معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همگام با دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز تلاش مضاعف، آغاز فرایند تولیدات هنری و حمایت از خلق آثار را تا بازگشایی اماکن فرهنگی و برگزاری رویدادهای هنری همراه با راه اندازی دبیرخانه‌های دائمی جشنواره موسیقی نواحی برای اهالی فرهنگ و هنر به ارمغان آورد.

آغاز فرایند تولیدات هنری تا بازگشایی اماکن فرهنگی؛ ارمغان تلاشی مضاعف

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اخذ رای اعتماد و ورود به این وزارتخانه از همان ابتدای کار مصمم و با روحیه ای جهادی تلاش کرد تا طبق وعده داده شده، مجموعه اقداماتی را در کوتاه مدت در جهت کمک به ارتقا و رشد فرهنگ، هنر و رسانه کشور عملیاتی کند تا بتواند علاوه بر برقراری عدالت فرهنگی در سراسر کشور، نیازهای این قشر را نیز مرتفع نماید.

هدف مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تاکید بر رفع دغدغه های اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و ایجاد فضایی آرام برای این قشر فرهیخته بود تا آنها بتوانند رسالت خطیر و فعالیت های خود را ادامه دهند.

با گذشت حدود ۱۰۰ روز از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، تلاش زیادی برای حل بحران‌ها به تاثیرات منفی همه‌گیری کرونا و تاکید بر برقراری عدالت فرهنگی از سوی محمد مهدی اسماعیلی صورت گرفت تا امروز از او به عنوان یکی از وزیران پر کار این دولت نام برده شود.

معاونت امور معاونت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمود شالویی به عنوان سرپرست معاونت امور هنری این وزارتخانه به عنوان راس هرم این مجموعه تلاش کرد تا در یکصد روز گذشته با اقداماتی چند فعالانه در این عرصه ظاهر شود که در ادامه به برخی از آنان اشاره می‌شود.

تدوین و تصویب شیوه نامه توسعه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و تدوین پیش نویس سند سبک پوشش اسلامی ایرانی

تدوین و تصویب شیوه نامه توسعه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و راه اندازی دبیرخانه دائمی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در معاونت امور هنری همراه با تدوین پیش نویس سند سبک پوشش اسلامی ایرانی ارائه شده به شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین پیش نویس سند موسیقی ذیل نقشه مهندسی فرهنگی کشور و آغاز فرایند تولیدات هنری و حمایت از خلق آثار از جمله مهمترین اقدامات و عملکرد ۱۰۰ روز گذشته معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می رود.

آغاز فرایند تولیدات هنری تا بازگشایی اماکن فرهنگی؛ ارمغان تلاشی مضاعف

در حوزه مد و لباس نیز معاونت هنری به راه اندازی و فعالیت انجمن طراحان مدولباس دراستان‌های خوزستان،  ایلام، سیستان و بلوچستان،  کرمانشاه ‌و ۸۲ خانه مد و ۳۰ موسسه هنری مدولباس کمک کرد. همچنین اعطای ۲۱۰۰ نشان شیما به طرح و آثار منطبق با الگوهای اسلامی ایرانی، برگزاری ششمین نمایشگاه ملی لباس عاشورایی ‌در فرهنگستان هنر و رونمایی از آثار طراحی‌شده برای تولید لباس عاشورایی با عنوان «نقش سرشک» از جمله مهمترین عملکرد حوزه کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت امور هنری این وزارتخانه طی یکصد روز گذشته در دولت سیزدهم به شمار می آید.

آغاز فرایند تولیدات هنری تا بازگشایی اماکن فرهنگی؛ ارمغان تلاشی مضاعف

اضافه شدن بخش آهنگسازی به جشنواره موسیقی جوان، راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، از سرگیری اجرای موسیقی صحنه ای با رعایت شیوه‌های بهداشتی (این در حالی است که روند اجرای کنسرت‌های موسیقی بدلیل شرایط سخت کرونایی حدود دوسال است که راکد و غیرفعال بوده است)، گشایش سالن دهلوی در بنیاد رودکی با حضور هنرمندان طراز اول کشور، احیای مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی، برگزاری هفتمین دوره اجراهای بر خط ماه و نوا با اجرای آواها و نواهای عاشورایی در تالار رودکی و برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در قالب اجرای بیش از ۳۳ گروه موسیقی از اقوام مختلف ایران به صورت حضوری و برخط و برگزاری نشست‌های پژوهشی از جمله مهمترین عملکرد حوزه موسیقی در زیر مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساب می آید.  

آغاز فرایند تولیدات هنری تا بازگشایی اماکن فرهنگی؛ ارمغان تلاشی مضاعف

برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمند پیشکسوت حوزه تجسمی مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران، برگزاری ۸ وبینار تخصصی با مشارکت ۱۰۰۰ دانشجو و هنرجو از سراسر کشور، افتتاح ۱۰ هنرستان هنرهای زیبای دخترانه و پسرانه در شهرستان‌های بجنورد، خرم آباد، جیرفت، سیرجان و مشهد (دختران)، بم، جیرفت، شهرکرد، قزوین و کاشان (پسران) و تاسیس ۸ باب آموزشگاه آزاد هنری در مناطق محروم (استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، جنوب کرمان، خراسان شمالی، خوزستان)، اضافه شدن رشته چهره پردازی به مجموعه رشته‌های مهارتی، ابلاغ به ادارات کل استان‌ها به منظور فعالیت طرح آموزش هنر در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و مرزی و بازگشایی اماکن فرهنگی و برگزاری رویدادهای هنری نیز از شاخص عملکردهای مهم حوزه هنرهای تجسمی و زیر مجموعه آن در ۱۰۰ روز اخیر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

آغاز فرایند تولیدات هنری تا بازگشایی اماکن فرهنگی؛ ارمغان تلاشی مضاعف

در حوزه نمایش این معاونت در زمینه تولید نمایش بر اساس پروژه نمایشنامه نویسی «نخل سرخ» ذیل پروژه «قلم روشن ۲» باهدف تولید و عرضه آثار نمایشی با مضامین مورد تأکید اصول سیاست های فرهنگی کشور، حمایت از خلق و انتشار ۱۴ نمایشنامه با همکاری کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر در۳ ماه گذشته فعالیت کرد.

بهره گیری از تلویزیون تئاتر ایران به عنوان بستری در فضای مجازی برای عرضه فیلم نمایش ها و رویدادها و جشنواره ها با هدف کاهش مراجعات، اجرای طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم کشور(۱۱ استان در حالیکه تاکنون بیش از ۱۴۰۰۰ نفر برای شرکت در این دوره ها ثبت نام کرده اند)، آغاز فعالیت‌های هنری مشترک هنری با ستاد کانون های مساجد کشور در دو موضوع اجرای سرود و نمایش برای ۲۶۰۰۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور وراه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان همراه چندین برنامه و فعالیت های عرصه هنرهای نمایشی هم از جمله فعالیت های یکصد روز اخیر حوزه تئاتر به شمار می آید.

از دیگر دستاوردهای حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی می توان به مواردی چون، تحقق وعده بسته حمایتی در کمتر از سه هفته از آغاز کار وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، دمیدن امید به تنور اجراها، تاکید بر اعتلای تعزیه، توجه به استعدادها و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان‌ها، تلاش برای افزایش سالن‌های نمایشی استان‌ها، تاکید بر اولویت استان‌ها و تمرکززدایی برنامه‌ها از تهران، تامین اعتبار ساخت تالار نمایشی مرکزی سنندج، تاکید بر توسعه فضای تئاتر در استان‌ها با نگاه بین‌المللی، تاکید بر بازتاب زندگی و سلوک حاج قاسم در قاب تئاتر به عنوان یک نماد و مظهر ملی و... اشاره کرد.

آغاز فرایند تولیدات هنری تا بازگشایی اماکن فرهنگی؛ ارمغان تلاشی مضاعف

معاونت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰۰ روز اخیر تلاشی مضاعف کرد تا حد ممکن و معقول در بازه زمانی کوتاه بسیاری از امور مربوط به این حوزه ساماندهی شود همانگونه که پیش تر مرور شد شماری از آنها تقریبا اجرایی شده و مابقی نیز در دستور کاراین معاونت در آینده قرار گرفته است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۶ آذر با صدور حکمی،محمود سالاری را به عنوان معاون امور هنری این وزارتخانه منصوب کرد. پیش از آن نیز محمود شالویی  سمت سرپرست این معاونت را بر عهده داشت.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.