معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون ۱۳۳ واحد اقامتگاه گردشگری در حوزه بومگردی با کسب مجوزهای لازم در این استان فعالیت دارند.

۱۳۳ اقامتگاه بومگردی در خراسان رضوی فعال هستند

به گزارش قدس آنلاین، یوسف بیدخوری با بیان اینکه این تعداد اقامتگاه مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفته است افزود: همچنین تاکنون موافقت اولیه رسمی برای تاسیس ۱۸۵ واحد اقامتگاه بومگردی دیگر در خراسان رضوی صادر شده است.

وی ادامه داد: درخواست تاسیس ۱۲ واحد بومگردی دیگر نیز مشمول تشکیل پرونده شده تا به زودی در کمیته برنامه‌ریزی گردشگری استان طرح و برای واحدهای برخوردار از شرایط لازم و قانونی موافقیت اولیه صادر شود.  

معاون اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شهرستان گناباد با ۱۵ واحد، شهرستان‌های کلات و بینالود هر یک با ۱۴ واحد و نیشابور با ۱۳ واحد به ترتیب دارای بیشترین تعداد اقامتگاه بومگردی در این استان هستند.

وی افزود: تا قبل از شیوع کرونا بومگردی و اقامتگاه‌های بومی در خراسان رضوی مورد استقبال گردشگران خارجی قرار داشتند و به خصوص در شهرهایی مانند گناباد، تربت‌جام و خواف شاهد استقبال بیشتر گردشگران خارجی از این واحدها بودیم.

بیدخوری ادامه داد: این استان بخاطر گستردگی و تنوع جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری این خطه از ظرفیت بسیار برای توسعه بومگردی و ایجاد واحدهای اقامتی برخوردار است.  

خراسان رضوی به عنوان مقصد نیمی از گردشگران خارجی ورودی به ایران سالانه میزبان حدود ۳۵ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط کشور و جهان است.  مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان با گنجایش افزون بر ۲۵۰ هزار نفر در اقامتگاههای گردشگری موقت و دائم خود مقصد اصلی این گردشگران است.

هم اکنون هزار و ۶۲۲ واحد اقامتی رسمی با گنجایش افزون بر ۱۰۰ هزار تخت برای پذیرایی از زائران و گردشگران در خراسان رضوی و بطور عمده در مشهد دایر است.

تاکنون هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ که شامل ۹۳۰ بنای تاریخی، ۴۷۱ تپه و محوطه تاریخی، ۵۸ مورد میراث معنوی، ۲۸ مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است.

خراسان رضوی همچنین حدود ۱۰ هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد.

این استان با ۹۰ رشته صنایع دستی دارای حدود ۲۰ هزار هنرمند فعال در این حوزه است.  ۱۴ موزه و ۲۲ مکان تاریخی و فرهنگی نیز در این استان زیر نظارت اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارند.

همچنین ۵۴ روستا در خراسان رضوی از ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری برای معرفی جذابیتها و توسعه صنعت گردشگری استان برخوردار هستند. ۳۸ روستا از این تعداد بطور تخصصی و کارشناسی دارای قابلیت گردشگری شناسایی شده و ۱۶ روستا از میان آنها نیز به عنوان "هدف گردشگری" تعریف شده‌اند.  

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.