مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی گفت: آزادراه در حال احداث مشهد- چناران نه تنها شهرستانهای مشهد، گلبهار، طرقبه - شاندیز و چناران را به هم متصل می کند بلکه به عنوان پروژه ای با ابعاد ملی مورد توجه است.

آزادراه مشهد-چناران پروژه‌ای ملی است

به گزارش قدس آنلاین، احمد علی موهبتی افزود: در حال حاضر به واسطه وجود کارخانه ها،  شهرک صنعتی و شهر جدید گلبهار در حاشیه این محور، تردد در مسیر مشهد به سمت چناران در ساعات مختلف به شدت بالاست و هم اکنون ترددها در این جاده از حدود ۵۰ هزار مورد در شبانه روز تجاوز می‌کند.  

وی ادامه داد: باید توجه داشت بعد پس از فروکش کردن کرونا و از سرگیری سفرها و ورود زائران، شاهد تردد بالای زائران و مسافران از مسیر شمال به مشهد خواهیم بود لذا باید هرچه سریع تر برای رفع معضلات پیش رو فکری کرد.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی گفت: علاوه بر این که احداث آزادراه مشهد-چناران باید به مطالبه رسانه ها و مردم تبدیل شود لازم است ائمه جمعه، فرمانداران، مسوولان حوزه قضایی و نمایندگان مجلس در چهار شهرستان درگیر در این پروژه و مسولان استانی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به این طرح ملی توجه ویژه داشته باشند.

موهبتی خواستاررفع موانع مربوط به خدمت رسانی شرکتهای خدمت رسان برق، گاز و آب در طول این پروژه شد و افزود: هم اکنون احداث آزادراه با مجموعه ورزشی ثامن، مترو و شهرک صنعتی معارضاتی داشته است و لازم است اداره کل ورزش و جوانان و مجموعه های مرتبط با قطار شهری و شهرک صنعتی شاندیز در خصوص رفع تعارض ها همکاری بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در تداوم انجام این پروژه مهم مشکل اصلی فقط بودجه نیست بلکه تعارضات ذکر شده نیز لازم است برطرف شود تا تنها آزادراهی که سرعت تعیین شده آن ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است به بهره برداری برسد.

رییس هیات مدیره شرکت احداث آزادراه مشهد - چناران - قوچان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تا ۲ ماه قبل حدود ۵۰ درصد زمین مورد نیاز پروژه تملک شده بود اما طی ۲ ماه اخیر ۱۵ درصد دیگر به این زمینها افزوده شده و در عمل ۶۵ درصد زمین پروژه تملک شده است.

حمیدرضا پناه به همراهی آستان قدس رضوی و ورود دولت برای تقویت منابع مالی اشاره کرد و افزود: در ابتدا سهم دولت و وزارت راه در احداث این آزادراه ۳۰ درصد و آستان قدس رضوی ۷۰ درصد بود که پارسال این سهم به صورت ۵۰ درصد مساوی بین ۲ مجموعه تغییر کرد.

وی ادامه داد: در آغاز پروژه، اعتبار مورد نیاز ۴۲۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که اکنون این رقم به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است لذا آستان قدس رضوی خواستار تغییر سهم خود گردید که پارسال دولت با این تغییر سهم موافقت کرد.

ساخت آزادراه مشهد - چناران از اول فروردین سال ۹۸ به صورت رسمی و طی قرارداد ۳۶ ماهه آغاز شد که در ابتدا وزارت راه و شهرسازی ساخت ۳۰ درصد به همراه تملک زمین طرح و آستان قدس رضوی نیز ساخت ۷۰ درصد بقیه طرح را برعهده داشت که اکنون این سهم به صورت ۵۰ درصد مساوی تقسیم شده است.

آزادراه ۶ بانده (سه باند رفت و سه باند برگشت) و ۵۴ کیلومتری مشهد - چناران بدون تقاطع همسطح برای رفت و آمد خودروها با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است.

خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته در جایگاه دوم کشور از نظر طول راهها قرار دارد.

تاکنون ۲ آزادراه مشهد - باغچه و کنارگذر شمالی مشهد در مجموع به طول ۱۱۲ کیلومتر در خراسان رضوی ساخته شده است.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.