مراکز اقامتی معتادان متجاهر در مشهد افزایش یافت .

افزایش مراکز  اقامتی معتادان متجاهر در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۱۰ هزار نفر معتاد کارتن‌خواب و متجاهر در مشهد زندگی می‌کنند که برای جمع‌آوری و نگهداری موقت این افراد باید امکانات بسیار بیشتری مهیا شود. هزینه‌های نگهداری این افراد در مراکز و اردوگاه های ترک اعتیاد  مبلغی در حدود  ۲۸ هزار تومان به ازای هر نفر برای هرروز  براورده می شود.

از جمله نکات دیگر در این باره اینکه ،  تا سال گذشته مراکز ماده‌ی ۱۶ اکثراً در مشهد مستقر بودند و قاعدتاً معتادان متجاهر شهرستان‌ها به این مراکز عودت داده می‌شدند که  این موضوع باعث شده بود ظرفیت لازم  در مشهد وجود نداشته باشد  از این رو  با مدیریت شورای هماهنگی و همکاری فرمانداری‌ها، دادگستری‌ها و بهزیستی شهرستان‌ها،  مراکز ماده‌ی ۱۶ در چند شهرستان  خراسان رضوی در حال تاسیس است که به‌این‌ترتیب، ظرفیت بیشتری در شهرستان‌ها ایجاد می‌شود و بار این تراکم در مشهد کاهش می‌یابد.

از طرفی بیش از ۷۰۰ مرکز خود محرک یا کلینیک درمانی سرپایی در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۶۰۰ مرکز در مشهد واقع است. همچنین ۷۰ کمپ مجوزدار در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۳۵ کمپ در مشهد و باقی آنها در سایر شهرستانها فعال هستند و در این حوزه  مراکز غیرمجاز نیز در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

۱۸ مرکز درمانی ذیل ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر هم در استان خراسان رضوی وجود دارد که به آنها مراکز "کاهش آسیب" یا "دی. آی. سی" گفته می‌شود که تامین هزینه‌های درمان در این مراکز به طور کلی با دولت است. ۲ مرکز اقامتی بلندمدت نیز برای معتادان در خراسان رضوی وجود دارد که در آنها هزینه بالای درمان توسط خود فرد پرداخت می‌شود.

در حال حاضر ۲ مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ مبارزه با مواد مخدر و تبصره ۲ این ماده قانونی هم در خراسان رضوی وجود دارد در مراکز ماده ۱۶، هزینه درمان به طور کامل توسط دولت تامین می‌شود اما در مراکز تبصره ۲ این ماده قانونی، بخش خصوصی باید هزینه‌ درمان را از بخشهای مختلف تامین کند.

امروز  نیز همزمان با سفر اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به مشهد، کلنگ احداث ۳ باب سوله اقامتی خیر ساز معتادان متجاهر در مشهد به زمین خورد.

این پروژه با مشارک ستاد مبارزه با مواد مخدر و استانداری خراسان رضوی در قالب زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع و ظرفیت ۳۰۰ نفر طی مدت ۴۵ روز با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال احداث خواهد شد.

گفتنی است دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در سفر خود به مشهد از اردوگاه‌های معتادان متجاهر حسن آباد و اکبرآباد بازدید به عمل آورد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.