مشاور رئیس سازمان سینمایی گفت: در مجموع آثار رسیده به دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر، ۲۰ فیلم مغایر با آیین‌نامه و مقررات بود و ۷۴ فیلم برای ارزیابی هیأت انتخاب، در نظر گرفته شد.

پایان بازبینی فیلم‌های فجر تا ۵ دی‌ماه/ ۲۰ فیلم مغایر با آیین‌نامه حذف شدند

به گزارش قدس آنلاین، یزدان عشیری مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: در این دوره ۹۴ فیلم متقاضی داشتیم که دبیرخانه جشنواره پس از بررسی فرم‌های متقاضی و انطباق آن‌ها با آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها به ۷۴ فیلم رسیدند که فکر می‌کنم طی روزهای آتی، اسامی این فیلم‌ها قابل اطلاع‌رسانی باشد.

وی افزود: هیأت انتخاب جشنواره هم که اسامی اعضای به طور رسمی اعلام شده رسما آغاز به کار کرده‌ است و فکر می‌کنم که تا پنجم دی ماه با روند برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، بازبینی ۷۴ فیلم متقاضی هم اتفاق بیفتد تا ما بتوانیم خروجی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه‌ جشنواره را داشته باشیم.

عشیری گفت: بعضی فیلم‌ها به دلیل انطباق نداشتن با شیوه‌نامه و فراخوان جشنواره واجد شرایط نبودند. به عنوان مثال سال تولیدشان قبل از سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بود که شامل فراخوان نمی‌شد. یا فیلم‌هایی بودند که شاید در دوره‌هایی از جشنواره متقاضی بودند و دوباره ثبت نام کردند. فیلم‌هایی داشتیم که مراحل صدور پروانه ساخت را طی نکرده بودند و ... در مجموع از آثار رسیده، ۲۰ فیلم مغایر با آیین‌نامه و مقررات بود و ۷۴ فیلم برای ارزیابی هیأت انتخاب، در نظر گرفته شد.

وی گفت: هیات انتخاب این دوره‌ جشنواره متشکل از آقایان بهروز افخمی، دکتر مجید شاه حسینی، اسماعیل بنی اردلان، حسین زندباف، اسفندیار شهیدی، محمدحسین نیرومند و سرکار خانم پوران درخشنده است که فکر می‌کنم نسبت به  چند دوره‌ی گذشته‌ جشنواره فیلم فجر، غیردولتی‌ترین و جامع‌ترین اعضا را در این دوره از جشنواره شاهدیم. ترکیبی از چهره‌های دانشگاهی، گفتمانی، نخبگانی و اساتیدی که در حوزه‌ مباحث نظری و فلسفی و زیبایی شناسی هنر و سینما دخیل هستند تا صاحبان تخصص و فیلمسازان صاحب نامی که حضور دارند.

برگزاری پیش‌نشست‌هایی با موضوعات مختلف قبل از جشنواره چهلم

عشیری گفت: خوشبختانه جشنواره روند خود را سپری می‌کند و ما پیش‌نشست‌هایی را طراحی کرده‌ایم که در آستانه جشنواره فیلم فجر با میزبانی موزه سینما برگزار می‌شود. در این پیش‌نشست‌ها هم پیرامون اولویت‌های حوزه‌ سینما و ضرورت‌ها، بحث‌های اقتصاد و مباحث معیشتی سینما، بحث‌های تحلیلی و نظری و آسیب‌شناسی سینما در ژانرهای مختلف، توسط صاحبنظران و کارشناسان به صورت دورهمی و میزگردی طراحی شده است.

وی گفت: امیدواریم که این دست نشست‌ها کمک کنند که ما در گام دوم سینما و درواقع بعد از چهار دهه حرکت بر یک مدار مشخص، وارد افق جدیدتری شویم که این قطعا می‌تواند از برآیند دیدگاه‌ها و نقطه نظرات اساتید اتفاق بیفتد. سینمای ما نیاز به تحول و بازسازی انقلابی دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم باتوجه به وضعیت و روندی که سینمای ایران طی می‌کند و حتی به لحاظ ظرفیت مخاطب پذیری و همینطور مباحث دیدگاهی و موضوعی، سینمای ما نیازمند یک انقلاب محتوایی و حتی ساختاری است که امیدواریم کلید این کار در آستانه‌ دهه فجر بخورد و با این گفتمان و مباحث تداوم پیدا کند تا ما در سال‌های آتی شاهد دگرگونی، تحول و  اعتلای سینمای ایران باشیم تا این سینما، برای مورد استفاده‌ همه‌ اقشار مردم و خانواده‌ها قرار بگیرد و اقلیت کوچکی مخاطب این محصولات و فیلم‌ها نباشند.

مشاور رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: نشست‌های  پیش درآمد موزه‌ سینما را از هفته‌ اول دی ماه برگزار می‌کنیم و تا آغاز جشنواره ادامه پیدا می‌کند. بعد از آن به همایش‌های علمی که همزمان با روزهای برگزاری جشنواره برپا می‌شود، متصل می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.