اداره فدرال آمار آلمان با تاکید بر اینکه نرخ تورم در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته حدود ۵.۲ درصد افزایش داشته این افزایش تورم را در حدود ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه ارزیابی کرد.

تورم در آلمان به بالاترین سطح در ۳۰ سال اخیر رسید

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روزنامه "ویرتشافتز ووخه"، تورم در آلمان در ماه نوامبر به بالاترین سطح خود در تقریبا ۳۰ سال گذشته رسید.

اداره آمار فدرل آلمان روز جمعه اعلام کرد که قیمت های مصرف کننده در ماه نوامبر سال جاری میلادی نسبت به این ماه در سال گذشته حدود ۵.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

نرخ تورم بالاتر از این آخرین بار در ماه ژوئن سال ۱۹۹۲ رخ داد که در آن زمان بالغ بر ۵.۸ درصد بود.

تورم بالاتر قدرت خرید مصرف کنندگان را تضعیف می کند، چرا که آن ها مثلا با یک یورو نسبت به قبل خرید کم تری می تواند انجام دهند.

در ماه نوامبر مردم آلمان مجبور شدند دوباره برای تامین انرژی مورد نیاز بیشتر دست به جیب شوند. انرژی خانوارها در عرض یک سال حدود ۲۲.۱ درصد افزایش یافت. بیشتر افزایش قیمت مربوط به نفت کوره بود که قیمت آن در عرض یک سال حدود دو برابر شد.

بر اساس گزارش اداره آمار فدرل آلمان، قیمت بنزین در ماه نوامبر نسبت به این ماه در سال گذشته ۴۳.۲ درصد بیشتر شد. همچنین گاز طبیعی ۹.۶ درصد و برق هم ۳.۱ درصد گران تر شد. بدون در نظر گرفتن قیمت انرژی نرخ تورم در ماه نوامبر حدود ۳.۴ درصد بوده است.

این تورم ماه هاست که در پی افزایش چشمگیر هزینه های انرژی در پی بهبود اوضاع اقتصادی جهانی در دوران بعد از بحران کرونا تشدید شده است. از طرفی نرخ های عادی مالیات بر ارزش افزوده از ژانویه سال ۲۰۲۱ دوباره اعمال شده است و از این رو کالاها و خدمات دوباره در حال گران شدن هستند. کمبود مواد اولیه و تنگناهای ایجاد شده در زنجیره تامین هم اوضاع را تشدید کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.