بازدید اخیر شیخ طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی از ایران، بازتاب تغییر مهمی در سیاست های این کشور نسبت به همسایگانش است. ابوظبی به نظر در حال به وجود آوردن رویکردی عمل گرایانه تر برای به دست آوردن منافع امنیتی و اقتصادی است.

امارات متحده عربی و تغییر شکل سیاست خارجی و استراتژی های ژئوپلیتیک

گروه ترجمه قدس آنلاین - در دیدار شیخ طحنون، او از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دعوت کرد تا به امارات بیاید. او چنین دیداری را نقطه عطفی در روابط میان دو کشور ارزیابی کرد. هیچ رئیس جمهور ایران از سال ۲۰۰۷ به این طرف به امارات سفر نکرده است.

سفر طحنون به تهران نشانه جدیدی از امارات بود که قصد دارد دهه سوم قرن جدید میلادی را با سیاست «بدون حتی یک مشکل» با رقیبان منطقه ای در پیش بگیرد. این رقیبان برای امارات، ایران، ترکیه و قطر هستند. چنین سیاستی باعث به وجود آمدن راه های جدید ارتباطی و دیپلماتیک خواهد شد که کمک بزرگی به اقتصاد بعد از دوران کووید ۱۹ امارات خواهد کرد.

امارات در دوره بعد از اوج گیری طلایی و ناگهانی اقتصادی خود قرار دارد و قصد دارد زیربنای ۵۰ سال آینده خود را با تمرکز بر راه حل های دیپلماتیک و قدرت نرم بگذارد تا تجارت این کشور در ریسک قرار نگیرد.

در دوران بهار عربی، امارات خود را به عنوان یک مهره قلدر منطقه ای که نگرانی بابت مداخله های نظامی نداشت مطرح کرد. اما آن تصویر با چهره نرم تر جدیدی در حال عوض شدن است. البته آن ها همچنان از قدرتمند کردن ارتش خود دست نکشیده و اگر دولت بایدن قرارداد آمریکا با آن ها را لغو نکند، اف ۳۵ های زیادی را تحویل خواهند گرفت؛ همینطور آن ها قراردادی ۱۹ میلیارد دلاری نیز با فرانسه به امضا رسانده اند که ۸۰ جنگنده رافال دریافت می کنند.

گفتگو، جای سیاست های نیابتی را می گیرد

امارات مدت هاست که گسترش فعالیت های ایران در منطقه را به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات امنیت ملی اش در نظر گرفته است؛ مخصوصا با توجه به پتانسیل ایران برای به دست آوردن سلاح هسته ای این نگرانی برای آن ها بیشتر نیز شده است. اما شکل جدید نزدیک شدن این کشور به ایران و ترکیه نشان می دهد که آن ها سیاست های عمل گرایانه تری را در پیش گرفته اند تا از امنیت ملی خود مطمئن شوند. این کشور، تفاوت های زیادی با ایران، ترکیه و قطر دارد، اما آن ها متوجه شده اند که داشتن ارتباط مناسب با قدرت های منطقه ای می تواند پیشرفت آن ها را سرعت ببخشد.

امارات و ایران همچنین می دانند که اگر رابطه معقولی با یکدیگر داشته باشند از لحاظ تجارت بین دو طرف سود بسیاری را خواهند برد. پیشبینی می شود میزان تجارت میان دو کشور امسال بیشتر از چند سال گذشته باشد. بنابر آمار رسمی ایران، در پنج ماه گذشته نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار بین دو کشور مبادله کالا انجام گرفته و همینطور امارات چهارمین کشور از لحاظ میزان صادرات کالاهای غیر نفتی برای ایران است.

رابطه با ایران و اسرائیل

امارات تلاش دارد تا در میان رابطه با ایران و اسرائیل توازن برقرار کند و بر همین اساس روی طناب باریکی قدم می زند. اماراتی ها بارها تاکید کرده اند که برنامه عادی سازی روابطشان با اسرائیل به خاطر افزایش دشمنی با ایران نیست، اما تا زمانی که مشاور امنیت ملی این کشور از ایران بازدید نکرد، این بسیار بیشتر احساس می شد. بیانیه ای که ایران بعد از این دیدار منتشر کرد، نشان دهنده آسوده شدن خیال آن ها بود. به نظر می رسد که ایران می داند رابطه امارات با اسرائیل به معنی تمام شدن رابطه آن ها با امارات نخواهد بود.

تغییرات دائم ژئوپولیتیک

با اینکه امارات تلاش دارد تا نگرانی های امنیتی خود را کاهش داده و به این وسیله به پیشبرد برنامه های اقتصادی خود کمک کند، اما آن ها نمی توانند سریعا یک دهه رویارویی با قطب های مخالف سیاسی خود را فراموش شده قلمداد کنند. هر نوع تغییری در حقیقت ژئوپلیتیک خاورمیانه، کاملا بستگی به این دارد که آیا ایران به بازیگران منطقه ای برای همکاری اعتماد کند یا به بازیگران بین المللی تکیه کند که سهم خود را در منطقه ایفا کنند. نباید فراموش کنیم که از بین رفتن قرارداد هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران، نه فقط به خروج سال ۲۰۱۷ آمریکا از آن، بلکه به نارضایتی برخی از قدرت های منطقه از نتیجه حاصل از این قرارداد مربوط بود.

ایران در بسیاری از اوقات کار خود را می کند، آن ها به انتقاد از مکرون پرداختند که چرا قرارداد فروش جنگنده با امارات به امضا رسانده و در زمان بالا رفتن تنش های اخیر با آمریکا و اسرائیل نیز به پرتاب موشک های کروز در اطراف خلیج فارس مبادرت ورزیدند. همین باعث می شود که امارات بداند برطرف کردن دغدغه های رابطه اش از یک طرف با ایران و از طرف دیگر با اسرائیل و آمریکا به این راحتی ها نیز نخواهد بود.

تجارب قبلی

بازدید طحنون از ایران نشان دهنده تلاش گسترده امارات برای برقراری توازن با ایران بود تا دیگر دچار اختلاف نظرهایی که در دهه گذشته آن ها را از هم دور کرده و موجب نگرانی برای اقتصاد امارات و در کل هاب اقتصادی منطقه خلیج فارس گردید نشود. ما صحبت های انور قرقاش مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور امارات را نیز اخیرا شنیده ایم که تاکید کرده بود هیچ راهی به جز راه دیپلماتیک با ایران در سر نمی پروراند. او اروپایی ها را نیز دعوت به برقراری راه دیپلماتیک با ایران کرد و بالا رفتن تنش ها میان اسرائیل با ایران را خطرناک لقب داد.

بازدید طحنون از ایران نشان داد که امارات همچنان تلاش می کند تا رابطه خود را با ایران حتی در زمان های سخت از دست ندهد. هماهنگونه که عربستان بعد از حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، رابطه خود را به کل با ایران قطع کرد، امارات به عنوان متحد این کشور باز هم رابطه خود را به کلی با ایران قطع نکرد و فقط سطح آن را پایین آورد. آن ها حتی بعد از ترور محسن فخری زاده، به انتقاد شدید از این اتفاق پرداخته و تاکید کردند که باید جلوی بی ثباتی هر چه بیشتر منطقه گرفته شود.

اماراتی ها با دیدار طحنون از ایران، بر دامنه تجربه خود در قطع نکردن طناب گفتگو با ایران حتی در زمان اتفاقات سخت منطقه ای اضافه کردند و نشان دادند در تلاش خود برای برقراری توازن میان دو مهره تاثیرگذار منطقه ای یعنی ایران و اسرائیل جدی هستند.

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.