پرنده‌ها را دوست دارد و معتقد است: اگر آن‌ها را دوست نداشته باشم، نمی‌توانم به این کار به عنوان یک حرفه نگاه کنم. پرنده‌ها عاطفی هستند و باید مراقب باشیم نترسند.

مادرانه‌ای برای پرنده‌های زیبا

قیه صالحی متولد ۱۳۵۶ و دیپلمه است. شروع کارش را با گرفتن وام ۱۵ میلیون تومانی خوداشتغالی از واحد خودکفایی امداد عنوان می‌کند و می‌گوید: با مادرم زندگی می‌کنم و چهار سال پیش این وام را برای خیاطی دریافت کردم، اما متأسفانه به دلیل کرونا با رکود بازار روبه‌رو شدم.

وی می‌افزاید: پرندگان را دوست داشتم و برای شروع دوباره کار به پرورش پرندگان زینتی رو آوردم. خوشبختانه پس ازمدتی متوجه شدم در کمیته امداد در این زمینه راهبر شغلی دارند و می‌توانم از راهنمایی‌ها و اطلاعات تخصصی بهره‌مند شوم.

وی با اشاره به اینکه وام مجددی برای این کار به او اعطا شده و توانسته کارش را گسترش دهد، بیان می‌کند: کمیته امداد مبلغ ۳۰میلیون تومان برای این کار به من داد. البته من برای کار خیاطی فضایی را رهن و اجاره کرده بودم که درحال حاضر در این فضا هم خیاطی می‌کنم و هم پرورش پرندگان زینتی را انجام می‌دهم.  امیدوارم با حمایت کمیته امداد بتوانم این کار را بیشتر گسترش بدهم؛ البته لازم به یادآوری است ازطریق راهبر شغلی تهیه قفس و دان برایم انجام شد.

وی تأکید می‌کند: اما می‌توان به عنوان یک حرفه خانگی هم به آن نگاه کرد و قفس‌ها را در اتاق‌های خانه قرار داد. من در فضای ۵۰ متری ۱۵ قفس دارم.

او درباره پرندگان زینتی که پرورش می‌دهد تصریح می‌کند: پرندگان من مرغ فر، کوتوله برزیلی، صورت هلویی و وایت فیس، عروس هلندی، راهب و... هستند، اما بیشترین تمرکزم روی عروس هلندی است.

این بانوی کارآفرین خاطرنشان می‌کند: این کار سخت نیست، باید دما و رطوبت فضا تنظیم باشد و تمیزکاری قفس‌ها و غذا و آب دادن به پرندگان انجام شود. فقط باید اطلاعات کافی برای این کار داشته باشیم.

پرورش پرندگان زینتی 

این بانوی کارآفرین درباره پرورش پرندگان زینتی توضیح می‌دهد: معمولاً جفت مولد را با کمک پرنده مولد می‌گیریم و پس از سه ماه باید آن‌ها تخم‌گذاری کرده و جوجه بدهند. برای مثال قیمت یک جفت مولد حدود ۳میلیون تومان است و جوجه‌ها تا زمانی که خودشان دانه‌خور شوند دست‌کم دو ماه طول می‌کشد و قیمت فروششان بین ۶۰۰ تا ۹۰۰هزار تومان است و اگر بالغ شوند تا یک میلیون و نیم نرخ‌گذاری می‌شوند. البته به نوع جوجه و نژاد آن‌ها هم بستگی دارد. از طرفی عروس هلندی‌ها رنگ‌های مختلفی دارد؛ من از نوع لوتینو دارم که زرد است و لپ‌های نارنجی دارد. معمولاً تعداد جوجه‌ها از سه تا هفت تا به بالاست. تغدیه آن‌ها مهم است زیرا این پرندگان در فضای آزاد از همه چیز تغذیه می‌کنند و معمولاً یک ماه طول می‌کشد تا پرندگان تخم بگذارند و بیش از دو ماه طول می‌کشد تا جوجه‌ها از مادر جدا شوند و درنهایت هر چهار ماه پرنده می‌تواند دوباره جوجه بدهد.

درآمدزایی در خانه 

وی می گوید: باوجود گرانی دان و دیگر ملزومات پرورش پرنده این شغل می‌تواند مقرون به‌صرفه باشد و اشتغال‌زایی خوبی برای خانم‌ها در خانه است. هزینه نگهداری و تغذیه یک جفت در هر دوره جوجه‌دهی حدود ۵۰۰هزار تومان است. قیمت مرغ عشق‌ها از جفتی ۱۰۰هزار تومان تا ۲میلیون تومان است. مرغ عشق‌های ۲میلیونی جوجه‌هایشان ۳۰۰هزار تومان است. عروس هلندی چون پرنده‌ای زیباست طرفدار زیاد دارد. معمولاً این پرنده‌ها در شرایط خوب بین  ۱۵ تا ۲۰ سال عمر دارند.

وی می‌افزاید: برای مثال یک خانم خانه‌دار با چهار جفت پرنده می‌تواند در ماه درآمدی حدود ۲میلیون تومان داشته باشد که البته باید اطلاعاتی درزمینه پرورش پرندگان زینتی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.