معاون امور موزه‌های رضوی آستان قدس رضوی گفت: همزمان با سالروز شهادت امیرکبیر، یک جلد قرآن کریم که به سفارش او کتابت شده است، در موزه قرآن کریم حرم مطهر امام رضا(ع) به نمایش گذاشته شد.

قرآن سفارش شده امیرکبیر در موزه حرم رضوی به نمایش درآمد

به گزارش قدس آنلاین،   مهدی قیصری‌نیک افزود:  قرآن یاد شده به خط نسخ چهارده سطری با ترجمه به خط نستعلیق است که توسط عبدالوهاب شیرازی در سال ۱۲۶۱ هـجری قمری کتابت شده است.

وی ادامه داد: این قرآن دارای ۲۶۶ برگ با جلد لاکی روغنی ممتاز و دورو است که این جلد توسط میرزااحمد مذهِّب در سال ۱۲۶۲هجری قمری ساخته شده است و صفحه اول و دوم این قرآن مذهّب و مرصّع است و فهرست نام سوره‌ ها به خط رقاع و قلم زر، بر زمینه لاجورد نوشته شده است.

معاون امور موزه‌های رضوی آستان قدس رضوی اظهار داشت: این نسخه دارای نشان ‌های ترنجی و سرسوره‌ های مذهّب است و فواصل آیات ستاره‌نشان و بین سطور طلااندازی شده است.

قیصری‌نیک با بیان اینکه نسخه قرآن مذکور توسط  مهرآسا سپهبدی در سال ۱۳۱۰ شمسی به موزه رضوی اهدا شده است، افزود: این قرآن از تاریخ ۲۰ دیماه سالروز شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر به مدت یک هفته در قسمت ورودی موزه قرآن و هدایای رهبری از ساعت ۸ تا ۱۲ در معرض بازدید عموم قرار خواهد داشت.

میرزا محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، نخستین صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار از ۲۸ مهر ۱۲۲۷ تا ۲۲ آبان ۱۲۳۰ شمسی بود. میرزا تقی خان امیرکبیر ۲۰ فروردین ۱۲۳۰ در حمام فین کاشان به قتل رسید. قبر وی در حرم امام حسین(ع) قرار دارد.

موزه‌های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) شامل سه موزه قرآن و نفایس، فرش و موزه مرکزی و ۱۶ گنجینه مختلف است که حدود هشت هزار قلم اشیای موزه‌ای در آنها نگهداری می‌شود.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) با گنجینه‌های تاریخ حرم مطهر رضوی، تمبر، سکه و اسکناس، ساعت، نجوم، ظروف، اسلحه، هنرهای تجسمی و آبزیان است.

گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب نیز ۲۲ بهمن سال ۱۳۷۳ در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی افتتاح شده است.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.