سازمان حج و زیارت هم که نباید بیش از مبلغ اعلام شده برای سفر عتبات از زائران طلب کند، در تلاش هستند که قیمت تمام شده را کاهش دهند تا زوار متحمل هزینه بالا نشوند. البته بسیاری از مردم سایر شهرهای کشور نیز با این مشکلات مواجه هستند؛ تا جایی که حتی متقاضیان سفر عتبات از شیراز و یزد هم منتظر اعزام از استان خود بوده و تمایلی به اعزام از استان تهران یا کرمان ندارند.

وضعیت سفر عتبات در استان‌های جنوبی کشور و همچنین ایلام هم که با سایر شهرها متفاوت است؛ چرا که مردم شهرهای مرزی ترجیح می‌دهند که به صورت زمینی به عتبات سفر کنند تا اینکه هزینه‌های سفر هوایی عتبات را بپردازند.

به گفته یکی از مسؤولان حج و زیارت استان خوزستان، از مرزهای شلمچه یا چذابه تا شهرهای زیارتی عراق مسافت زیادی نیست و زائران در زمان کوتاه و هزینه پایینی به صورت زمینی می‌توانند به کربلا مشرف شوند. بر همین اساس هم استقبال زیادی از سفر هوایی عتبات در این استان صورت نگرفته است و زائران منتظر بازگشایی مرز زمینی هستند. چرا که در صورت بازگشایی مرز زمینی زائران با هزینه محدودی می‌توانند به زیارت بروند.

بالا بودن هزینه خدمات زیارتی مانع آغاز اعزام‌ها شده است

علی اصغر شریفی، مدیر حج و زیارت استان یزد نیز با اشاره به آمادگی برای اعزام زائران به عتبات می‌گوید: با توجه به بالا بودن هزینه برخی خدمات از پرواز تا اسکان، هنوز هیچ اعزامی از استان یزد صورت نگرفته است. بر همین اساس، در حال بررسی وضعیت و تأمین امکانات خوب برای اعزام زائران با قیمت مناسب هستیم تا زائران متحمل هزینه‌های بالا نشوند و با برنامه‌ریزی انجام شده، سفر عتبات برای زائران یزدی از هفته‌های آینده آغاز می‌شود.

مهم‌ترین مشکلات استان‌ها برای ازسرگیری سفرهای زیارتی به عتبات، هزینه‌های تمام شده برای زائران است. بر همین اساس هم دفاتر زیارتی در بسیاری از استان‌ها هنوز امکان انعقاد قراردادهایی برای اسکان و سایر امور زائران با قیمت مناسب را ندارند. البته استان‌های مختلف درحال رایزنی هستند تا بتوانند زائران را با هزینه مناسب به عتبات اعزام کنند.

البته در سایت‌های فروش بلیت پرواز، هزینه بلیت پروازها به نجف و بغداد حتی تا دو میلیون تومان هم دیده می‌شود. اما این قیمت‌ها برای بلیت لحظه آخری است و با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت به صورت کاروانی اعزام می‌کند، امکان اعزام تکی زائران وجود ندارد و برخی از افراد با چارتر کردن پروازهای عتبات به فکر سودجویی از زائران و حتی دفاتر زیارتی هستند.

تعداد کاروان‌های عتبات هر روز بیشتر می‌شود تا مشتاقان زیارت عتبات بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند. اما همچنان اعزام‌ها فقط از سه ایستگاه پروازی تهران، کرمان و ساری انجام می‌شود و زائران سایر استان‌ها هم باید منتظر برقراری این سفر معنوی باشند. علاوه بر این، در حال حاضر همه اعزام‌ها همچون گذشته یک هفته‌ای برنامه‌ریزی شده است که هزینه دو طرف هوایی از ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و همچنین برای یک طرف زمینی ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.