عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت استانی را از نقاط قوت لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: باید ساز و کار اینکه این صندوق ها مشخص شود که چگونه می‌توانند در اختیار شورای توسعه و برنامه ریزی استان‌ها قرار بگیرد.

تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت استانی از نقاط مثبت لایحه بودجه است

به گزارش قدس آنلاین، «جعفر قادری»  درباره جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱  و موضوع افزایش سن بازنشستگی در لایحه گفت: افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است. اما اینکه چه مواردی از آن کم یا زیاد می‌شود یا چه پیشنهاداتی به آن اضافه خواهد شد باید منتظر بررسی جزییات آن در کمیسیون تلفیق باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: احتمال دارد یکی از پیشنهادات برای افزایش سن بازنشستگی باین باشد که سایر افراد مانند خانواده ایثارگران هستند یا آنهایی که تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر دارند این اختیار را داشته باشند که تا ۳۵ سال مشغول به کار باشند. 

قادری تاکید کرد: اگر این پیشنهاد در لایحه بودجه تصویب شود در سال ۱۴۰۱ اعمال می‌شود و فقط شامل افرادی نخواهد شد که تا پایان سال ۱۴۰۰ بازنشسته شوند.

وی درباره میزان فروش نفت در لایحه بودجه نیز اظهار داشت: دولت در بودجه تاکید کرده است در صورتی که فروش نفت یا فروش اوراق یا اخذ مالیات‌ها به میزانی که در نظر گرفته است، محقق نشود، اوراق مالی اسلامی را منتشر کند که این ایراد و اشکال دارد و نیازمند متمم و اصلاحیه است. چرا که با اصول قانون اساسی مغایر است.

مالیات‌ها در لایحه بودجه رشد داشته است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به موضوع مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: مالیات‌ها رشد قابل توجهی در لایحه بودجه دارد و  سهم مالیات بر ارزش افزوده دولت به میزان یک درصد افزایش یافته است. البته تا زمانی که موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اجرا نشود، نمی‌توان در موضوع مالیات‌ها اطمینان یافت که همه مالیات‌ها وصول شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس درباره واگذاری سهام نیز گفت: با توجه به شرایطی که بورس دارد، نگرانی‌هایی نسبت به واگذاری سهام وجود دارد که این موضوع سبب می‌شود تحقق درآمدها ناشی از واگذاری‌ها با مشکل مواجه شود. 

تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت استانی از نقاط مثبت لایحه بودجه است

قادری در ادامه تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت استانی را از نقاط قوت لایحه بودجه عنوان کرد و گفت:البته جزییات این صندوق‌ها که باید طبق اساسانه اصلاح شود، مشخص نیست. همچنین باید ساز و کار اینکه این صندوق ها مشخص شود که چگونه می‌توانند در اختیار شورای توسعه و برنامه ریزی استان‌ها قرار بگیرد تا بتوانند از طریق واگذاری املاک و دارایی بخش مالی را فعال کرده و سبب افزایش  انگیزه در استان ها برای فعالیت بیشتر شوند.

وی ادامه داد: انتطار می رفت دولت در لایحه بودجه، برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بخش‌های غیر دولتی، احکام جدی تری را لایحه لحاظ کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به رشد ۸ درصدی که در لایحه بودجه پیش بینی شده است، اظهار داشت: با توجه به منابعی که در بودجه وجود دارد، رشد ۸ درصدی جای تردید وجود دارد. البته هدفگذاری بالا در لایحه بودجه خوب است ولی اگر کمی غیر واقعی باشد، بودجه را دچار مشکل خواهد کرد.

وی درباره مالیات بر ارزش افزوده و نحوه توزیع آن اظهار داشت: دولت بر خانه‌ها و ماشین های لوکس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مالیات وضع کرده و است. شاید لازم بود برخی دیگر از قوانین مانند مالیات بر عایدی سرمایه هم در لایحه  لحاظ می‌شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر اینکه موضوع اشتغال و مسکن به خوبی در لایحه بودجه دیده نشده است، گفت: تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به درستی در لایحه بودجه پیش بینی نشده است. البته دولت در لایحه بودجه، توسعه راه‌های اصلی، بزرگراه‌ها و راه‌های گردشگری را مورد توجه قرار داده است و اعضای کمیسیون و نمایندگان امیدوارند این موارد در سال آینده محقق شود.

قادری با اشاره به رای مثبت خود به کلیات لایحه در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق گفت: رای تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه شکننده بود اما باید در نظر داشت که این لایحه نخستین لایحه دولت سیزدهم است و باید کمک کنیم ایرادات و اشکالات آن برطرف شود و هدف از طرح بیان اشکلات، ایجاد اصلاحات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

دولت برای اصلاح لایحه بودجه انعطاف داشته باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید انعطاف لازم را برای اعمال اصلاحات مجلس داشته باشد، درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه عنوان کرد: دولت در نظر دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای دارو و خرید گندم حفظ کند. ولی ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و روغن حذف خواهد شد. شیوه توزیع دارو و گندم هم به این گونه است که مصرف کننده نهایی، نان را به قیمت مصوب خریداری کرده و مابه التفاوت آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع دارو نیز افراد بر اساس دفترچه بیمه یا نسخه دکتر مراجعه کرده و دارو را تهیه می‌کنند ولی سازمان‌های بیمه گر که در این زمینه فعالیت دارند، یارانه خود را از دولت دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.