عربستان سعودی این روزها حکم یک مبارز در گوشه رینگ را دارد. گاهی می‌تواند فرار کند و مشت‌ولگدهایی کور و بی‌هدف به رقیبش بزند اما همچنان زیر ضربات هدفمند و کاری یمنی‌ها در حال له شدن است.

ابابیل‌های یمنی در آسمان حجاز

از آن طرف پس از نزدیک به هفت سال جنگ، نه تنها توان بازدارندگی انصارالله و ارتش یمن تضعیف نشده بلکه برای نخستین بار اهداف عمقی در شرق، غرب و مرکز عربستان به‌طور همزمان مورد حمله پهپادی و موشکی قرار گرفته است.

این عملیات را که سخنگوی نیروهای مسلح یمن «عملیات هفتم دسامبر» نامیده باید نمونه اتم و اکمل پیشرفت حین دفاع نامید. سرتیپ یحیی سریع این حمله را به شکل زیر توصیف کرده است: «این عملیات در پاسخ به حملات سعودی اماراتی و آمریکایی و محاصره یمن توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، انجام شده است. در این عملیات اهداف نظامی و حیاتی در ریاض پایتخت عربستان، شهر جده، الطائف، جیزان، نجران و عسیر هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت و در آن از چندین موشک بالستیک و ۲۵ پهپاد دوربرد تهاجمی استفاده شد. ۶ پهپاد از نوع صماد۳ و شماری موشک از نوع ذوالفقار، وزارت دفاع و فرودگاه ملک خالد و اهداف نظامی دیگر در شهر ریاض را هدف قرار داد، همچنین ۶ پهپاد از نوع صماد۲ و صماد۳ نیز پایگاه هوایی ملک فهد در طائف و شرکت نفت آرامکو در جده را هدف گرفتند. اهداف نظامی در أبها، جیزان، نجران و عسیر (جنوب غرب عربستان) نیز با پنج پهپاد نوع صماد۱ و صماد۲، هشت پهپاد از نوع قاصف کی۲ و شمار زیادی موشک بالستیک مورد هدف قرار گرفت».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از همه شهروندان سعودی و افراد مقیم عربستان خواست از مناطق و مراکز نظامی فاصله بگیرند؛ چرا که این مناطق جزو اهداف مشروع برای حمله است.

در سوی دیگر ماجرا، عربستان سعودی با انتشار ویدئویی از رهگیری یکی از موشک‌های پرتاب‌شده به‌سوی ریاض خبر داده است. آنچه در این فیلم دیده می‌شود این است که عربستان برای یک پرتابه چندهزار دلاری یمنی، چهار موشک حداقل چندصد هزار دلاری را استفاده کرده است. عربستان از رهگیری دیگر پرتابه ها در دیگر مناطق تصویری منتشر نکرده است.

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه درباره این حملات در کانال تلگرامی خود نوشت: «مدت‌ها بود تمرکز نیروهای یمنی بر جبهه‌های زمینی و به‌خصوص مأرب بود. اما پس از پیشروی‌های اخیر در مأرب و ساحل غربی، جنگنده‌های سعودی حملات علیه شهرها و مناطق مسکونی یمن به‌خصوص صنعا را از سر گرفتند». شاید بتوان گفت هدف اصلی این حملات کور و ناجوانمردانه افزایش روحیه پیاده‌نظام اجاره‌ای عربستان در مأرب باشد، اما پاتک مقاومت این نقشه دشمن را هم نقش برآب کرده است.

تقوی‌نیا ادامه می‌دهد: «ارتش یمن و انصارالله در شرایط تحریم مطلق توانسته‌اند به پیشرفت‌های انکارنشدنی در خصوص ساخت پهپاد و موشک دست یابند؛ حال اگر جنگ، تمام و حصر این کشور برداشته شود، یمن به یک قدرت نظامی منطقه‌ای تبدیل شده و می‌تواند بر خلیج عدن، دریای عرب، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ و در نتیجه بخش عمده‌ای از مسیر تجارت کالا و انرژی جهانی اشراف امنیتی و نظامی یافته و معادلات اقتصادی، امنیتی و ژئوپلتیکی را دستخوش دگرگونی کم‌نظیری نماید».

کریم جعفری، دیگر کارشناس حوزه خاور میانه هم در کانال اخبار سوریه نوشت: «بن‌سلمان به دنبال آن بود یک توافق نانوشته با یمنی‌ها انجام دهد که بر اساس آن، جنگنده‌های سعودی صنعا را بمباران نکنند و از آن طرف یمنی‌ها نیز عملیات خود برای تصرف و آزادی مأرب را خاتمه دهند. به‌همین دلیل سعودی‌ها فشار زیادی به آمریکا  برای در اختیار گذاشتن سامانه‌های جدید پاتریوت آوردند تا آسمان ریاض، شهرهای مهم و مراکز اقتصادی را در برابر حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن امن نگه دارند. ️اما حالا نه تنها این اتفاق نیفتاده و معادله مأرب ریاض برقرار نشد، بلکه یمنی‌ها با قدرت، هر چه را در طول ماه‌های گذشته شلیک نکرده بودند، یک‌جا به‌سمت تأسیسات اقتصادی و شهرهای مهم از جمله ریاض شلیک کرند. در برابر تاکتیک پهپادی و موشکی ارتش یمن، سعودی‌ها هیچ حرفی برای گفتن ندارند». حال باید منتظر ماند  و  دید آیا جنگی که عربستان در ماه‌های اخیر ناجوانمردانه علیه صنعا به‌راه انداخته، در ریاض مختومه اعلام می‌شود یا اینکه پهپادهای یمنی بار دیگر به تلافی جنگنده‌های سعودی در آسمان عربستان خودنمایی خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.