استاندار هرمزگان با اشاره به میزان مصوبه‌های سفر رییس جمهور به هرمزگان گفت: ۳۶۰ هزار میلیارد ریال در قالب بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در سفر رییس جمهور به هرمزگان مصوب شد.

۳۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی و تسهیلات سفر رییس جمهور به هرمزگان مصوب شد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی دوستی شب گذشته در بخش گفت وگوی ویژه خبری مرکز خلیج فارس در خصوصی مصوبه های سفر رییس جمهور به هرمزگان افزود: همچنین یک میلیارد دلار اعتبار در بخش ارزی برای هرمزگان مصوب شده است.
وی بیان داشت:هرمزگان نخستین یا دومین استان کشور در زمینه اخذ مصوبه‌های سفرهای استانی رییس جمهور برشمرد که در نوع خود بی‌مانند است.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: این میزان اعتبار در قالب ۱۴۵مصوبه به تصویب رسید و ۶۶۰ طرح نیز مشمول تسهیلات حمایتی شد که نشان دهنده نگاه ویژه آیت الله رییسی رییس جمهور و دولت سیزدهم به استان است.
دوستی ادامه داد: در تدوین مصوبه‌ها تمرکز ویژه‌ای بر روی رشد اقتصادی داشتیم که بخش شیلات، کشاورزی، راه و ایجاد زیرساخت‌هایی که مربوط به خطوط انتقال گاز به بخش مختلف استان هرمزگان و تامین آب شهرها و روستاهای استان، بیشترین مصوبه ها را در بر می گرفتند.
وی بیان اینکه کار آماده‌سازی مصوبه‌ها تقریبا از ۲ ماه پیش آغازشده بود، گفت: با وجود زلزله ۲۳ آبان ماه و وقوع سیل در برخی مناطق استان، به لطف خداوند خللی در روند بررسی های کارشناسی به‌وجود نیامد و توانستیم بخش زیادی از مصوبه‌ها را که با هدف توسعه و پیشرفت برنامه ریزی شده بود، اخذ کنیم.
دوستی همچنین در خصوص میزان پیشرفت عملیات ساخت منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله ۲۳ آبانماه، گفت: با توجه به قول مساعد رییس جمهور در خصوص تامین اعتبار، امیدوار هستیم همه یا بخش عمده این منازل را تا ابتدای سال نو و یک بخش از این واحدها را تا انتهای بهمن ماه به مردم استان تحویل دهیم.
استاندار هرمزگان، تعریف برنامه های فقرزدایی، رفاهی و پیشرفت را ذیل شعار کلیدی «دولت مردمی ایران قوی» به عنوان یکی از اهداف اصلی مجموعه دولت در استان هرمزگان برشمرد و عنوان کرد: عوامل آمار بالای فقر و فلاکت را در ارکان مختلفی می‌توان جستجو کرد که یکی از این عوامل کمبود زیرساخت‌هاست و اگر یکی از آن ها را به عنوان اولویت انتخاب کنیم، آب را انتخاب خواهیم کرد، چرا که تا پیش از بارندگی های اخیر، روزانه چند صد روستا را به وسیله تانکر آبرسانی می کردیم که انرژی زیادی را از استان می گیرد.
وی افزود: در برخی مناطق نیز زیرساخت نداریم یا زیرساخت‌ها دچار فرسودگی شده‌اند که با توجه به قول مساعدی که وزیر نیرو داد، امیدواریم مشکل این بخش را برطرف کنیم.
دوستی، برنامه های اشتغال را یکی از عوامل اصلی تشدید آمار فقر در هرمزگان دانست و بیان داشت: صنایعی که در استان شکل گرفته با توجه به اینکه نسبت سرمایه گذاری به اشتغال بسیار بالایی دارند، نتوانسته است کمک زیادی به اشتغال مردم استان کند؛ در واقع چالش  به‌کارگیری نکردن یا محدودیت به‌کارگیری نیروهای بومی در استان وجود دارد که با توجه به دستور و تاکید رییس جمهور، امیدواریم در بخش اشتغال اتفاق های مناسب و مبارکی رقم بخورد.
دوستی خاطرنشان کرد: زنجیره‌ی پایین دستی و زنجیره ارزش صنایع بزرگ باید در استان هرمزگان ایجاد شود، به عنوان مثال در صنعت فولاد ما بیشتر بر روی تولید شمش متمرکز شده‌ایم، در حالی که ایجاد خط تولید ورق، لوله و غیره می تواند منجر به اشتغال بیشتری شود.
وی به تدوین برنامه‌های ویژه برای فقرزدایی در استان نیز اشاره کرد و گفت: تمرکز بر رفع محرومیت ۱۳۰ روستا و ۴۶ محل حاشیه‌ای در سطح استان، جزء برنامه‌هایی بود که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم.
استاندار هرمزگان در خصوص زمان آغاز عملیات اجرایی پل خلیج فارس به‌عنوان یکی از دغدغه های دیرینه مردم استان، عنوان کرد: آنچه هم اکنون در دستورکار است، در واقع با تهاتر نفت است و بر اساس الگویی که تعریف شده، اگر پیشنهادها در وزارت نفت و اقتصاد به تصویب برسد، ۱۰۰میلیون یورو از مجموع ۲۸۰میلیون یورو اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پل خلیج فارس در مرحله نخست تخصیص خواهد یافت و عملیات اجرایی آن تا پیش از پایان سال شروع می شود.
دوستی با اشاره به شغل تاریخی مردم هرمزگان و ارتباط آنان با دریا، یادآور شد: صیادی و تجارت شغل دیرینه مردم هرمزگان است اما با دخالت هایی که صورت گرفته و برخی از این دخالت ها به دلیل نگرانی از کاهش ذخایر به‌حق است، چالش‌های برای ساکنان مناطق ساحلی ایجاد کرده که با مصوبه سفر رییس جمهور مبنی بر احداث سه مرکز جایگزینی ذخایر دریایی (ماهی و میگو) در سه منطقه استان، ذخایر آبزیان تقویت می شود و در کنار آن در واقع بخش زیادی از شناورها می توانند به صورت مجاز به فعالیت صیادی بپردازند.
وی اضافه کرد: با اراده جمعی که برای پیشرفت استان و همچنین تمرکز بر پیشرفت در اقتصاد دریامحور وجود دارد، امیدواریم اتفاق های مثبت و درخشانی در آینده نزدیک در استان رقم بخورد.
پرداخت سهم آلایندگی، ایفای مسوولیت های اجتماعی و انتقال پرونده های مالیاتی صنایع به هرمزگان، از دیگر مواردی بود که استاندار در این‌ گفت‌وگو با اشاره به دستور اکید رییس جمهور به مدیران بالادستی به منظور اجرایی شدن قانون و نظارت و پیگیری از سوی استان، اظهار امیدواری کرد این گلایه و خواسته به‌حق مردم عملیاتی شود.
دوستی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مردم استان گفت: هرمزگان مستحق شرایط بهتری است اما تا زمانی که مردم نخواهند ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم، از مردم استان می خواهیم که همه در کنار هم قرار بگیریم، نیت هایمان را صاف کنیم و خود را برای ساختن روزهای روشن آینده مهیا کنیم.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.