کاخ کرملین در بیانیه‌ای به گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی او اشاره کرد و نوشت: پوتین در این مکالمه تلفنی به بایدن در مورد پیامدهای جدی تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه در مساله اوکراین حتی تا قطع روابط دو کشور هشدار داد.

کرملین: پوتین به بایدن هشدار داد / احتمال قطع روابط روسیه و آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز جمعه در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه گفت وگوی تلفنی سران روسیه و آمریکا صریح و در فضای کاری صورت گرفت، نوشت: موضوع اصلی این گفت وگو مسائل مرتبط با اجرای توافق های بدست آمده در دیدار مجازی دو طرف در روز هفتم ماه دسامبر (۱۶ آذر) در مورد تضمین های حقوقی امنیتی به روسیه بود.

پوتین بر رویکردهای اصولی روسیه که در پیش نویس توافقنامه های بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده و روسیه با کشورهای عضو ناتو قید شده است، تاکید و خاطرنشان کرد که در نتیجه همکاری‌ها باید تضمین های حقوقی الزام آور تنظیم شود که امکان پیشروی ناتو به سوی شرق و استقرار سیستم های تسلیحاتی در نزدیکی مرزهای روسیه را از بین ببرد. 

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد که امنیت هر کشور باید فقط بر مبنای رعایت کامل اصل امنیت غیرقابل انفکاک تامین شود.  

در ادامه بیانیه کرملین آمده است: دو طرف بر آمادگی متقابل برای گفت وگوهای مشروح و جدی در مورد مسائل نگران کننده دو کشور تاکید کردند. 

پوتین و بایدن خاطرنشان کردند که مذاکرات دو کشور روزهای ۹ و ۱۰ ماه ژانویه ۲۰۲۲ (۱۹ و ۲۰ دی ماه) برگزار می شود و پس از آن روز ۱۲ ماه ژانویه (۲۲ دی ماه) نشست روسیه - ناتو در بروکسل برگزار خواهد شد. همچنین روز ۱۳ ماه ژانویه (۲۳ دی) نیز بحث ها در این مورد در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا صورت می‌گیرد. 

روسای جمهوری روسیه و آمریکا توافق کردند که روند گفت وگوها در این موارد بویژه مذاکرات در فرمت دوجانبه را به منظور دستیابی سریع به نتایج مشخص تحت کنترل داشته باشند. 

در این رابطه بایدن به مسئولیت ویژه آمریکا و روسیه برای تامین ثبات جهان و اروپا اشاره کرد و اطمینان داد که آمریکا قصد استقرار تسلیحات تهاجمی در اوکراین را ندارد.  

همچنین طرف روسی به اظهارات بایدن در مورد تحریم های بسیار گسترده علیه روسیه در صورت تشدید تنش ها پیرامون اوکراین پاسخ قانع کننده داد و از جمله هشدار داد که این اقدام اشتباه بسیار جدی خواهد بود و عملا سبب قطع روابط روسیه و آمریکا خواهد شد.

در پایان بیانیه کاخ کرملین خاطرنشان شده است که گفت وگوی سران روسیه و آمریکا صریح و سودمند برای دو طرف بود که در فضای کاری انجام گرفت و دو طرف توافق کردند که به تماس ها در سطح عالی ادامه دهند. 

گفت وگوی تلفنی پوتین و بایدن پنجشنبه شب برگزار شد و ۵۰ دقیقه بطول انجامید.

یوری یوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه مذاکرات روز پنجشنبه میان دو رئیس جمهوری را مفصل توصیف کرد و گفت که دراین مکالمه تلفنی ۵۰ دقیقه‌ای همه موضوعات اصلی مورد بحث قرار گرفت. 

وی خاطرنشان کرد که بایدن به صراحت گفته است آمریکا قصد ندارد تسلیحات تهاجمی در اوکراین مستقر کند.

پیش از این، بایدن و پوتین هفتم دسامبر (۱۶ آذر) با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله ایران و نیز بطور ویژه درباره اوکراین با یکدیگر گفت وگو کردند.

روابط روسیه و آمریکا بسیار پرتنش است و مسکو بارها به واشنگتن درباره سیاست‌های توسعه طلبانه بویژه استقرار تسلیحات تهاجمی پیشرفته در مجاورت مرزهای روسیه و برگزاری رزمایش‌ها در منطقه دریای سیاه هشدار داده است. 

روسیه همچنین به آمریکا هشدار داده است که درصورت عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو که واشنگتن خواهان آن است، اقدامات نظامی بکار خواهد گرفت.

روابط روسیه و آمریکا پرتنش و سرد است و واشنگتن از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد مسکو وضع کرده و صدها نفر از مقام‌های روسیه و شهروندان این کشور را در فهرست‌های تحریمی خود گنجانده و ۶ قطعه املاک دیپلماتیک روس‌ها از جمله ساختمان‌های سرکنسولگری در سیاتل و سان فرانسیسکو را ضبط و توقیف کرده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.