موضوع ضرورت حرفه‌ای شدن خدمت سربازی در ایران از دو دهه پیش در بین صاحبنظران و تصمیم‌گیران کشور مطرح است.

سربازی حرفه‌ می‌شود؟

حالا هم طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم مطرح شده است؛ طرحی که این بار هم واکنش‌های برخی از مسئولان ستادکل نیروهای مسلح را در پی داشت.

هدف طرح چیست؟

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و از طراحان اصلی این طرح می‌گوید: سرباز باید به صورت حرفه‌ای آموزش ببیند وگرنه نمی‌تواند سربزنگاه‌ها از خود و کشورش محافظت کند. از سوی دیگر آموزش حرفه‌ای سرباز هزینه‌بر است و دو سال سربازی آن‌قدر ارزش ندارد تا این همه برای حرفه‌ای شدنش هزینه و بعد رهایش کنیم تا دنبال کار خود برود. 

وی اضافه می‌کند: در تدوین این طرح در وهله نخست امنیت کشور را به عنوان خط قرمز خود تلقی کردیم. دوم با توجه به شرایط منطقه‌ای و دشمنی‌هایی که علیه ایران می‌شود نقش سربازها را در تأمین امنیت کشور بسیار مهم و پررنگ دیدیم. سوم نیاز نیروهای مسلح کشور به سرباز دست‌کم ۴۰۰ هزار نفر در سال است که باید از بین مشمولان که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر می‌شوند تأمین شود و این موضوع در طرح ما لحاظ شده است.  

به عبارت دیگر در طرح موردنظر آن‌هایی که تمایل داشته باشند به سربازی می‌روند اما مدت سربازی‌شان پنج ساله است و هر سال هم قراردادشان تمدید می‌شود و پس از این مدت با موافقت خودشان و فرمانده یگان مربوطه به استخدام نیروهای مسلح یا وزارت دفاع درمی‌آیند.

یعنی سرباز به صورت پیمانی استخدام می‌شود و حقوق و پاداش کامل دریافت می‌کنند. البته باید گزینش شوند و فرماندهی یگان اعلام نیاز کند. همچنین باید آموزش مقدماتی سه‌ماهه و سپس دوره‌های آموزش شش‌ماهه و سنگین تخصصی را بگذرانند تا به سربازان حرفه‌ای تبدیل شوند. بنابراین اگر سربازی، داوطلبانه و پنج ساله شود نیاز ما به جای ۴۰۰هزار سرباز در سال به ۸۰هزار سرباز کاهش پیدا می‌کند و در همان حال ۴۰۰هزار سربازی که مبنای سالیانه ستاد بود هم تأمین می‌شود.

وی در خصوص چگونگی تأمین بودجه برای این موضوع نیز می‌گوید: در خود این طرح موضوع تأمین بودجه یا تأمین مالی کسانی  که به مدت پنج سال به سربازی می‌روند پیش‌بینی شده است.

براساس این طرح کسانی که تمایلی به رفتن سربازی ندارند به ازای خدماتی که دریافت می‌کنند باید مالیات بر ارزش تأمین امنیت بپردازند و این یعنی حقوق کافی برای کسانی که به سربازی می‌روند. بنابراین تأمین مالی سربازی حرفه‌ای کاملاً شدنی است و فکر می‌کنم در صورت تصویب نهایی آن، جوانان برای رفتن به سربازی صف می‌کشند. 

وی که از مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با خبر است در این خصوص می‌گوید: ستاد کلی‌ها بدون اینکه این طرح را دیده و مطالعه کرده باشند با آن مخالفت کرده‌اند. در حالی که این طرح ۱۰۰ درصد به نفع این ستاد است.

سربازی حرفه‌ای نه، ارتش حرفه‌ای

سردار موسی کمالی، مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح مردادماه امسال در واکنش به این طرح گفته بود: برخی می‌گویند خدمت سربازی را حرفه‌ای کنید به عقیده بنده طرح این بحث نوعی از عوام‌فریبی است؛ در حقیقت فحوای کلام آن‌ها این است که خدمت وظیفه عمومی را حذف کنید و به جای جذب سرباز، نیروی کادر یا پیمانی با قراردادهای چند ساله استخدام کنید، اما مقصود آن‌ها از نیروی پیمانی، تعریف عام آن نیست و برای طرح خود از واژه سربازی حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر امیردریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح نیز در اظهارنظری مشابه درباره این طرح گفته بود: سربازی حرفه‌ای وجود ندارد؛ بلکه آن چیزی که گفته می‌شود، ارتش حرفه‌ای است که در دنیا در بخشی کلان وجود دارد و قابل انعکاس است، عده‌ای نظرات شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند؛ در صورتی که تنها مرجع رسیدگی در این زمینه کمیسیون امنیت مجلس است.

ستاد کل نیروهای مسلح مخالف نیست

با وجود مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح، اما رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ما این موضوع را به‌گونه‌ای تحلیل می‌کند که انگار پرونده این طرح هنوز بسته نشده است.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، در این خصوص به قدس می‌گوید: این موضوع جوانب مختلفی دارد؛ یک جنبه‌اش به ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و جنبه دیگرش به مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود. بنابراین کمیته‌ای در این زمینه به ریاست سیدعلی آقازاده، رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل شده تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.  

وی تصریح می‌کند: تاکنون درزمینه این طرح مخالفت یا موافقتی اعلام نکرده‌ام چون هرگونه اظهارنظر درباره آن ممکن است امید واهی و یا اضطراب بیجا در جامعه هدف ایجاد کند. با وجود این تلاش ما این است یک کار کارشناسی دقیق روی موضوع حرفه‌ای شدن سربازی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود تا که متناسب با منافع نسل جوان ما و همچنین تأمین‌کننده نیازهای ستاد کل نیروهای مسلح و بدنه دفاعی کشور است، محقق شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اظهارات آقای ابوترابی، طراح اصلی طرح سربازی حرفه‌ای نشان می‌دهد ستاد کل نیروهای مسلح مخالف هر طرحی است که به کاهش تعداد سربازان وظیفه منجر شود، می‌گوید: نه چنین چیزی نیست. ستادکل نیروهای مسلح می‌گوید نیاز ما به نیروی انسانی را تأمین کنید اما هرگونه که خواستید این کار را انجام دهید. یعنی این طرح برای ستادکل به‌منظور به‌کارگیری نیروی فنی، حرفه‌ای، تخصصی و درازمدت خیلی بهتر است به‌ویژه اگر نیروهایش در قالب ارتش حرفه‌ای تأمین شود. اما اینکه شرایط کشور این اجازه را می‌دهد تا چنین امکاناتی در خدمت ستادکل مسلح قرار بگیرد یا نه جای بررسی بیشتر دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.