رئیس انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد با بیان اینکه ۳۰ درصد سینمای ایران یعنی مشهد، گفت: با این وجود تاکنون فرآیند تولید فیلم در مشهد برای هنرمندان مشهدی مهیا نبوده و هیچ حمایتی از آنان نشده و هنرمندان مجبور به مهاجرت به پایتخت یا خارج از کشور شده‌اند.

۳۰ درصد سینمای ایران یعنی مشهد/جشنواره فیلم مشهد برگزار شود

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی اسکافی با اشاره سابقه شکل‌گیری و فعالیت انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد اظهار کرد: مجمع موسسین انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد پس از پنج سال تلاش بهمن ماه سال گذشته با حضور تهیه‌کنندگان و هنرمندان برجسته مشهد تشکیل شد و اساسنامه آن به تصویب رسید.

وی ادامه داد: انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند نخستین بار پس از تهران در مشهد تشکیل شده و در صدد این است که بخشی از تصدی‌گری امور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تولید فیلم و ساماندهی مشاغل حوزه تولید فیلم را عهده‌دار باشد. در این راستا جلسات متعددی با انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم ایران تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم بخشی از اقدامات لازم جهت تولید فیلم سینمایی را در مشهد انجام دهیم و از مراجعه و از مراجعه هنرمندان به پایتخت جلوگیری کنیم.

اسکافی تصریح کرد: این انجمن در حوزه تهیه فیلم بلند سینمایی، فیلم بلند مستند، فیلم انیمیشن و سینما کتاب فعالیت کرده و امیدواریم به زودی تولیداتی در این زمینه‌ها داشته باشیم. این اتحادیه از زمانی که ایده به آن می‌رسد تا زمانی که اثر پخش می‌شود، می‌تواند از هنرمندان حمایت‌های مادی و معنوی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون کارگروه‌های بررسی صلاحیت و عضویت در انجمن، آموزش، طرح و برنامه، بررسی فیلم‌نامه‌ها و روابط عمومی در انجمن تشکیل شده و بر این اساس امیدواریم تا پایان سال عملکرد خود را گسترش دهیم.

رئیس انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد با بیان اینکه تاکنون ۳۰ تهیه‌کننده در این انجمن عضو شده‌اند، گفت: همچنین سه نفر از بهترین تهیه‌کنندگان کشور را به عنوان عضو افتخاری در انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد جذب کرده‌ایم.

اکثر فیلمنامه‌ها کپی است

وی با اشاره مشکلات پیش روی حوزه فیلم‌سازی در مشهد، بیان کرد: شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته باعث شد این صنف به کلی تعطیل شود. همچنین نبود فیلمنامه‌های فاخر و مناسب از مهم‌ترین مسائلی است که در حال حاضر گریبانگیر ماست. متأسفانه بیشتر فیلم‌نامه‌ها از کیفیت لازم برخوردار نبوده و نسخه‌های قدیمی کپی‌برداری شده‌اند. بر این اساس در حال جمع‌آوری فیلم‌نامه‌های جدید و با کیفیت هستیم و تاکنون ایده ۳۰ فیلم‌نامه به انجمن واصل شده و سه فیلم‌نامه بررسی و جهت تولید تایید شده است.

ساخت فیلم در مشهد مورد حمایت قرار نمی‌گیرد

اسکافی افزود: مسائل مادی و حمایت‌های بخش دولتی در دیگر مشکلات این عرصه است. متأسفانه مشاهده می‌شود که همکاری از تهران برای ساخت فیلم به مشهد آمده و مورد حمایت افراد و نهادها قرار می‌گیرد، اما سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در مشهد برای این کار بودجه و منابع مالی لازم را دارند، کمکی به فیلم‌سازان مشهدی انجام نمی‌دهند. بر این اساس جلسات متعددی با مسئولان مربوطه و نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد اتحادیه‌ای غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که می‌تواند به صنعت سینما کمک کند، عنوان کرد: فروش آثار بخش دیگری از مشکلات ماست که با هماهنگی و جلساتی که با شرکت‌های نمایش خانگی(VOD) داشته‌ایم تا بتوانیم در راستای فروش آثار از هنرمندان حمایت کنیم.

رئیس انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد افزود: همچنین جلسه‌ای با محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، داشتیم و او هم قول مساعد داد تا به ما کمک کند و ابراز امیدواری کرد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ترمینالی برای برآورده کردن خواسته‌های تشکل‌ها، انجمن‌ها و هنرمندان تبدیل شود.

فرآیند ساخت فیلم برای هنرمندان مشهد مهیا نبوده است

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد برگزاری جشنواره فیلم مشهد را به مسئولان فرهنگی شهر داده‌ایم، گفت: در دنیا هر شهر بزرگ جشنواره خاص خود را دارد و امیدواریم ما هم بتوانیم جشنواره مشهد را راه‌اندازی کنیم و به دنبال این هستیم آثار تولید هنرمندان مشهد را در این جشنواره به نمایش گذاشته و نقد و بررسی شود تا بتوانیم آثار مناسبی در مشهد تولید کنیم.

اسکافی اضافه کرد: متأسفانه تولیداتی که تاکنون در مشهد انجام شده اکثراً فاقد کیفیت لازم بوده و بر این اساس داخل کشوها بایگانی شده چراکه کارگروه مشخصی از زمانی که ایده به وجود آمده و قصه تبدیل به فیلمنامه شده و فیلم ساخته می‌شود حضور نداشته است تا آن را بررسی کند، اما حضور انجمن می‌تواند کمکی بسیار زیادی به این امر کند.

وی با بیان اینکه مشهدی‌ها همواره جزو بهترین‌های سینما بوده‌اند، اضافه کرد: در آنالیزی از سینمای ایران می‌توان گفت که ۳۰ درصد سینمای ایران یعنی مشهد؛امیدواریم با تشکیل انجمن بتوانیم گامی در راستای حمایت از هنرمندان برداریم و شهر در این حوزه رونق گیرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.