رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست خبری در اظهاراتی که احتمالاً به اقدامات اسلام‌ستیزانه اخیر در کشورهای غربی اشاره داشت تصریح کرد توهین به پیامبر اسلام (ص) را نمی‌توان آزادی بیان دانست.

پوتین: توهین به پیامبر اسلام آزادی بیان نیست

به گزارش قدس آنلاین، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست خبری سالانه که به طور سنتی قبل از کریسمس برگزار می‌شود تصریح کرد توهین به پیامبر اسلام (ص) آزادی بیان نیست. 

به نوشته وبگاه انگلیسی‌زبان خبرگزاری «راشاتودی»، پوتین گفت که چنانچه کسی به پیامبر محمد [ص] توهین کند نمی‌توان آن را آزادی بیان دانست.  رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد چنین اقداماتی می‌توانند به نفرت‌پراکنی و افراط‌گرایی بیشتر دامن بزنند.

اظهارات رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً به برخی سیاست‌های اسلام‌ستیزانه در کشورهای غربی به خصوص فرانسه اشاره دارد. شهریور ماه سال گذشته نشریه «شارلی ابدو» با تکرار گستاخی‌های گذشته یک کاریکاتور جنجالی موهن به پیامبر اسلام (ص) را بازنشر کرده بود.

شارلی‌ابدو در سرمقاله توهین‌آمیزی که در آن زمان همراه با کاریکاتورهای جنجالی‌اش منتشر کرد نوشته بود این تصاویر «متعلق به تاریخ هستند و تاریخ را نمی‌توان بازنویسی یا پاک کرد.»

کاریکاتورها و تصاویر توهین‌آمیز نشریه شارلی‌ابدو بارها جنجال‌آفرین شده‌اند. کاریکاتورهایی که این نشریه امروز آنها را مجدداً منتشر کرده اولین بار در سال ۲۰۰۶ توسط در یک روزنامه دانمارکی منتشر شدند. این اقدام با تظاهرات‌های گسترده مسلمانان در سراسر دنیا روبه‌رو شد. 

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه به جای عذرخواهی از مسلمانان در پی افزایش احساسات ضدفرانسوی در کشورهای اسلامی در توییتر به دو زبان عربی و انگلیسی از این اقدام موهن حمایت کرده بود و به بهانه آزادی بیان گفته بود که هیچ چیزی سبب عقب‌نشینی فرانسه نخواهد شد.

با این حال، پس از شدت گرفتن انتقادات و برپایی تظارات در کشورهای اسلامی علیه رئیس‌جمهور فرانسه، ماکرون در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» ضمن عقب‌نشینی از موضع پیشین خود، گفت: «به نظر من منشأ عکس‌العمل‌ها (به این موضوع) دروغ، تحریف سخنانم و این برداشت مردم بود که من این کاریکاتورها را تأیید می‌کنم».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.