همزمان با هفته پژوهش، مجموعه سه جلدی «تاریخ مطبوعات خراسان» با حضور اساتید و کارشناسان حوزه مطبوعات رونمایی شد.

مجموعه سه جلدی «تاریخ مطبوعات خراسان» رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم حافظی، رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آیین رونمایی از مجموعه سه جلدی «تاریخ مطبوعات خراسان»، آرشیو مطبوعات این سازمان را دارای مجموعه‌ای غنی از مطبوعات انتشار یافته در ایران و جهان دانست.

وی در ادامه به تشریح جزئیات محتوایی مجموعه سه جلدی «تاریخ مطبوعات خراسان» پرداخت و گفت: در جلد اول این مجموعه، مطبوعات خراسان در دوره قاجار بررسی شده است. در جلد دوم به روزنامه‌ها و مجله‌های دوره پهلوی و در جلد سوم نیز به سالنامه‌های مشهد همراه با نشریات چاپ شده در شهرهای خراسان پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در این کتاب سه جلدی از حدود ۲۴۰ عنوان نشریه چاپ شده در خراسان طی دوره قاجار و پهلوی نام برده شده که ۱۴۰ عنوان آن در آرشیو آستان قدس رضوی موجود است و تلاش داریم سایر این نشریات را به مجموعه آرشیو سازمان اضافه کنیم.

حافظی با بیان اینکه در این اثر تلاش شده تمام فهرست‌ها و منابع هر نشریه‌ای که چاپ آن به خراسان منتسب شده مورد اشاره قرار گیرد، آن را کامل‌ترین اثر مطبوعاتی نام برد که به تمام نشریات چاپ خراسان اشاره کرده است.

وی تصریح کرد: مطبوعات خراسان هنوز جای بسیاری برای تحقیق دارد که متأسفانه کمتر از سوی محققان بومی خراسان مورد توجه قرار گرفته است.

سید مهدی سید قطبی، کارشناس مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و پژوهشگر اثر «اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار» که در این مراسم معرفی و رونمایی شد، مطبوعات را منابعی غنی برای پژوهش در احوال گذشتگان عنوان کرد.

وی افزود: علاوه بر این که روزنامه‌ها روزشمار دقیق وقایع گذشته را به ما می‌دهند، منبع خوبی برای تحلیل افکار عمومی و دیگر تحلیل‌های تاریخی و جامعه‌شناختی‌ به شمار می‌روند.

سیدقطبی، این اثر را مجموعه‌ای برای ایران‌دوستان و ایران‌شناسان عنوان کرد که در ۱۳ بخش، بیان کننده اخبار و وقایع خراسان موجود در مطبوعات دوره قاجار؛ یعنی، روزگار محمدشاه (۱۲۵۰-۱۲۶۴ق)، روزگار ناصرالدین شاه (۱۲۶۴-۱۳۱۳ق)، محمدعلی‌شاه (محرم ۱۳۲۵- جمادی‌الثانی ۱۳۲۷ق) و روزگار احمدشاه (رجب ۱۳۲۷–۱۳۴۴ق) است.

وی تصریح کرد: در این کتاب که تمام نشریه‌های معرفی شده، چاپ سنگی و برخی چاپ سربی بودند، عمده مطالب آن تلگراف و مکتوب‌های افراد سرشناس و موثق و خبرنگاران روزنامه‌ها است که از طریق پست برای نشریه ارسال و روزنامه پس از بررسی و اطمینان از صحت نوشته به چاپ آن اقدام کردند.

به گفته سید قطبی، در این اثر تلاش شده تا از میان هزاران برگ روزنامه‌های دوره قاجار، آن بخش از وقایعی را که مربوط به سرزمین خراسان است، استخراج شود تا منبعی ارزشمند و مستند برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ خراسان فراهم شود.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.