مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روحیه پرسش‌گری، پژوهشگری و جستجوگری در دانش‌آموزان باید تقویت شود.

روحیه پرسش‌گری در دانش‌آموزان باید تقویت شود

به گزارش قدس انلاین، قاسمعلی خدابنده روز شنبه در مراسم زنگ پژوهش و تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری در سال جاری با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، نوجوانان و جوانان مخاطب اصلی هستند افزود: برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی باید به تحقیق، پژوهش و علم آموزی توجه نمود.

وی ادامه داد: توسعه پایدار کشورها در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سایه برنامه ریزی صحیح محقق می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پیشرفت و توسعه پایدار آموزش و پرورش در گرو برنامه‌ریزی صحیح است و هیچ اقدام و فعالیتی در آموزش و پرورش بدون برنامه ریزی، اجرا نخواهد شد.

وی افزود: برای دستیابی به اهداف با توجه به وجود محدودیت های متفاوت باید بهره‌وری را افزایش دهیم لذا باید با مطالعه و تحقیق مدیریت منابع و مدیریت زمان را مد نظر قرار داد زیرا مطالعات و تحقیقات زیربنای برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی مبنای توسعه و پیشرفت است.

خدابنده با بیان اینکه هیچگاه نباید نظرات شخصی جایگزین نتایج تحقیقات علمی شود ادامه داد: پژوهش فرصتی برای آموزش است لذا نتایج پژوهش های معلمان در قالب جشنواره معلم پژوهنده باید بر روند فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان در کلاس درس تاثیر بگذارد.

وی گفت: پژوهش باید جنبه کاربردی داشته باشد و اگر این اتفاق در حوزه آموزش و پرورش رقم بخورد شعار "پژوهش مدرسه ای، پشتیبان ایران قوی" تحقق خواهد یافت و باید به منظور نهادینه ساختن پژوهش، آن را از مدرسه آغاز کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: فعالیت‌های موثر پژوهشی همکاران ما در سراسر استان، عاملی برای موفقیت شورای تحقیقات آموزش و پرورش خراسان رضوی در کسب جایگاه دوم کشور در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری ۱۴۰۰ است و پژوهشسراهای دانش آموزی، پژوهشکده تعلیم و تربیت، مرکز رشد و کارآفرینی مرکاپ، دفتر همکاری با شهرک‌های صنعتی، تفاهم‌نامه مشترک با پارک علم و فناوری و همچنین انتشار ماهنامه پژوهشی دستگاه تعلیم و تربیت استان بستر مناسبی برای انجام و ارائه فعالیت‌های پژوهشی دانش آموزان و معلمان فراهم نموده است.

رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: احصای اولویت‌های پژوهشی دستگاه تعلیم و تربیت استان از فروردین ماه سال جاری آغاز و پس از انجام بررسی‌های لازم ١۵ اولویت پژوهشی معرفی شد.

محمد ملاکی افزود: امسال بیش از چهار هزار همکار فرهنگی در جشنواره معلم پژوهنده شرکت و پس از بررسی آثار آنان ٩ اثر به مرحله کشوری راه یافت. همچنین ۲۲ همکار مولف در جشنواره کتاب سال شرکت و پس از طی فرآیند داوری، پنج اثر نیز برگزیده و معرفی شدند.

وی ادامه داد: شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی موفق به کسب جایگاه دوم کشور در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری ۱۴۰۰ شد.

رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همچنین مجوز ماهنامه تخصصی علمی پژوهشی دستگاه تعلیم و تربیت استان صادر و اولین شماره آن به زودی منتشر می‌شود.

وی افزود: در راستای به کار بستن یافته‌های پژوهشی ۶٧ پایان نامه کارشناسی ارشد و ٢٢ رساله دکتری مرتبط با حوزه آموزش و پرورش تلخیص و در اختیار همکاران قرار گرفته است.

ملاکی ادامه داد: ٨٠ نشست علمی پژوهشی در راستای طرح گفتمان سازی و برگزاری نشست های علمی در استان برگزار شده است.

وی گفت: در راستای توسعه فعالیت‌های پژوهشی تفاهمنامه‌های همکاری با نهادهای علمی پژوهشی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی، مرکز پژوهش‌های حوزه علمیه معراج و سازمان اسناد و کتابخانه ملی منعقد شده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.