در هفته‌های اخیر عملیات روانی صهیونیست‌ها علیه کشورمان در صدر اخباررسانه‌ها و اتاق فکرها بوده است.

دست و پا زدن برای بقا

در پاسخ به این تهدیدها، جمهوری اسلامی ایران رزمایش‌های گسترده‌ نظامی انجام داد که رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ و دو رزمایش پدافندی در آسمان تأسیسات هسته‌ای در نطنز و بوشهر چند نمونه از آن‌ها بود. ظهور و بروز تقابل دو طرف در فضای رسانه هم خودش را نشان داد.

امیر توفیقی کارشناس تحولات رسانه‌ای غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس ضمن ابهام‌زدایی از ابعاد این قضایا می‌گوید: «شکل‌گیری معامله قرن و عادی‌سازی روابط صهیونیست‌ها با دولت‌های عرب، تل‌آویو ‌را به این توهم فرو برد که دستش در منطقه باز است. صهیونیست‌ها در هیچ بازه‌ای از زمان چنین آزادی عملی نداشته‌اند. اما روی کار آمدن بایدن و تغییر تاکتیک واشنگتن نسبت به ایران و صهیونیست‌ها همه‌چیز را به‌هم ریخت. روش بایدن در قبال صهیونیست‌ها و مذاکرات هسته‌ای برای تل‌آویو اذیت‌کننده است. حالا آن‌ها مجبورند در پازلی که آمریکا طراحی می‌کند، بازی کنند. همین مسئله برای اسرائیلی‌ها خطر محسوب می‌شود؛ چراکه آن‌ها ادعا دارند ایران با مذاکره وقت می‌خرد تا تأسیسات هسته‌ای خود را گسترش دهد».

صهیونیست‌ها چه در سر دارند؟

توفیقی در ادامه با اشاره به اهداف صهیونیست‌ها از تهدیدهای اخیر می‌گوید: «هدف اول آن‌ها راه انداختن جنگ رسانه‌ای چندبعدی است. اولاً می‌خواهند دوباره غرب را متوجه خود کنند؛ زیرا در جریان جنگ ۱۱روزه آسیب‌پذیری صهیونیست‌ها برای همه آشکار شد. هدف دوم آن‌ها تحت‌تأثیر قرار دادن مذاکرات ایران و غرب است؛ می‌خواهند بگویند که حتی اگر مذاکره هم بشود،  دست از تهدید برنمی‌دارند. می‌خواهند غربی‌ها را وادار به چانه‌زنی برای امنیت اسرائیل کنند. البته باید گفت که شاید انگلیس و فرانسه و آلمان این موضوع را بپذیرند، اما دیگر اعضای اتحادیه اروپا چنین نگاهی ندارند و مخالف حمایت رادیکال از تل‌آویو هستند».

این کارشناس رسانه‌ای، «تلاش صهیونیست‌ها برای خروج از نزاع راهبردی و اصلی آن‌ها با ایران» را سومین هدف آن‌ها برشمرده و اضافه می‌کند: «ایران به تسلیحات هوشمند بومی دست پیدا کرده است. بنابراین اسرائیلی‌ها می‌خواهند نوعی ترس عمومی را در منطقه رواج دهند و بگویند اگر امنیت اسرائیل تأمین نشود، امنیت کشورهای عربی نیز تأمین نخواهد شد. هدف چهارم آن‌ها اعتبارزدایی از مذاکرات است. تلاش دارند به غرب و آمریکا بقبولانند که در هرصورت ایران به‌سمت توسعه اقدامات هسته‌ای می‌رود و هدف از این توسعه نابودی اسرائیل است. با این مدعا می‌خواهند تفکر اقدام نظامی را تقویت کنند».

توفیقی جلوگیری از خروج آمریکا از منطقه را پنجمین هدف صهیونیست‌ها دانست و گفت: «تل‌آویو به‌دنبال حفظ آمریکا در منطقه است و تلاش می‌کنند ولو به قیمت ساختن منافع غیرواقعی برای آمریکا، مانع خروج آن‌ها از غرب آسیا شوند».

این کارشناس تحولات رسانه‌ای همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی وجود دارد؟، می‌گوید: «اقدام نظامی محتمل نیست؛ با هدف قرارگرفتن عین‌الاسد مشخص شد هرکشوری که به‌عنوان پایلوت شلیک برای رژیم صهیونیستی نقش ایفا کند و یا کریدور هوایی و دریایی‌اش را برای اقدام نظامی علیه ایران مورد استفاده قرار دهد، باید تاوان اقدامش را بدهد. کمترین تاوان برای چنین اقدامی نابودی کل تأسیسات نفتی و زیرساخت‌هایشان است. به‌همین دلیل کشورهای عربی اجازه چنین خطایی را به اسرائیل نمی‌دهند. از طرفی صهیونیست‌ها با تهدید ایران به‌دنبال تهدید منافع غرب هستند، اما چون غربی‌ها در منطقه منافعی دارند که در صورت بروز جنگ به خطر می‌افتد، هرگز اجازه بروز تنش را نمی‌دهند».

پیامی برای همه طرف‌ها

توفیقی در پایان هم با اشاره به پیام رزمایش‌های اخیر کشورمان برای منطقه و جهان، اضافه می‌کند: «پیش از این و در ماجرای توقیف کشتی‌ها و ناوهای متخلف توسط نیروهای دریایی‌مان، غربی‌ها اعلام کردند برایشان باورپذیر نیست که ایران با ادوات سبک قادربه تصرف ناوهای جنگی و کشتی‌های غول‌پیکر آمریکایی باشد. اما پس از رزمایش‌های اخیر عمل‌گرایی مقتدرانه جمهوری اسلامی دربرابر تهدیدات امنیتی را اثبات و این پیام را به‌طرف غربی مخابره کرد که در صورت هر تهدیدی با قدرت وارد عمل می‌شود و این واکنش او سخت و خشن خواهد بود. دراین رزمایش‌ها از به‌روزترین سلاح‌ها استفاده شد و یک بار دیگر قدرت تولید سلاح نوین بومی و بازدارندگی نظامی ایران به رخ دشمن کشیده شد. این رزمایش‌ها اثبات کرد پاسخ‌های خوبی برای تهاجم احتمالی آماده کرده‌ایم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.