وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانواده تئاتر به عنوان خانواده‌ای نجیب نام برد و گفت: ما به این هنرمندان تئاتر افتخار می‌کنیم.

ما به هنرمندان تئاتر افتخار می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، اختتامیه این دوره از جشنواره امشب در تالار وحدت برگزار شد.

در این برنامه، داود فتحعلی‌بیگی، دبیر این جشنواره و هنرمند پیشکسوت نمایش‌های ایرانی، دو درخواست را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد و نیز خبر خوشی از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی داد.

او گفت: به عنوان یکی از هنرورزان نمایش‌های ایرانی و دبیر هشت دوره این جشنواره دو درخواست از مقام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم؛ احیای کانون نمایش‌های آیینی سنتی که زمینه‌ساز شکل‌گیری بنیاد نمایش‌های آیینی سنتی با سه هدف تولید، پژوهش و آموزش باشد و نیز صدور فرمان حمایت از اجرای عمومی آثار جشنواره در سالن‌های تئاتر.

فتحعلی‌بیگی ادامه داد: خبر خوشی هم برای گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره دارم. آقای آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی اعلام کردند تا یکی دو روز آینده کمک‌هزینه‌ گروه‌ها پرداخت می‌شود.  
او با قدردانی از حامیان این دوره از جشنواره، آماری از آثار شرکت‌کننده ارایه کرد.

به گفته او، در این دوره از جشنواره، ۹۶ اثر در بخش‌های گوناگون اجرا داشتند. در بخش صحنه‌ای ۲۵ نمایش، در بخش تعزیه ۶ اثر، در بخش عروسک‌های نمایشی ۷ اثر، در بخش جوانه‌ها ۲۲ نمایش، همچنین در هشتمین سمینار بین‌المللی، ۲۰ مقاله از ایران و ۹ مقاله از خارج از کشور شرکت داشتند و ۷ مقاله هم در بخش یادبود جلال ستاری ارایه شدند و در بخش قهوه‌خانه و مترو ۱۶ اثر به اجرا در آمدند.

در ادامه ، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره ابراز خرسندی کرد که با گسترش واکسیناسیون عمومی، امکان برپایی تجمعات فراهم شده است.

او حیات فرهنگی هر جامعه‌ای را وابسته به هنرمندان آن دانست و افزود: اگر در سابقه فرهنگی چندین ساله کشورمان، روح و امید و افتخار را می‌بینیم، مدیون وجود هنرمندانی است که در عرصه‌های گوناگون نقش‌آفرینی کرده‌اند.

اسماعیلی از خانواده تئاتر به عنوان خانواده‌ای نجیب نام برد و گفت: ما به این هنرمندان تئاتر افتخار می‌کنیم.

وزیر ارشاد، توجه به گونه‌های اصیل هنری را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه دانست و یادآوری کرد: در مدت کوتاه حضورم در این وزارتخانه به چند جشنواره محلی در چند شهر گوناگون رفته‌ام و بنایم بر این است که تا حد ممکن در رویدادهای هنری استان‌ها حضور داشته باشم و امیدوارم این حضور بیش از آنکه جنبه نمادین داشته باشد، برای حل مسائل این عزیزان باشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در دوره جدید معاونت هنری، ایجاد روحیه نشاط در سراسر کشور مورد توجه قرار بگیرد و موانع کار هنرمندان عرصه‌های گوناگون برطرف شود.

او با تاکید بر لزوم توسعه دانشگاه‌های هنری ادامه داد: لازم است در تمام رشته‌های هنری یک هنرستان دختران و یک هنرستان پسرانه با تاکید بر هنرهای اصیل ایرانی راه‌اندازی شود.

وزیر ارشاد در پایان سخنان خود گفت: در شهرستان‌ها بنای ما بر تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی است و دولت تصمیم دارد همه پروژه‌های هنری را در دو سال آینده به بهره‌برداری برساند.

در ادامه برنامه آیین سپاسگزاری با حضور منتظری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی، دستیار وزیر ، داود فتحعلی‌بیگی، دبیر جشنواره، قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی و اسماعیل خلج، هنرمند پیشکسوت نمایش‌های ایرانی برگزار شد.

در این بخش لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه نقدی به علی صدیقیان، نوازنده پیشکوت شبیه‌خوانی، ساسان مهرپویان بازیگر و کارگردان نمایش‌های ایرانی، علی یداللهی، بازیگر، نویسنده و کارگردان نمایش‌های ایرانی، ملیحه حاجی‌لو، بازیگر نمایش‌های ایرانی، شهره اشتری، بازیگر نمایش‌های ایرانی، شهناز روستایی، نویسنده نمایش‌های ایرانی، مرجان صادقی، هنرمند نقال، پریسا سیمین مهر، نقال، بهناز مهدی‌خواه، هنرمند عرصه خیمه‌شب بازی اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به امیرحسین انصافی اهدا شد.

در ادامه، قطعه‌ای نمایش سیاه بازی با اجرای جواد انصافی و علی یداللهی روی صحنه رفت و بعد از آن هم شاهنامه‌خوانی با حضور رسول نجفیان اجرا شد.  

نجفیان پیش از اجرای این قطعه ابراز تاسف کرد که در جامعه امروز با وجود گسترش آمار تحصیل‌کردگان، عده‌ای، شاهنامه‌خوانی را هنری نخ‌نما می‌دانند.

در بخش دیگری از این برنامه، از بازی‌نامه‌نویسان به شرح زیر تقدیر شد:

شاپور ترکمنی‌سرابی از مشهد برای نمایشنامه «جیک و بوک»، شهرام احمدزاده از تهران برای نمایشنامه «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌گو»، نیما جهان‌پور از رشت برای نمایشنامه «روایت آنکه صبور بود که حکمت پروردگار دید و رافت سلطان»، محمد فخرایی‌مطلق از بندر دیر برای نمایشنامه «جنگ نامه‌ای برای قحطی‌زدگان»، علی عزیزی از سمنان برای نمایشنامه «مجلس شبیه‌خوانی آزمون فریدون»، مهدی دریایی از اراک برای نمایشنامه «مجلس‌نامه‌ی مقرب الخاقان» و محسن سلیمانی از تهران برای نمایشنامه «هفت‌خوان رخش و رستم».

پخش صدای زنده‌یاد مرتضی احمدی، اجرای قطعه‌ای موسیقی، پخش تصاویری از جشنواره، اجرای حرکات نمایشی آذری و پخش تصاویری از هنرمندان در گذشته همچون عزت‌اله مهرآوران، حسین عظیمی، بهروز تقوایی، حسین‌علی مومن‌زاده و آقای اسمی، اجرای قطعه‌ای شبیه‌خوانی با هنرمندی سیدمحسن هاشمی و حسین حیدری، از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

این برنامه با اجرای پیمان شیخی برگزار شد و مهدی صفاری‌نژاد، «سیاه» حاضر در اختتامیه این جشنواره بود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.