سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین را می‌توان گامی در راستای تحکیم و تقویت مناسبات راهبردی دو کشور خواند.

سفر امیرعبداللهیان به چین؛ گامی در راستای تحکیم مناسبات راهبردی دو کشور

به گزارش قدس آنلاین، براساس اعلام «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است ۲۴ دی ماه (۱۴ ژانویه) با «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در این کشور دیدار کند.

پیش از این «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی روز دوشنبه ۲۰ دی ماه با خبرنگاران از سفر آخر هفته امیرعبداللهیان به پکن بنا به دعوت همتای چینی خبر داد و درباره سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و اقدامات عملیاتی در حوزه صنعت و نفت و گاز نیز خاطرنشان کرد: آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه آخر این هفته به دعوت «وانگ یی» همتای چینی خودش عازم چین است و موضوعات مختلفی را در دستورکار برای گفت‌وگوها داریم و نقشه راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است.

به گزارش فارس، سند برنامه همکاری جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه در سفر وانگ یی به تهران بین وی و محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به امضا رسید. آنگونه که بعد از امضای این سند اعلام شد سند مذکور در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده و لذا در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست. این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نیست. 

«آرییل کوهن» تحلیلگر آمریکایی- اسرائیلی در نشریه فوربس این سند را دارای پیامدهای جدی برای ایالات متحده خواند و نوشت:‌ «شراکت استراتژیک بین چین و ایران، پیامدهای جدی برای راهبرد ایالات متحده در همکاری با [سازمان] اوپک، مهار چین و سوءاستفاده غرب از تحریم‌ها برای فشار آوردن به کشورهای ناسازگار دارد».

از سوی دیگر روزنامه «هاآرتص» نیز در مطلبی با بیان اینکه سند راهبردی تهران و پکن، شاهدی بر شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران بود، نوشت این توافق نشان داد که علی‌رغم تحریم‌های سخت آمریکا، ایران فاصله بسیار زیادی تا به‌ زانو درآمدن دارد.

* آمادگی چین برای تقویت شراکت راهبردی با ایران

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه گفت که این کشور آماده است شراکت راهبردی با ایران را بیش از پیش تعمیق و تقویت کند. 

این دیپلمات چینی درباره جزئیات سفر امیرعبداللهیان و انتظارات چین از این سفر و روابط دو کشور گفت: چین و ایران از دوستی دیرینه و عمیقی برخوردارند. تحت هدایت سران دو کشور، روابط در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و قاطعانه از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع خود حمایت می‌کنیم.

وی به همکاری دو کشور در مواجهه با کرونا نیز اشاره کرد و افزود:  ایران و چین در سال ۲۰۲۱، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن گرفتند و فصل جدیدی در دوستی ما گشوده شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اعلام کرد که این کشور آماده همکاری با ایران در راستای تعمیق بیشتر شراکت راهبردی و به نفع دو کشور و دو ملت است.

* اجرایی‌کردن سند برنامه جامع همکاری در دستور کار دولت سیزدهم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ۳۱ خرداد پس از انتخاب به این سمت در نشستی با حضور خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار تلویزیون دولتی چین و انتظارش از رابطه بین دو کشور، گفت: ما روابط با چین را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و دولت‌های مختلف دنبال می‌کردیم و امروز هم روابط خوبی با کشور چین داریم و ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد. ما حتماً در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد و قطعا روابط بسیار خوبی با کشور چین خواهیم داشت و طرح جامع (سند برنامه همکاری جامع ایران و چین) به عنوان یکی از اسناد خواهد بود و اجرایی کردن این طرح حتماً در دستور کار خواهد بود. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی پس از تصدی این سمت بیان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما برنامه ۲۵ ساله ایران و چین است. در زمانی که آقای لاریجانی برای پیگیری این موضوع ماموریت خاص پیدا کرد و آن زمان در مجلس بودم در جریان جزییات کار بودم و در پکن از نزدیک شاهد اتفاقاتی بودم که رخ می‌داد و در نهایت منجر به امضای این توافق مهم شد. نه تنها این قرارداد را برای اجرا به طور جدی پیگیری می‌کنیم و جزو دستورکارهای اصولی و اساسی ماست، بلکه این الگو را به کشورهای دیگری که ظرفیت‌هایی را دارند، تعمیم می‌دهیم.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم مراودات بین دو طرف کماکان ادامه یافت. از رایزنی حضوری وزرای خارجه ایران و چین در دوشنبه پایتخت تاجیکستان همزمان با برگزاری نشست سران سازمان همکاری شانگهای، تا گفت‌وگوی تلفنی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین با آیت‌الله رئیسی و سفری که قرار است آخر هفته در سطح وزیر امور خارجه کشورمان به چین انجام شود.

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین از جمله اولین رهبرانی بود که به آیت‌الله رئیسی تبریک گفت. وی ۳۱ خردادماه در پیامی، ضمن تبریک پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری، خاطرنشان کرد: چین و ایران شرکای استراتژیک جامع هستند و امسال، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است.

وی توسعه روابط چین و ایران را بسیار مهم خواند و گفت که آماده است تا با رئیس‌جمهور جدید ایران برای تقویت ارتباطات استراتژیک دوجانبه، تحکیم اعتماد سیاسی متقابل و گسترش و تعمیق همکاری‌های برد - برد در زمینه‌های مختلف به منظور ایجاد منافع برای هر دو کشور و مردم، همکاری کند.

رؤسای جمهور دو کشور ۲۷ مرداد ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. آیت‌الله رئیسی در این گفت‌وگوی تلفنی با بیان این‌که تصمیم جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تحکیم روابط راهبردی با چین است، گفت: آماده همکاری با چین برای استقرار امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان هستیم. 

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از این‌که روابط دو کشور در ۵۰ سال گذشته فارغ از تغییر شرایط بین‌المللی رو به گسترش بوده، اظهار داشت: روابط دو کشور بخصوص پس از برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین، نتایج و دستاوردهای چشمگیری داشته است. 

* تبریک آیت‌الله رئیسی به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین/ امیدواری به گسترش مناسبات دوجانبه

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ۱۱ مهر ماه نیز در پیامی با تبریک فرارسیدن روز ملی و هفتاد و دومین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، ابراز امیدواری کرد در فصل نوین روابط دو کشور، همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ارتقا و گسترش یابد. 

وی با بیان این‌که ایران و چین به عنوان دو تمدن بزرگ صلح‌طلب و شرکای جامع راهبردی می‌توانند با همراهی راهبردی و همکاری‌های برد- برد، زمینه تحقق چندجانبه گرایی حقیقی را فراهم آورند، اظهار داشت: قطعا اعتماد پایدار بین دو کشور می‌تواند بستر همکاری‌ها را در قالب ابتکار یک جاده - کمربند و همچنین برنامه جامع همکاری،گسترش دهد و همکاری‌های بین منطقه‌ای را به توسعه، ثبات و صلح تبدیل کند. امیدوارم در فصل نوین روابط دو کشور، شاهد ارتقا و گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین عملیاتی کردن مشارکت راهبردی باشیم.

 حسین امیرعبداللهیان نیز هشتم مهر ماه در توئیتی به زبان چینی هفتاد و دومین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین را تبریک گفت و نوشت: در شادی چین که هفتاد و دومین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین را جشن گرفته‌اند، شریک هستیم.تلاش مشترک ما در مبارزه با کرونا، پیشبرد طرح کمربند راه و برنامه همکاری‌های جامع، همکاری متقابل بین دو تمدن است. ما همیشه دوستان دوران سختی را به خاطر خواهیم سپرد. بار دیگر تولد (روز ملی) چین را تبریک می‌گویم.

«محمد کشاورززاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن  ۱۲ مهر ماه در توئیتی با اشاره به پیام تبریک آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مردم چین به مناسبت روز ملی این کشور و هفتاد و دومین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین نوشت: با اجرایی شدن برنامه ۲۵ ساله فصل جدیدی در روابط آغاز خواهد شد.

* رایزنی‌های وزرای خارجه ایران و چین در دولت سیزدهم

«وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین پنجم شهریور با ارسال پیامی انتخاب حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. وانگ یی در این پیام ضمن اشاره به دوستی سنتی و دیرینه و همچنین پنجاهمین سالگرد روابط سیاسی دو کشور به تعمیق و استمرار روابط طرفین بر اساس مشارکت راهبردی اشاره کرد. وی همچنین با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور (۲۷ مرداد ماه) و توافق حاصله در زمینه پیشبرد روابط فیمابین، آمادگی خود را برای تشریک مساعی با وزیر امور خارجه کشورمان به منظور هماهنگی، همکاری و بسط و توسعه بیش از پیش روابط و مشارکت جامع راهبردی دو کشور اعلام کرد.

البته وزیر خارجه چین در تماس ۲۷ تیرماه با محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه بر تقویت همکاری با جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید تأکید و ضمن قدردانی از همراهی ایران با این کشور در هشت سال گذشته، بر تقویت و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی در دولت جدید تأکید کرده بود.

«وانگ یی» همچنین ۱۲ شهریور ماه با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرد و آغاز به کار وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت. 

وزیر امور خارجه چین با ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورش به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اسلامی ایران، بر نقش سازنده و کلیدی کشورمان در تحولات منطقه تأکید کرد.

وانگ یی همچنین اهتمام جدی رئیس جمهور چین برای توسعه روابط دو کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: معتقدیم هیچ تحول و یا مانعی در سطح بین‌المللی نمی‌تواند در روابط پایدار دو کشور خللی ایجاد کند.

وزیر امور خارجه چین آمادگی کشورش را برای اجرای توافقات پیشین دو کشور و از جمله سند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله و همچنین پیگیری موارد مورد توافق در گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور را مورد تأکید قرار داد و از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در ماه سپتامبر به ایران خبر داد.

امیرعبداللهیان روابط ایران و چین را بر پایه دوستی راهبردی و شراکت قدیمی ارزیابی کرد و با تشریح اولویت‌های دولت سیزدهم از جمله سیاست خارجی آسیا محور، اراده ایران برای توسعه همه جانبه روابط با چین را مورد تأکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اهتمام ویژه وزارت‌ امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر عملیاتی کردن برنامه جامع همکاری بین دو کشور و پیگیری برنامه توسعه روابط را مورد تأکید قرار داد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین توافق کردند در حاشیه نشست سران شانگهای با یکدیگر دیدار و گفت‌وگوها ادامه یابد.

بر همین اساس، وزرای خارجه ایران و چین ۲۵ شهریور در حاشیه بیست و یکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه دیدار کرده و به گفت‌وگو نشستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تأکید بر آسیا محور بودن سیاست خارجی دولت سیزدهم، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد روابط با چین بر اساس برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله به عنوان نقشه راه دو کشور تأکید کرد.

وزیر خارجه چین هم اجرای برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور را به عنوان نقشه راه مهم روابط دو کشور خواند و بر عزم چین برای توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. وی همچنین خواستار استمرار رایزنی دو کشور در خصوص آینده سیاسی افغانستان شد.

در این مدت وزرای خارجه ایران و چین در خصوص افغانستان در دو نشست شرکت کردند. اولین نشست که به صورت مجازی با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در ۱۷ شهریور ماه برگزار و در دومین نشست که به صورت حضوری در پنجم آبان ماه در تهران برگزار شد که البته وزیر خارجه چین در این نشست هم به صورت آنلاین حضور یافت. 

البته «ویوه شیائو یونگ» فرستاده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان ۲۵ مرداد ماه در تهران با محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه دیدار کرد. ظریف در این دیدار با تبریک پنجاهمین سالروز آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور مراتب تشکر و قدردانی خود و دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین واکسن از سوی دولت چین را به طرف چینی اعلام کرد. ظریف همچنین با تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات اخیر در افغانستان، موضوع بی جا شدگان در تحولات اخیر افغانستان و هجوم آنها به سوی کشورهای همسایه را یکی از مهمترین و ضروری‌ترین موضوعات برگرفته از تحولات افغانستان خواند که خصوصا با توجه به شرایط دشوار  همه گیری کرونا نیازمند توجه جدی است. 

یوه شیائو یونگ فرستاده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان نیز در این دیدار با تبریک پنجاهمین سالروز آغاز روابط سیاسی دو کشور همکاری‌های راهبردی دو کشور در حوزه‌های مختلف را با اهمیت توصیف کرد و دیدگاه کشورش در خصوص تحولات افغانستان را تشریح و ضرورت همکاری کشورهای منطقه خصوصا همسایگان افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

حسین امیرعبداللهیان و «وانگ یی» ۲۳ مهر ماه در تماسی تلفنی آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند. وزیر خارجه چین در این گفت‌وگوی بر تعهد این کشور برای تامین واکسن مورد نیاز ایران به هر میزان و تا هر زمان تأکید و آمادگی کشورش را برای عملیاتی‌کردن سند برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تاکید ویژه بر ضرورت عملیاتی ساختن برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله، از همراهی ارزشمند چین در تامین واکسن مورد نیاز کشورمان تقدیر و در خصوص آخرین وضعیت برجام با همتای چینی تبادل نظر کرد. 

وزرای خارجه ایران و چین همچنین در ۱۵ آبان تلفنی گفت‌وگو کردند و  وزیر امور خارجه چین برای امیرعبداللهیان که به کرونا مبتلا شده بود، آرزوی بهبودی کامل کرد.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ضمن تشکر و قدردانی از همکاری دولت چین برای ارسال  ۱۲۰ میلیون دُز واکسن به ایران، از روابط رو به گسترش دو کشور ابراز خرسندی کرد و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار جهانی پکن در زمینه توسعه پایدار و همکاری نزدیک با چین در این خصوص تأکید کرد. 

وزیر امور خارجه چین ضمن دعوت از همتای ایرانی برای سفر به پکن، ابراز امیدواری کرد اجلاس سوم همسایگان افغانستان در چین بتواند با مشارکت فعال همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران، موجب تشکیل دولت فراگیر با ثبات در افغانستان شود.

* رایزنی مجازی دو وزیر

امیرعبداللهیان و وانگ یی سوم آذر ماه نیز به صورت مجازی گفت‌وگو کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از تحولات مثبت روابط دو کشور در چند ماه اخیر، عنوان کرد: تمهیدات لازم برای اجرایی شدن توافقات اقتصادی دو کشور انجام شده و جزییات آن در اولین فرصت به طرف چینی ارائه خواهد شد. 

امیرعبداللهیان دخالت رژیم آمریکا در امور داخلی چین به بهانه‌های مختلف و تلاش این کشور برای سیاسی کردن ورزش از جمله با منع دسترسی تیم‌های ورزشی ایرانی به منابع مالی و تهدید به عدم مشارکت در المپیک زمستانی پکن را محکوم کرد. 

وانگ یی هم نیز در این تماس ضمن دعوت مجدد از همتای ایرانی برای سفر به پکن، بر ضرورت پیگیری ابعاد مختلف روابط تأکید کرد و از سرگیری مذاکرات در وین و سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را مثبت ارزیابی کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد احیای برجام را منصفانه خواند.

وانگ یی همچنین مخالفت چین با هر اقدام افراطی در خصوص برجام را مورد تأکید قرار داد. 

امیرعبداللهیان و وانگ یی ۲۵ آذر ماه نیز دوباره تلفنی گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو با ابلاغ سلام آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به «شی جی پینگ» رئیس جمهور چین، در پاسخ به دعوت وزیر خارجه چین، از آمادگی برای سفر به پکن در آینده نزدیک خبر داد. 

وزیر امور خارجه چین نیز ضمن ابلاغ سلام گرم شی جی پینگ رئیس جمهور کشورش به رئیس جمهور کشورمان، مناسبات دو کشور را راهبردی خواند و از اراده دولت چین برای توسعه و تعمیق بیشتر روابط خبر داد و ضمن حمایت از مواضع جمهوری اسلامی ایران، از همگرایی و همکاری با سایر کشورهای در حال توسعه در برابر یکجانبه گرایی و توسعه طلبی قدرت‌های بین‌المللی به ویژه آمریکا تأکید کرد. 

 وانگ یی همچنین سفر آتی وزیر امور خارجه کشورمان را به چین فرصتی مغتنم برای پیشبرد اهداف مشترک دو کشور عنوان کرد. 

وزیر خارجه چین بر حمایت دولت متبوعش از کشورمان در ارتباط با مبارزه با بیماری کووید-۱۹ تا ریشه کنی این بیماری تأکید کرد. 

وی در خصوص مذاکرات در وین، با توجه به اقدامات و ابتکارات مثبت و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، رویکرد کشورمان در مذاکرات را مورد حمایت قرار داد و تلاش‌های مثبت طرف ایرانی را در روند مذاکرات راهگشا ارزیابی کرد. وزیر امور خارجه چین همچنین اقدامات ایران در مذاکره با برخی کشورهای منطقه برای رفع سوء تفاهمات موجود در منطقه را ستود و آن را عاملی در ایجاد ثبات در منطقه برشمرد.

* قدردانی چین از مواضع ایران در خصوص المپیک زمستانی پکن

 پس از تحریم المپیک زمستانی پکن از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا، وزیر امور خارجه کشورمان ۲۵ آذر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی رفتار دولت آمریکا و برخی دول غربی در ارتباط با تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن را مورد نکوهش قرار داد و با ابراز اطمینان از برگزاری خوب و موفقیت آمیز این رویداد ورزشی، از حضور مقامات ارشد ورزشی جمهوری اسلامی ایران به همراه کاروان اعزامی ورزشکاران در این رویداد مهم خبر داد. 

 وانگ یی هم در این تماس تلفنی از موضع جمهوری اسلامی ایران ایران در قبال اقدام غربی‌ها در ارتباط با المپیک زمستانی پکن تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد تا چین به عنوان میزبان بازی‌ها این رویداد را با حضور تیم‌های ایرانی با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار کند.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز در توئیتی نوشته بود: چه «بایکوت دیپلماتیک» المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۰ باشد و چه محرو کردن تیم‌های ایرانی از دسترسی به منابع مالی، همه باید سیاسی کردن ورزش را نکوهش کنند مشتاق مشارکت در این مسابقات هستیم و همبستگی خود را با چین که هدف کارزار تخریبی قرار گرفته، ابراز می‌داریم.

* رایزنی‌ها در خصوص مذاکرات وین

این روزها نیز مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا با حضور ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در وین در جریان است و علاوه بر رایزنی‌هایی که علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در چارچوب کمیسیون مشترک برجام با این پنج کشور و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا داشته و با مذاکره کننده ارشد چین هم در وین گفت‌وگو کرده، پیش از این نیز دو بار با همتای چینی تلفنی گفت‌وگو کرده است.

علی باقری دهم آبان از گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی خبر داد و در توئیتی با اشاره به موضع مشترک دو کشور درباره غیرقانونی بودن تحریم‌های آمریکا نوشت: لغو تحریم‌ها علیه اشخاص، نهادهای ایرانی و طرف‌های ثالث و تضمین به عدم تکرار مورد تأکید قرار گرفت.

علی باقری ۲۴ آبان ماه هم در توئیتی به نشست مجازی با همتایان چینی و روس خود اشاره کرد و نوشت: «امروز نشست مجازی مفیدی با شرکای چینی و روسی داشتم؛ با تاکید بر همسویی سه کشور در مقابله با یکجانبه گرایی و تقویت همگرایی در مذاکرات پیش رو، مجددا تصریح شد آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی را لغو کند.»

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین عصر چهارشنبه ۱۷ آذر در تماس تلفنی با «ما ژائوسو» معاون وزیر امور خارجه چین درباره مذاکرات وین رایزنی گفت‌وگو و از حمایت پکن از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مهمی همچون اولویت داشتن لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و نیز دریافت تضمین از سوی ایران قدردانی کرد.

معاون وزیر امور خارجه چین نیز در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر سودمندی و تداوم رایزنی‌ها و هماهنگی‌های طرفین در ادامه روند مذاکرات، ابراز امیدواری کرد سایر طرف‌ها نیز با رویکردی سازنده به پیشرفت گفتگوها کمک کنند.

* پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین

 امسال پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین بود. در همین خصوص محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه و «وانگ یی» در سالگرد پنجاهمین سالگرد آغاز روابط سیاسی دو کشور پیام‌های تبریکی رد و بدل کردند.

ظریف در این پیام عنوان کرد: امضای برنامه جامع راهبردی، مهر تاییدی بر نگاه بلندمدت ایران و چین به روابط دوجانبه زده است. بسیار خرسندم که در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین؛ شاهد اندوخته‌ای از دستاوردهای پرثمری هستیم که بستری سترگ برای تعمیق همکاری‌های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم آورده است. اعتماد روزافزون بین دو کشور در مشارکت جامع راهبردی به خوبی جلوه گر شده است. امضای برنامه جامع راهبردی، مهر تاییدی بر نگاه بلندمدت ایران و چین به روابط دوجانبه و عزم جدی رهبران دو کشور بر توسعه و تعمیق همه جانبه عرصه‌های همکاری زده است.

ظریف در این پیام همچنین تاکید کرد: معتقدم در ششمین دهه روابط، وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور می‌توانند ضمن تقویت سازوکارهای مشورتی موجود با هدف ارتقای روابط، رایزنی نزدیک و همه جانبه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را در راستای تقویت صلح و ثبات جهانی در دستورکار قرار دهند.

«وانگ یی» هم در پیامی تصریح کرد: روابط چین و ایران در ۵۰ سال گذشته و بعد از برقراری آن از تداوم، پیشرفت و توسعه برخوردار بوده است. دو کشور ضمن تعمیق مستمر اعتماد سیاسی و پربار کردن همکاری در زمینه‌های مختلف، در امور بین‌المللی و منطقه ای همکاری و هماهنگی تنگاتنگی داشته‌اند و در جریان مقابله با کرونا با حفظ وحدت و انسجام به یاری یکدیگر پرداختند و در این راستا دوستی بین دو ملت تعمیق شده است. آمادگی دارم با تشریک مساعی با شما و به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط سیاسی، دستاورهای جدیدی را برای مشارکت راهبردی جامع چین و ایران به ارمغان بیاوریم.

* همان‌قدر که کشور را به غرب و آمریکا گره نمی‌زنیم به چین و روسیه نیز گره نمی‌زنیم

 بحث همکاری با چین و نگاه به شرق همواره از موضوعاتی بوده که مورد انتقاد برخی در داخل کشور قرار گرفته است. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان دهم مهر ماه در برنامه نگاه یک درباره نگاه ایران به شرق بیان کرد: کشورهای جهان بر مبنای منافع متقابل حرکت می‌کنند و در خصوص شعار سر در وزارت خارجه واقعا جمهوری اسلامی و نظام نسبت به آن پایبند بوده است. همان‌قدر که کشور را به غرب و آمریکا گره نمی‌زنیم به چین و روسیه نیز گره نمی‌زنیم. همواره گفته شده که ملاک برای ما تغییر رفتار عملی آمریکاست. در مورد چین ضمن این‌که سیاست خارجی متوازن را دنبال می‌کنیم، این گونه نیست که کشور را به چین و روسیه گره بزنیم. ما منافع متقابلی داریم که براساس آن با کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه و کشورهای غربی رابطه برقرار می‌کنیم. خدشه‌ای به استقلال کشور نباید وارد شود. وظیفه ما صیانت از شعار نه شرقی، نه غربی و جمهوری اسلامی است. در بحث تعامل می‌گوییم هم شرقی و هم غربی.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۰ دی ماه نیز در پاسخ به سؤالی درباره چالش‌هایی که جهان با آن روبرو است و تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده و مقابله ایران و چین با یکجانبه‌گرایی اظهار داشت: جهان امروز در یک دوراهی قرار دارد. دوراهی یکجانبه‌گرایی که آمریکا از زمان ترامپ آغاز کرد و امروز به انحای مختلف ادامه دارد و نگاهی که بر اساس اجبار است و متاسفانه آمریکا در محوریت آن قرار دارد و یا راهی که بر اساس چندجانبه‌گرایی، گفت‌وگو، احترام به قوانین موضوعه و حاکمیت ملی کشورهاست. ایران و چین در این مسیر در یک محور قرار دارند و تلاش می‌کنند در مقابل این سیاست زور و اجبار و سیاست تحریم و فشار و سیاست محروم کردن و استثنا کردن کشورها از ترتیبات منطقه‌ای بایستند. آنچه امروز ایران و چین و برخی کشورها در جنوب و شرق نمایندگی می‌کنند، همین نگاه راه متفاوت به همکاری‌های بین‌المللی است. امیدواریم آنهایی که مسیر یکجانبه و زور، اجبار، دسیسه و فشار را دنبال می‌کنند به این مسیر که محتوم در روابط بین‌المللی است احترام بگذارند و به دامان این موضوع برگردند.

گفتنی است مناسبات ایران و چین در سال ۱۳۹۹ نیز شاهد تحولاتی بود از کمک‌های ارسالی چین به ایران در پی شیوع کرونا تا سفری که محمدجواد ظریف به استان یون نان چین و رایزنی با همتای چینی داشت. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.