وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که اظهارات اخیرش در نکوهش تجاوز ائتلاف سعودی به یمن خبرساز شده بود، درحالی روز گذشته با برگزاری نشستی خبر استعفایش را رسانه ای کرد که در این مراسم بار دیگر در جمله ای کنایی خطاب به عربستان گفت: جنگ یمن تا ابد ادامه نخواهد داشت.

 جنگ یمن تا ابد ادامه نخواهد داشت

«جرج القرداحی» پیشتر با انتقاد علنی از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن این اقدام را پوچ خوانده و گفته بود: انصارالله به جایی تجاوز نکرده و از مردم خود که در جشن و عزا توسط سعودی بمباران می‌شوند، دفاع می‌کند. این سخنان که به مذاق ریاض خوش نیامده بود، موجب بروز بحران دیپلماتیک میان بیروت و کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس شد، طوری که پس از سعودی، کویت، بحرین و امارات نیز سفیران خود را از لبنان فراخواندند. باوجود آنکه کشورهای مذکور علت اقدام خود را اظهارات القرداحی اعلام کردند، اما وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اواخر ماه گذشته گفته بود: «همه می‌دانند مشکل فعلی بسیار فراتر از من و مربوط به موضع سعودی در قبال نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه است، همان‌طور که ریاض چند بار این را به صراحت اعلام کرد».

اما یک تحلیلگر جهان عرب در گفت و گو با قدس با بیان اینکه استعفای القرداحی واقعیت مداخله خارجی در تحولات داخلی لبنان را آشکار می‌کند، گفت: لبنان به طور معمول با تنش‌هایی دست به گریبان است که با تأثیرپذیری از مداخلات آمریکا و عربستان سعودی ایجاد می‌شود. مصیب نعیمی فشار بر وزیر اطلاع رسانی لبنان برای استعفا پس از سخنان افشاگرانه وی را هم در همین زمینه دانسته و ادامه داد: ولی این تنها یک بهانه است و موضوع اصلی مهار حزب الله است. واقعیت این است که بودن یا رفتن القرداحی به عنوان یک عضو کابینه  به خودی خود هیچ تغییری در معادلات ایجاد نخواهد نکرد و ریاض هم از آن سودی نخواهد برد، ولی آن‌ها می‌خواهند با ایجاد فضای مسموم فشار بر مقاومت را افزایش دهند. این در حالی است که واقعیت‌های میدانی لبنان و همچنین نوع شاکله مجلس میزان قدرت حزب الله را آشکار می‌کند پس آن‌ها در نهایت چاره ای جز پذیرش این واقعیت ندارند.

نعیمی دلیل دیگر مداخلات ریاض در لبنان را برای فرار از مشکلات منطقه ای خودساخته دانسته و گفت: آل سعود اکنون در بن بست جدی قرار دارد . حرکاتی مانند به راه انداختن جنگ علیه یمن، قطع رابطه با قطر و مداخلات بیجا در کشورهای دیگر مانند عراق، سوریه، لیبی و دیگر نقاط هیچ عایدی نداشته. پس آن‌ها با بحران سازی این‌گونه تلاش دارند از زیر بار مسئولیتی که در نتیجه بحران آفرینی‌های خودشان ایجاد شده، شانه خالی کنند.  

این تحلیلگر بین الملل در نهایت معتقد است عبور از توطئه‌های سیاسی سعودی در لبنان جز با تفاهم و مشارکت همگانی به جایی نخواهد رسید. وی با بیان اینکه مردم مقاوم لبنان تاکنون توانسته اند قانون تحریمی «سزار» آمریکا که این کشور و سوریه را هدف گرفته را به ناکامی بکشانند، تصریح کرد: نکته مهم این است که احزاب لبنانی به این فهم مشترک برسند که برای حل و عبور از معضلات داخلی در کنار هم ایستاده و با همفکری پیش بروند، در غیر این صورت هیچ نسخه خارجی برای حل مشکلات آن‌ها کارساز نخواهد بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.