رییس انجمن مددکاران اجتماعی کشور گفت: سهم رسیدگی به موضوع آسیب های اجتماعی در لایحه بودجه کمتر از یک درصد است.

کمتر از یک درصد؛ سهم بودجه آسیب های اجتماعی 

عفت زارع – موسوی چلک در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: یکی از موضوعات دارای اولویت در کشور که مقام معظم رهبری نیز تأکید فراوان بر آن  دارند موضوع آسیب های اجتماعی است. 
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: در لایحه بودجه، بر اساس منابعی که ردیف مشخصی دارند مانند برنامه کنترل کاهش آسیب های اجتماعی، مواد مخدر، بافت های فرسوده، توسعه خدمات سلامت و فوریت های اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزی میانگین رشد بودجه 1/12 درصد است که در این بین بیشترین رشد را بافت های فرسوده دارند.
وی تصریح کرد: این رشد در حوزه پیشیگیری از آسیبهای دانش آموزی 7/7 درصد، حوزه سلامت و فوریت های اجتماعی 2/13 درصد، حوزه بافت های فرسوده 9/60 درصد است و متأسفانه در حوزه مواد مخدر روند کاهشی دارد و در حوزه کنترل کاهش آسیب های اجتماعی این رشد به 3/2 درصد می رسد که در مجموع در طول سالیان مدیدی، سهم بودجه آسیب های اجتماعی از کل بودجه کشور همیشه کمتر از یک درصد بوده است. 
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به سؤال ما درباره توزیع اعتبارات تصریح کرد: وقتی این چنین بودجه ریزی می شود معنایش این است که آسیب های اجتماعی در اولویت نیست که این یک معنای کاملا ساده از این نوع توزیع اعتبارات است، ضمن این که عقب ماندگی هایی در سال های گذشته نیز داشته ایم. 
وی ادامه داد: با این بودجه، در واقع فعالیت هایی که در حال حاضر داریم را نیز نمی توانیم حفظ کنیم. چراکه از طرفی افزایش هزینه ها و از طرف دیگر شرایط خاص کرونا در دو سال اخیر، آسیب های اجتماعی را با روند رو به رشدی مواجه کرده که آثار تخریبی بسیار بالایی خواهد داشت. به همین سبب این میزان رشد حتی نگهداشت برنامه های فعلی را با مشکل مواجه خواهد کرد. 
موسوی چلک خاطرنشان کرد: به هر میزان روی پیشگیری از آسیب های اجتماعی سرمایه گذاری کنیم هزینه ها در زندان ، کلانتری و مراجع قضایی کاهش می یابد و طبیعتا جامعه و خانواده کمتر تحت تاثیر آسیب ها قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه سرمایه انسانی مان را نیز از دست نخواهیم داد. بنابراین بپذیریم که چنانچه فکری برای آسیب های اجتماعی نشود امنیت کشور تهدید خواهد شد چراکه هیچ موضوعی به اهمیت از دست دادن نیروی انسانی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.