براساس آمار و اخبار منتشر شده اوضاع "جمعیت" کشور به مرز بحران رسیده است دیگر جوانان تمایل به ازدواج ندارند و آن تعدادی که ازدواج کردند به دلیل شرایط موجود اقتصادی تمایلی برای فرزندآوری ندارند و طی چند سال گذشته روند رشد جمعیت نگران کننده شده است.

دو روی یک سکه

به گزارش قدس آنلاین، برهمین اساس نیز با تکیه بر فرمایشات رهبری مبنی بر قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت"در جهت تحکیم بنیان خانواده و افزایش نرخ رشد جمعیت در مجلس به تصویب رسید اما آیا فقط تصویب قوانین می تواند بر اجرایی شدن آن کافی باشد در حالیکه اکثر جوانان از لحاظ اقتصادی نتوانستند مستقل شوند از طرفی دیگر تضمینیوجود ندارد عده ای نیز که شاغل هستند بیکار نشوند... 

با وضع اقتصادی فعلی امکان ازدواج وجود ندارد

رضا جوان ۳۸ ساله مجرد با مدرک فوق لیسانس در رشته عمران گفت: چندسالی بود که بیکار بودم و ۲ سال است که در یکی از شرکتهای ساختمانی مشغول بکار شده ام اما با حقوقی که من می گیرم و هزینه های زندگی امکان ازدواج وجود ندارد.  

وی ادامه داد: هم اجاره خانه ها بسیار زیاد است هم هزینه های خورد و خوراک، شرایط سختی است.  

این جوان ۳۸ ساله گفت: هر جوانی دوست دارد تشکیل خانواده بدهد اما با شرایط فعلی و حقوق ۳ میلیونی امکان تشکیل خانواده شبیه خواب است.  

حمایتی از قشر جوان نمی شود

باقری جوان ۴۰ ساله اهل ارومیه نیز که به تازگی ازدواج کرده گفت: ازدواج در شرایط فعلی و با هزینه های سرسام آور که هر روز شاهد افزایش قیمتها هستیم بسیار سخت شده است.

وی بابیان اینکه با وجود اینکه همسرم نیز شاغل است اما بسختی از عهده هزینه های زندگی برمی آییم، در خصوص فرزند نیز گفت: هزینه های داشتن فرزند که کمر شکن است و با درامد فعلی حتی فکرش را هم نمی کنیم.  

باقری گفت: متاسفانه هیچ حمایتی از قشر جوان نمی شود، بسیاری از دوستان من باوجود تحصیلات عالیه، شغل دارای پشتوانه ای ندارند و با هزینه های اجاره و خورد و خوراک ترجیح می دهند، مجرد بمانند.  

وی افزود: اگرچه قانون اخیر در مورد حمایت از جوانی جمعیت ابلاغ شده اما ایجاد شرایط برای ازدواج و تشکیل خانواده جوانان نیازمند همتی بزرگ و ارائه تسهیلات است چراکه قانونهای زیادی تصویب شده اما در حد قانون باقی مانده اند.  

دو روی یک سکه

فرزندآوری نیاز به قدرت اقتصادی بالایی دارد

زهرا مادر جوانی که تازه صاحب فرزند شده گفت: پس از ۸ سال زندگی مشترک به اصرار والدین خودم و همسرم صاحب فرزند شدیم چون درآمد های فعلی کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد از طرفی نیز هزینه های کودک سر به فلک می کشد.  

وی با بیان اینکه فرزندآوری مستلزم داشتن قدرت اقتصادی متوسط به بالا است،  ادامه داد: کودک مثل فرد بالغ نیست که یک لباس را بتواند چند مدت بپوشد بخاطر رشدش هزینه های پوشاک و نگهداریش زیاد است، گرانی پوشک و شیرخشک نوزاد با کنترلهای چندماه یکبار توسط دکتر نیز از دیگر هزینه هایی است که والدین مجبور به تامین آن هستند اما با گرانی ها و درآمد ثابت چند نفر قادر به تامین این هزینه ها هستند!!  

این مادر جوان گفت: امیدوارم وعده های مسئولان عملیاتی شود و با کنترل قیمت ها و ارائه تسهیلات به جوانان زمینه تشکیل خانواده آنها را فراهم کنند.

نرخ رشد جمعیت در آذربایجان غربی نزولی است

محرم اکبرزاده در جلسه شورای راهبردی جمعیت آذربایجان غربی با بیان اینکه در طول ۵ سال اخیر نرخ رشد جمعیت استان نزولی بوده است، افزود: نرخ رشد جمعیت استان از ۱.۷۶ درصد به ۹۱ صدم درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در ۸ ماهه گذشته سال جاری ۳۴ هزار و ۸۷۳ مورد ولادت ثبت شده است، افزود: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال که ۳۶ هزار و ۵۴۶ مورد بود ۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

اکبرزاده آمار فوتی‌های ۸ ماهه در استان را ۱۵ هزار و ۵۷۳ مورد اعلام و خاطرنشان کرد: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه پارسال که ۱۵ هزار و ۷۱۸ نفر بود ۹ صدم درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی با اشاره به رشد طلاق در استان نیز گفت: در طول ۸ ماهه سال جاری ۳۵۵۶ مورد طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با سال گذشته که ۳۱۳۵ مورد بود ۱۳.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش طلاق در آذربایجان غربی

اکبرزاده با اشاره به افزایش ۱۰.۲ درصدی ازدواج در استان نیز گفت: امسال در ۸ ماهه گذشته سال جاری ۱۴ هزار و ۵۶۵ مورد ازدواج به ثبت رسیده که در مقایسه با آمار ۱۳ هزار و ۲۱۸ موردی سال گذشته ۱۰.۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

لزوم روشنگری سیاست‌های ابلاغی جمعیت توسط دستگاههای فرهنگی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی مهمترین رکن رشد جمعیت و فرزندآوری است، گفت: دستگاه‌های فرهنگی سیاست‌های ابلاغی جمعیت و قوانین مرتبط به آن را به درستی در جامعه تبیین و روشنگری کنند.

علی مصطفوی در جلسه شورای راهبردی جمعیت آذربایجان غربی اظهار کرد: قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوان که در مجلس تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده تا تدابیر لازم و اجرایی توسط دستگاه‌ها برای اجرا سنجیده شود.

وی اضافه کرد: طبق این قانون نیز همه نهادها در راستای رشد جمعیت و توجه به ارتقای شاخص های جمعیت جوان، وظایفی دارند که باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: همه ما در راستای رشد جمعیت و افزایش فرزندآوری و همچنین تشویق جوانان به ازدواج و تولد فرزندان بیشتر در خانواده ها مسوول هستیم و باید مسئولیت خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کنیم.

مصطفوی گفت: البته این وظایف نهادها، نافی مسئولیت خانواده ها نیست و والدین و بزرگترها باید برای ازدواج فرزندان خود اهتمام بیشتری داشته باشند و آنان را به بهترین شکل ممکن تشویق کنند.  

اگر چه قوانین کشور در جهت تشکیل و تحکیم بنیان خانواده وضع می شود اما گویا قدرت مشکلات اقتصادی بر این قوانین تسهیل کننده ازدواج می چربد، حال باید دید مسئولان تا چه حد در راستای اجرای قوانین حمایت از خانواده و فرزندآوری موانع را برطرف می کنند.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.