سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همچون سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین قرار دارد و هیچگونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.

خطیب‌زاده: فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، در پی انتشار اخباری در خصوص فعالیت‌های سفارت افغانستان در تهران، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) ۱۹ دی ماه با رد برخی مطالب مطرح شده در خصوص فعالیت‌های آینده سفارت افعانستان در تهران، اعلام کرد: فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب  اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچگونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.

لازم به ذکر است، برخی رسانه‌ها مطالبی را درباره وضعیت سفارت افغانستان در تهران همزمان با سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان منتشر کردند. این رسانه‌ها مدعی شده بودند که دولت ایران سفارت افغانستان در تهران را تحویل نیروهای طالبان می‌دهد و سفیر دولت سابق افغانستان در تهران نیز ایران را به مقصد کشور اروپایی ترک کرده است.

روابط عمومی وزارت امور خارجه نیز امروز (یکشنبه)‌ ۱۹ دی ماه درباره سفر امیرخان متقی اعلام کرد که شب گذشته (شنبه) ۱۸ دی ماه «مولوی امیرخان متقی» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در رأس یک هیات اقتصادی و سیاسی وارد تهران شد.

براساس اعلام این وزارتخانه در این هیأت که سرپرستان وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، تجارت افغانستان و معاونان چندین وزارتخانه اقتصادی نیز حضور دارند قرار است درباره همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور مذاکره شود.

روابط عمومی وزارت خارجه با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت حفظ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در راستای منافع مردم کشور همسایه خصوصا در شرایط کنونی تاکید دارد، اعلام کرد: در جریان این سفر قرار است در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری چون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی توافقاتی حاصل شود.

گفتنی است؛ هیأتی از طالبان به سرپرستی «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان دیشب وارد تهران شد.

«عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان هم دیروز در توئیتی نوشت که امیرخان متقی در این سفر با مقامات ایرانی در باره مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

پیش از این نیز «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در حاشیه سفر خود به اسلام‌آباد برای شرکت در هفدهمین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد دیدار  و گفتگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان درباره این دیدار گفت که دو طرف ضمن گفت‌وگو درباره اوضاع کنونی امنیتی و انسانی افغانستان، در مورد روابط سیاسی، بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور تبادل نظر کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.