مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت جشنواره قصه‌گویی برای جامعه فرهنگی ایران، اظهار داشت: اینکه ۳۰ آذر با عنوان روز قصه‌گویی در تقویم ملی ایران ثبت شده، نشانه‌ای از یادگار ماندن جشنواره برای آیندگان است.

ثبت روز قصه‌گویی در تقویم، یادگاری جشنواره برای آیندگان است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی علی اکبرزاده،  امروز (شنبه، ۲۰ آذر) در نشست خبری بیست و سومین جشنواره قصه گویی با اشاره به اینکه قصه با فرهنگ و روح ما گره خورده، گفت: قصه انتقال مطلب را تسهیل می‌کند و باعث تقویت خلاقیت در مخاطب می‌شود.  چون ذهن مخاطب، قصه را آن طور که می‌خواهد تجسم می‌کند. هرکس متناسب با علایق خودش شخصیت‌ها را تجسم می‌کند برای همین قصه شیرین است. از شنیدن قصه ها، نویسندگانی متولد می‌شوند که می توانیم با حضور  آنها شاهد هنرمندپروری و شاعر پروری در جامعه باشیم.

وی ویژگی این دوره را استفاده از داوران غیرتهرانی دانست و افزود: این دوره به جهت مجازی بودن داوری ها برد رسانه‌ای خوبی داشت و از سوی دیگر داوری‌ها به صورت متمرکز انجام شد و چون اجراها در فضای مجازی بود، داوران غیرتهرانی هم به کار گرفته شدند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت جشنواره قصه گویی برای کانون، اظهار داشت: اینکه روز سی ام آذر با عنوان روز قصه گویی در تقویم ملی ایران جای خود را باز کرده است، نشانه ای از یادگار ماندن جشنواره برای آیندگان است.

وی ادامه داد: در این دوره از پنج قاره در جشنواره شرکت کردند و متقاضیان کشورهای دیگر می‌خواستند گواهی حضور در جشنواره را داشته باشند؛ امسال جشنواره بیست و سوم که شب یلدا به کارش پایان می‌دهد آثار برگزیده را انتخاب و معرفی می‌کند. ۲۱ قصه گوی خارجی به جشنواره راه پیدا کردند و از کشور خود قصه گویی را اجرا می‌کنند.  با وجود شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف،  انتظار داریم مخاطبانی از سراسر دنیا داشته باشیم.

علی اکبرزاده از رونمایی پوستر جشنواره بیست و چهارم که در سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد در اختتامیه این دوره از جشنواره خبر داد.  

جشنواره قصه‌گویی به سمت غیررقابتی شدن، خواهد رفت

دبیر بیست و سومین جشنواره قصه گویی نیز در ادامه نشست با تشریح این رویداد فرهنگی گفت: جشنواره دو بخش دارد که در آنها قصه گویی اتفاق می افتد، یکی بخش ملی و دیگر بخش بین‌الملل.
محمد گودرزی مهریزی،  ادامه داد: بخش جستارنویسی و پژوهش ها با این فکر ایجاد شده که قصه گویی در کنار پژوهش رشد کند.  از این دوره، بخش علمی به جشنواره اضافه شده است. در این فراخوان همه قالب های علمی به دبیرخانه ارسال و بررسی می شوند و هر سال در پایان جشنواره از پژوهشگران تقدیر می شود.
وی اظهار داشت: به دلیل مجازی بودن، این دوره با دوره های قبل متفاوت است.  تمام آثار استانی، به صورت فیلم به دبیرخانه ارسال شده و در مرحله نهایی در تهران اجرای زنده خواهند داشت، در این جشنواره، سعی کرده ایم هر مرحله آن را به اجرای زنده نزدیک کنیم به همین دلیل ارتباط مجازی با قصه گوها بسیار زنده و پویا بود.

دبیر بیست و سومین جشنواره قصه گویی اضافه کرد: اجراهای حضوری به صورت محدود با مخاطبان اندک برگزار خواهد شد؛  ما ۸۰ قصه گو داریم که در سالنی ۶۰۰ نفره حضور خواهند داشت. در بخش قصه گویی بین‌المللی، ۱۹ قصه گوی ایرانی اجرا خواهند کرد.  ۲۱ قصه گوی خارجی  که از میان۱۵۰ نفر برگزیده شده اند، در این دوره شرکت می کنند که فیلم اجرای آن را با زیرنویس فارسی، قضاوت خواهد شد.  

گودرزی گفت: در این دوره بخش غیررقابتی هم داریم، برای کسانی که اجرای ویژه ای داشتند اما در شیوه نامه اجرایی داوری قرار نمی گرفتند، ما این قصه گویان را دعوت کردیم که اجرا کنند تا به شکلی بذر غیررقابتی بودن را بکاریم.
وی افزود: برخی از قصه گوهای بین المللی برای رقابتی بودن، وارد آن نشدند. به همین دلیل فکر می کنیم، بخش بین المللی می تواند غیررقابتی باشد، چون دیگر کسانی که سطح بالایی دارند آنجا شرکت می کنند. کسانی که به بخش بین المللی می روند خودشان، مبدع خلاقیت هستند.
دبیر بیست و سومین جشنواره قصه گویی یکی از تفاوت های این جشنواره را نسبت به دوره های قبل تفکیک همه داوری ها دانست و ادامه داد: تیم های داوری جداگانه‌ای برای هر موضوع در نظر گرفته ایم که بتوانیم ماهیت مجزای آن را در نظر بگیریم. بخش قصه های صوتی هم جدید است و به فراگیری قصه گویی کمک می کند، باید به روزآمد کردن قصه ها فکر کنیم.
گودرزی بخش متفاوت این دوره را نقد دانست و تشریح کرد: بخش دیگر جذاب و تازه که امیدوارم کارکردهای آموزشی برای مربیان داشته باشد، نقد قصه هاست. پیش از این در نشست هایی جنبی درباره موضوعات حرف می زدند، ما تنها یک نشست بخش بین المللی داریم اما در بقیه آن جلسات نقد و بررسی قصه ها را خواهیم داشت. در هر اجرا یک تیم داوری و یک تیم نقد و بررسی داریم اما نمره نمی دهند. این جلسات نقد در قالب فایل های تصویری و دی وی دی به شهرهای مختلف خواهد رفت.

مهدی اکبرزاده در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوال یکی از رسانه ها درباره انتشار قصه ها در کانون پرورش، گفت: اخیرا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان مجموعه چهل قصه را منتشر کردیم. در طول سال گذشته در بخش تولید مجموعه های کتاب فیلم را تولید و قصه ها را در قالب انیمیشن ارائه کردیم. در پرتال کانون در بخش قصه ها، قصه های مختلف برای کودکان، نوجوانان و خانواده ها وجود دارد. همکاران پیشنهاد فیلم کتاب را دارند که  فیلم های کودک و نوجوان تبدیل به کتاب شود. در نظر داریم این حوزه را رونق دهیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از رونمایی از سامانه ارایه و فروش محصولات کانون و محصولات مورد تایید کانون در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: ادعا نمی کنیم متولی قصه و قصه گویی در کشور هستیم. در زمینه جشنواره قصه گویی تاکنون ۲۳ دوره برگزار کردیم و مشغول فعالیت هستیم.
علی اکبرزاده تصریح کرد: تبدیل قصه به کتاب در روند کاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد. شورایی به عنوان شورای کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم، این شورا متشکل از نویسندگان مبتدی و خبره است که قصه ها را بررسی می کنند که ببینند برای چاپ تایید می شود یا خیر. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصه های زیادی است که تبدیل به کتاب شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.