مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: صادرات کالا از مرز ریلی سرخس در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد افزایش یافته است.

صادرات ریلی از مرز سرخس ۸۵ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی شامل ادارات کل راه‌آهن خراسان و راه‌آهن شرق کشور جابه‌جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.  

با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن این استان در مسیر دالان‌های بین‌المللی، ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه برون مرزی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می‌گیرد.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران مربوط به محدوده خراسان رضوی است.

با این حال ، مصطفی نصیری ورگ معتقد است که  ۸۵۵ هزار تن محموله صادراتی با بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه واگن تا پایان آذرماه امسال،  بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس به مقصد کشورهای آسیای مرکزی صادر شده که از این رقم ۷۹۲ هزار تن کالای صادراتی از مبدا راه آهن خراسان بارگیری شده است، و از این بابت این اداره رتبه نخست صادرات ریلی کشور را داشته و سهم ۹۳ درصدی از کل صادرات مرز سرخس را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راه آهن خراسان افزود: عمده کالای صادراتی از مرز سرخس، سیمان با سهم ۳۲ درصدی بوده است و عمده مقاصد آن نیز ازبکستان با سهم ۴۱ درصدی و ترکمنستان با سهم ۳۷ درصدی بوده است.

نصیری ورگ تاکید کرد: کمک به رفع موانع واحدهای تولیدی و حمایت از بخش صنعت و صادرات از اهداف راه‌آهن است که با تلاش برای تأمین واگن مورد نیاز صادرکنندگان توسط راه‌آهن و بخش خصوصی از طریق کشورهای آسیای مرکزی و ایجاد بستر لازم جهت استفاده از ناوگان داخلی در امر صادرات محقق می شود.

وی گفت: ارائه خدمات به مشتریان ریلی در ایام تعطیل، ارائه تخفیف های متنوع برای کالاهای صادراتی و جلسات چندجانبه با واحدهای تولیدی و صنعتی از دیگر راه های تحقق تسهیل صادرات و افزایش چشمگیر صادرات کالا در سال جاری بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.