دژاکام می‌گوید، مهدویان «زوربای بودایی» است، او در عین سرخوشی و داشتن روحیه‌ای شاد اما بسیار مدرن، عقلانی و ایمانی است و قدرت عجیبی در فیلمسازی دارد.

مهدویان؛ فیلمسازی مدرن و عقلانی/ تاثیرات کمی و کیفی «فجر» در سینمای ایران غیرقابل انکار است

امیر دژاکام، مدرس دانشگاه، کارگردان تئاتر و بازیگر که با فیلم «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره تجربه همکاری با این فیلمساز جوان می‌گوید: همکاری با مهدویان را خیلی دوست داشتم؛ به نظرم او «زوربای بودایی» است و این صفتی است که به او می‌دهم چرا که در جایی بسیار سرخوش، شادمانه و کودک است و یک جاهایی هم بسیار دقیق، مدرن، عقلانی و ایمانی است. در مدتی که با او کار می‌کردم می‌دیدم که بین پلان‌ها با همه دوست و رفیق و هنگام برداشت خیلی جدی و دقیق است!

وی در ادامه می‌افزاید: من یک کارگردانم و برایم جالب است که او اینطور صحنه را مدیریت می‌کند و این وجه‌اش فوق‌العاده است. ضمن این‌که او قدرت بدنی بسیاری دارد. شاید بپرسید مگر قدرت بدنی در کارگردانی یک پارامتر است؟ بله خیلی زیاد! وقتی کار را از ساعت ۷ صبح شروع می کردیم و ۱۱ شب تمام می‌شد او با همان قدرت، انرژی و ایمان به کارش ادامه می‌داد و اصلاً خسته نمی‌شد. به همین خاطر است که شما می‌بینید شش سال است که به طور مستمر در جشنواره فجر حضور داشته و کار می‌کند و این به دلیل قدرت است و فراموش نکنیم در سینما کنار ایمان به قدرت هم نیاز داریم.

بازی کنار جواد عزتی برایم جذاب بود

وی درباره نقش خود در فیلم «مرد بازنده» اینطور می‌گوید: من در این فیلم قطره‌چکانی نقش داشتم و در کنار جواد عزتی بودم و بازی با او برایم جذاب بود. جواد مدت‌ها پیش گفته بود هیچ پارکی نبوده که در آن تئاتر بازی نکرده باشد و من به این حرفش شهادت می‌دهم. من یکی از مؤسسین انجمن تئاتر خیابانی هستم و آن سال‌ها که صنف تئاتر خیابانی را تشکیل دادیم با عشق و علاقه کار او را می‌دیدم و هنوز هم همانطور ساده، صمیمی و دوست داشتنی و خوش تکنیک است و بسیار خوشحالم بگویم جواد جزو بازیگرانی است که با تکنیک روز بازی می‌کند. جواد تا قبل از برداشت در حال صحبت و خندیدن است اما به محض اینکه می‌گویند «صدا رفت» متمرکز و به دنیای نقش متصل می شود و آن را هم خیلی خوب اجرا می‌کند.

این کارگردان باسابقه تئاتر تاکید می‌کند: البته نظر داوران سینما محترم است اما من هم به عنوان معلم بازیگری که جزئیات بازیگری را می‌شناسم معتقدم جواد بازیگر اول امسال است.

 «باورپذیری» و «تفاوت»؛ لازمه ایفای یک نقش درخشان

به گفته دژاکام؛ ما نقش را فقط بر مبنای باورپذیری انتخاب نمی‌کنیم بلکه این انتخاب باید براساس متفاوت بودن هم باشد. آرتیست‌های بزرگی هستند که باورپذیرند اما متفاوت نیستند اما جواد عزتی در اکثر فیلم‌هایش متفاوت و باورپذیر است.

جشنواره فجر محل شنیده شدن صداهای متفاوت است

وی درباره چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر و اهمیت آن در سینمای ایران می‌گوید: این جشنواره در سینمای ایران بسیار تاثیرگذار است و اثرات کمی و کیفی دارد. از منظر کمی وقتی تولیدات سینمایی در فجر حضور پیدا می‌کنند طبیعتاً حمایتی از آنها صورت می‌گیرد و برای اکران‌های عمومی آماده می‌شوند از سویی دیگر حجم تولیدات بیشتر و همه مشغول کار می‌شوند و رقابتی شکل می‌گیرد و هنرمندان علاقمندند خودشان را به ظهور و بروز برسانند؛ از منظر کیفی نیز یک جهت‌گیری سه جانبه از سوی داوران، مردم و منتقدان اتفاق می‌افتد. به این معنا که مردم وارد این جریان می‌شوند، درباره فیلم‌ها نظر می‌دهند و به همین ترتیب صداهای متفاوتی از آنها، منتقدان، هیئت انتخاب و داوران شنیده و جمع‌بندی شده و در نهایت خروجی آن تبدیل به کیفیت می‎‌شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه یک نقدی هم به کلیت سینما وارد است، اظهار می‌کند: سینمای ایران بیش از آن که دیدنی باشد شنیدنی شده است؛ پروداکشن‌ها کوچک و لوکیشن‌ها محدود شده‌اند و این یک اشکال است. در حالی که مخاطب دوست دارد رنگ ببینید، لوکیشن‌ها، کاراکترهای متفاوت و جغرافیای متنوع تماشا کند اما اغلب آثار سینمایی بیشتر شنیدنی هستند تا دیدنی.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.