مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار و از پژوهشگران برتر این آستان مقدس تقدیر و تجلیل شد.

تجلیل از پژوهشگران برتر آستان قدس رضوی/ رونمایی از ۲۰ اثر فاخر علمی و پژوهشی

به گزارش قدس آنلاین، در این مراسم که صبح امروز با حضور تولیت آستان قدس رضوی در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، دکتر عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه مرجعیت علمی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که منشأ آن دانش بی‌پایان الهی است با هدایت جامعه دینی همراه است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر شاهد تحقق این مرجعیت علمی هستیم.
وی ابراز کرد: وجود نسخه خطی قرآن کریم که به ۴۰۰ سال گذشته برمی‌گردد و بسیاری از نفایس و نسخ خطی موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مدارس میرزا جعفر، خیرات خان، مدرسه دو درب و... در مجموعه آستان قدس رضوی نشانگر حضور و بهره‌مندی علمی از مضجع نورانی ثامن الحجج(ع) و مرجعیت دینی است.
طالبی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی با تأسیس دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی  و سایر مراکز علمی و پژوهشی به مرجعیت علمی دست‌یافته است .
وی تصریح کرد: امیدواریم با جذب محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این دو نهاد بتوانیم خدمات ارزنده‌ای را به جامعه علمی کشور ارائه دهیم.

حح

رونمایی از ۲۰ اثر فاخر علمی و پژوهشی در هفته پژوهش
در ادامه این مراسم، ۲۰ اثر از تازه‌های نشر مؤسسات علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با حضور نویسندگان و پدیدآورندگان این آثار رونمایی و معرفی شد.
«طبقه‌بندی علوم از دیدگاه دانشمندان اسلامی - ایرانی» عنوان یکی از آثاری است که در این مراسم رونمایی شد، این کتاب به قلم دکتر حبیب‌الله عظیمی نگاشته شده و از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شده است.
کتاب «علوم انسانی غربی و اسلامی(مبانی و پیامدها)» به قلم دکتر غلامرضا پیش‌قدم دکتر جواد ایروانی و دکتر حسن خرقانی و کتاب «فقه فضای مجازی» اثری از احسان الله کفشدار طوسی و محسن جهانگیری دو محصول جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این مراسم رونمایی شدند.

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز که رسالتش نشر علوم معارف اسلامی است در این مراسم از ۱۲ اثر فاخر علمی و پژوهشی خود رونمایی کرد.
«المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته – جلد چهل و سوم»، «آسیب‌شناسی زیارت با تمرکز بر زیارت رضوی»، «حسابداری وقف»، «خادم تراز؛ چهل شایستگی خادم امام رضا(ع)»، «شیعه و مکتب گنوسی»، جلدهای اول و دوم «عیون اخبار الرضا»، «تاریخ میهمانسرای آستان قدس رضوی»، «مناظرات امام رضا(ع) با علمای یهود»، «سه چکامه ولایی از ابوتمام طائی»،«جایگاه و نقش تمدنی سادات در خراسان» عناوین آثار رونمایی شده هستند.
موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی(به‌نشر) نیز در این مراسم، سه اثر«فقه رسانه و ارتباطات» از علی نهاوندی، «پاسخ نامه وقف» تالیف روح الله بیدرام و «کتاب جامع روزه‌داری و سلامت» که به قلم عزیزی، دلشاد و خوش نیت نیکو نگاشته شده است را به جامعه مخاطب معرفی کرد.
«روش‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه» اثری از دکتر سعید جعفری، محمد ضیا محسنی و طاهره سپاهی و «سالمندی و فعالیت ورزشی» نیز عنوان دو اثر تازه منتشر شده دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) است که در این مراسم رونمایی و به جامعه دانشگاهی معرفی شد.
همچنین  دو اختراع  به ثبت رسیده دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با عنوان دستگاه «منبع نور آندوسکوپی» و دستگاه «پروتز زانو» که نقص‌های دستگاه‌های پیشین را رفع کرده است در این مراسم رونمایی و توسط مخترعان این دو دستگاه معرفی شد.

بب

تقدیر از برترین‌های حوزه پژوهش
محمدمهدی رکنی و غلامرضا جلالی پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، غلامعلی مقدم از دانشگاه علوم اسلامی رضوی، محمدهادی زائری در حوزه معارف دینی و دکتر حمیده شهیدی پژوهشگر حوزه تاریخ، از سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و قاسم بجستانی و دکتر سید امیر حسینی از مخترعان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) از جمله برترین‌های حوزه پژوهش بودند که در این مراسم تقدیر و تجلیل شدند.
در حاشیه این مراسم نیز  نمایشگاهی از دستاوردها و آثار مؤسسات تابعه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برپا شده است.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.