نشست مشترک اعضای قرارگاه رسانه ای خراسان رضوی با شهردار مشهد با هدف بررسی راهکارهای تعامل شهرداری و رسانه ها در برطرف کردن مشکلات مردم برگزار شد.

 اولویت ها و ضرورت های شهر مشهد از نگاه مدیران رسانه های خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، شهردار مشهد در این نشست گفت: نقاط اشتراک و تماس بسیاری میان شهرداری و رسانه ها وجود دارد که از این میان سه محور برجسته تر هستند: توجه به هویت شهر مشهد، پیشرفت و توسعه شهر و مردم.

سید عبدالله ارجائی افزود: آن چیز که باعث شد سرعت جمعیت پذیری یک باغ خصوصی ظرف ۱۲۰۰ سال از تمام کهن شهرهای اطراف خودش گوی سبقت را ربوده و به ابر شهر بین المللی تبدیل شود، وجود مضجع منور امام رضا(ع) است. اگر این فلسفه ذاتی را قبول داریم باید برتمام مناسبات ما حاکم شود و رفتار کنشگران اجتماعی از کالبد گرفته تا فرهنگ نیزمنطبق با آن باشد. سیاست اصلی فرهنگی ما در دوره ششم مدیریت شهری ترویج سبک زندگی خادم، زائر، مجاور و تسری صفات امام رضا(ع) به شهر است که این می تواند یک محور اشتراکی میان مدیریت شهری و رسانه های شهر امام رضا(ع) باشد.

شهردارمشهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای توسعه سرمایه گذاری و پیشرفت شهرحداقل به نگاه مشترک در حمایت ازسرمایه گذاری سالم نیازداریم. نمی توان شهر را با ۱۸ هزار میلیارد تومان شهرداری و ۴ هزارمیلیارد تومان دولت اداره کرد، این مبالغ کفاف هزینه های روزمره شهر را هم نمی دهد. ناچار هستیم به سمت استفاده از ظرفیتهای مردمی چه داخلی و چه خارجی برویم.

وی در ادامه گفت:بزرگترین وجه مشترک شهرداری و رسانه کار برای مردم است. برای مردم کارکنیم و مطمئن باشیم که خداوند نیز در این مسیر کمکمان خواهد کرد.

ارجائی با تشکر از نقدهای رسانه ها، افزود: به عنوان خادم مردم مشهد ازرسانه ها به عنوان چشم ها، گوشها و زبان گویای مردم مشهد درخواست دارم تا روی منافع مردم با هم هم قسم شویم و کوتاه نیایم، شما به عنوان رسانه مطالبه کنید و ما به عنوان خادم مردم اجرا کنیم.

وجود ظرفیتهای مرتبط و مناسب برای همکاری میان اهالی رسانه و شهرداری

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: ظرفیتهای مرتبط و مناسب برای هم افزایی و همکاری میان اهالی رسانه و شهرداری وجود دارد و در صورت وجود یک اراده قوی و برنامه ریزی مناسب و منسجم می توان به آینده همکاری دوجانبه امیدوار بود.

محسن نصر پور افزود: شکل گیری شهر مشهد و رشد وتوسعه آن درطول تاریخ به برکت وجود مضجع نورانی حضرت رضا(ع) است. برهمین اساس با توجه به روحیه ای که از شهردار مشهد و شورای اسلامی شهر سراغ داریم انتظار می رود تمامی برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها باتوجه به آموزه های دینی و فرهنگ رضوی انجام شود.

وی تصریح کرد: باید تمامی برنامه های فرهنگی، هنری، اجرایی، عمرانی، اقتصادی ، تفریحی و خدماتی شهر متاثر از فرهنگ رضوی باشد. به نحوی که وقتی زائری وارد شهرمشهد می شود تفاوت را با سایر شهرها احساس کرده و تحت تاثیر آن قرارگیرد. این مهم می تواند با همکاری و اشتراک نظر میان شهرداری، شورای شهر و اهالی رسانه و ضریب دادن آن دررسانه های مختلف ، فضای مجازی و ...تبدیل به مطالبه عمومی شده و زمینه های مشارکت مادی و معنوی را بیش از پیش فراهم کند.

نصرپور افزود: بزرگترین انتظار مردم از اصحاب رسانه طرح مشکلات آنها در رسانه ها و اخذ پاسخ مسئولان است. اصحاب رسانه و صدا وسیما از شهردارمشهد، معاونان شهردار و شهرداران مناطق توقع دارند که ضمن پاسخگویی به مطالبات مردم توان نقد پذیری خویش را نیز افزایش دهند تا از این طریق زمینه های تقویت و تسهیل گردش کارمردم در مدیریت شهری فراهم شود.

شهرداری آغازگر حرکت تمدن سازی در کشور باشد

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: شهرداری آغازگر حرکت تمدن سازی در کشور باشد.

علی یعقوبی افزود: شهرداری ها به عنوان نهادی که شهرها و هویت بصری را در اختیار دارند در حوزه جنبه های ابزاری تمدن ، نقش مهمی می توانند داشته باشند. شهرداری ها به لحاظ ارتباطات ۷۰ درصد جمعیت مردم را در اختیار دارند. همچنین در معماری شهری و شهرسازی، اعتبارات و ارتباطات خوبی نیز با مردم و سرمایه گذاران دارند و اگر بخواهیم یک نهاد مستعد برای آغاز حرکت تمدن سازی در کشور را نام ببریم، این نهاد شهرداری ها هستند.

وی گفت:: مشهد به عنوان یک شاهراه ارتباط با جهان اسلام، قلب تپنده تشیع و بارانداز فرهنگی کشور و پایتخت معنوی ایران بهترین جغرافیای حرکت تمدن سازی است و فکر می کنم دوره ششم بهترین دوره برای آغاز این حرکت است و خوشبختانه همکاری خوبی میان دولت، نمایندگان مجلس و شهرداری وجود دارد.

یکی از دغدغه های ما توجه بیش از اندازه رسانه های خارجی به شهر مشهد است

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیزد در این نشست گفت: یکی از دغدغه های ما توجه بیش از اندازه رسانه های خارجی به شهر مشهد است. به این شکل که نقاط مثبت ناگفته می ماند و کوچکترین خطا برجسته می شود.

افشین تحفه گر افزود: اگر نگاه به جهان شهر برکت است طبیعتا باید بر تمدن نوین اسلامی متمرکز شویم و برای آن استراتژی مناسبی تدوین کنیم. استراتژی که به صورت بالقوه در شهر مشهد وجود دارد، سبک زندگی رضوی است. انتظاری که زائر از کلان شهر مذهبی مشهد دارد در قالب استراتژی سبک زندگی رضوی تحقق پیدا می کند .

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری باید زمینه رسانه ای انقلابی را در این شهر ایجاد کند.

به رسانه مشهد توجه بیشتری شود

سرپرست اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز گفت: مشهد و خراسان قطب رسانه ای کشور هستند و رسانه های ما ثابت کردند که تاثیرگذار هستند و این امر نشان دهنده عیار خبرنگاران و مدیران رسانه ای این شهر است. بر این اساس به نظر من باید به رسانه مشهد توجه بیشتری شود.

محسن سمیع افزود: ما در شهر مشهد برای زائران ایرانی و خارجی برنامه ای نداریم و بخش خصوصی با هزینه خود برخی کارها را آغاز کرده است.

رسیدگی به آسیب های اجتماعی در اولویت قرار بگیرد

مدیرعامل سابق و عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: آسیب های اجتماعی اگر در اولویت قرار نگیرند و رفع و رجوع نشوند، قطعا از لحاظ رسانه ای بیشترین ضربه را خواهد زد. اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی منجر به ایجاد جرم و جنایت نشود، باید به این موضوع اهمیت دهیم.

مجتبی محمودی افزود: درخواست من این است که کمک کنیم و با همین رویکرد پیش برویم تا آن چهره الهام بخش و نورانی از مشهد الرضا (ع) مخدوش نشود.

وی خاطرنشان کرد: همانقدر که مسائل اجتماعی دارای اهمیت است، باید رسانه های اجتماعی و بستر اتفاقات در فضای مجازی نیز که سلیقه مردم در آن دخیل است را در اولویت قرار دهیم.

بازتعریف هزینه های پروژه های شهری در مشهد ضروری است

معاون اطلاعات و اخبار صدا و سیمای خراسان رضوی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: بازتعریف هزینه ها در پروژه های شهری در مشهد امری ضروری است، ما به عنوان خبرنگار در گذشته هزینه هایی را میشنیدیم که سرسام آور بود، به طور مثال بازپیرایی بوستان ملت هزینه ای سرسام آور داشت که هرکس آن را می شنید تعجب می کرد.

فرهاد رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود نیز خطاب به شهردار مشهد گفت: فوتبال امروز در جامعه فراتر از یک ورزش است و آنقدر اهمیت دارد که معاون رئیس جمهور در خصوص تبلیغات محیطی در ورزشگاه ها نظر می دهد، ما از شما نمی خواهیم تیم داری کنید، اما می خواهیم از نماینده فوتبال این شهر حمایت کنید، زیرا باعث ایجاد نشاط در جمعیت جوان و ورزش دوست این شهر می شود. توقع ما این است که شما نیز به عنوان فردی جوان و علاقمند به ورزش این خواسته را مورد توجه خود قرار دهید.

لزوم توجه به تصویر و سیمای شهر مشهد در نگاه دیگران

مدیر خبر و رسانه‌های نوین مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های ما تصویر و سیمای شهر مشهد در نگاه دیگران است.

محمدجمال رستم زاده خراسانی افزود: نگاه رسانه ها به شهر باید یک نگاه مشاوره ای و راهگشا باشد. آقای ارجائی نماینده ما در شهر است و نگاه دیگران به این شهر نتیجه عملکرد ما است.

و در ادامه گفت: ما نسبت به نگاهی که از شهر ارائه می دهیم مسوولیت داریم. باید به یکدگیر کمک کنیم تا تصویری در شان شهر امام رضا (ع) را ترسیم کنیم. شهرداری باید بسازد و ما منعکس کنیم درمجموع رسانه ها باید در نشان دادن زیبایی ها اهتمام بیشتر داشته و برخی بدی ها را کمرنگ کنند.

وظیفه داریم به شهرداری مشهد کمک کنیم

مدیرکل روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نگاه ما به مجموعه شهرداری و سایر نهادها صرفا مطالبه گری نیست بلکه ما چه به عنوان شهروند و چه فعال رسانه ای وظیفه داریم به شهرداری مشهد کمک کنیم.

علی اردکانیان افزود: رسانه ها در مقاطع مختلف تاثیرگذاری خود را نشان دادند. امیدوارم در کنار این هم اندیشی ها به نقاط مشترک برسیم و شاهد ارتقا مشهد در سطح ملی باشیم و در این مسیر ایجاد هویت جدید برای مشهد باید با جدیت دنبال شود.

مساله ترافیک باید مورد توجه بیشتر قراربگیرد

سردبیر خبر فوری نیز در این نشست گفت: یکی از مباحث مهم در شهر مشهد ترافیک است و زمان زیادی از مردم صرف ماندن در ترافیک می شود که که باید مورد توجه بیشتر قراربگیرد و درخواست دارم این مساله حل شود.

امید مولایی با همچنین با اشاره به این که تسریع در روند انتصابات نیز از جمله مطالبات است، خاطرنشان کرد: از جمله موضوعات مهم دیگر، دیگر اختلافات میان شهرداری و شورای شهر است. مردم میان شورای شهر و شهرداری تفکیکی قائل نیستند و بهتر است اختلافات در رسانه ها منعکس نشود.

وی افزود: معتقدیم شورای اندیشه ورزی رسانه ای می تواند کمک کند تا شعار جهان شهر برکت و کرامت محقق شود و مشهد می تواند مبدا جشنواره های فیلم، شعر و کتاب در سطح کشوری و بین المللی با محور زیارت باشد.

دست مافیای واسط میان کارگر و کارفرما کوتاه شود

سرپرست خبرگزاری ایلنا در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شعار این دوره جهان شهر برکت و کرامت است و باید جهانی فکر کنیم تا برکت در زندگی های ما وارد و کرامت انسانی پاس داشته شود.

علی میرشکار افزود: در حال حاضر ۷۵ تا ۸۵ درصد نیروهای شاغل دارای قرارداد موقت هستند و میان کارفرما و کارگر شرکت های واسطه ای وجود دارند که متاسفانه مافیا هستند. اگر آقای شهردار دستور دهند دست این مافیا کوتاه شود، دعای خانواده پرسنل شهرداری بدرقه راهشان خواهد بود و بهره وری کارکنان نیز دوچندان می شود.

پیوست رسانه ای شعار جهان شهر برکت و کرامت ایجاد شود

سرپرست خبرگزاری فارس در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از زمانی که شعار مشهد الرضا علیه السلام، جهان شهر برکت و کرامت انتخاب شده، هیچ پیوست رسانه ای برای آن ایجاد نشده و هویتی برای آن ساخته نشده است که گویا این موضوع در حال تحقق است.

حجت السلام والمسلمین محمدعلی محمدی افزود: رسانه ها اصحاب رصد کننده مدیریت شهری در شهر و زبان گویای مردم هستند. بر همین اساس از شهردار مشهد درخواست دارم این جایگاه را برای رسانه ها بپذیرند. البته می دانیم شما سعه صدر خوبی دارید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.