عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چالش بزرگ ساخت مسکن در کشور را موضوع زمین عنوان کرد و گفت: زمین‌های دولتی باید رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

زمین ،  چالش اساسی ساخت مسکن در کشور / مجلس برای رفاه مردم با کسی تعارفی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، چندماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشته و حالا دیگر دولت تقریبا عمده انتصابات خود را انجام داده و شاکله اصلی آن چیده شده است. موضوع مسکن از آن دست چالش‌های جدی در کشورمان است که همواره در دولت‌های مختلف یکی از موضوعات مورد توجه بوده، از طرح مسکن مهر دولت محمود احمدی‌نژاد گرفته تا طرح‌های مختلف و رنگارنگ دولت حسن روحانی، که در نهایت یک واحد مسکن هم از آن در نیامد!

در دولت سیزدهم، اما آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از همان ابتدا و در دوران تبلیغات انتخاباتی، موضوع احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال دولت را مطرح کرد. طرحی که به نظر می‌رسد اجرای آن نیازمند همت و تلاش جهادی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه باشد.

با توجه به موضوع مطرح شده و اهمیت بحث مسکن، با آرا شاوردیان عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،  یعنی همان کمیسیونی که به صورت تخصصی مسائل حوزه مسکن  در مجلس را پیگیری می کند، به گفتگو نشستیم و با وی به بررسی وجوه مختلف تولید مسکن در کشور پرداختیم.

همچنین از آنجا که او نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی نیز هست، پیرامون بحث‌های منطقه‌ای خصوصا موضوع قفقاز نیز با او گفتگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: 

** حل مشکلات در گرو اجرای برنامه‌های وزرا است

 بالاخره دولت سیزدهم روی کار آمد و کار خود را آغاز کرده است، ارزیابی می‌کنید که این دولت چقدر می‌تواند کارآمد و توانمند باشد و انتظارات مجلس و مردم را محقق کند و آیا توانمندی لازم برای انجام وعده‌های داده‌شده را دارد؟

شاوردیان: ما در زمان انتخاب وزرا و در یکی دو هفته‌ای که وزرا برنامه‌هایشان را چه در کمیسیون و چه در صحن ارائه دادند، با بررسی هایی که کردیم فکر می‌کنیم آدم‌های توانمندی بودند و هستند و برای همین هم مجلس به آنها رای اعتماد داد. حتی آقای باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم برنامه‌های خوبی ارائه داد ولی متاسفانه مجلس و همکاران من از برنامه‌های ایشان استقبال نکردند و او رای اعتماد نگرفت.

وزرای دیگر آن زمان برنامه خوبی ارائه دادند و امیدوارم بتوانند برنامه‌هایی که ارائه دادند، را اجرا کنند، به‌نظرم این به حل مشکلات در حوزه‌های مختلف کمک می‌کند. مشکلاتی در حوزه‌های اقتصادی، بهداشت و درمان و عمران وجود دارد که با توجه به اجرای برنامه‌های ارائه شده، تحول بزرگی در این حوزه‌ها صورت می‌گیرد.

 در چه حوزه‌ای خلاء و نقص جدی داریم که نیاز به تقویت دارد؟

شاوردیان: حدود ۱۹ ماه از دوران شیوع ویروس منحوس کرونا گذشته است و یکی از جدی‌ترین حوزه‌هایی که باید به آن ورود کنیم، حوزه بهداشت و درمان است، الان با توجه به چندماهی که از عمر دولت گذشته، حالا بحث واکسیناسیون که با این جدیت آغاز شده است، نشان می‌دهد که دولت در این مصمم است و می‌خواهد مشکلات این حوزه را حل کند و با جدیت دارد مشکلاتی که در این حوزه وجود داشته را مدیریت می‌کند و امیدواریم به حدنصاب ۷۰ درصدی در واکسیناسیون افراد جامعه برسیم و بتوانیم ایمنی نسبی را ایجاد کنیم. یکی از مهمترین حوزه‌ها حوزۀ بهداشت و درمان است.

** گام بلند ایران برای عضویت در اتحادیه اوراسیا

 الان ورود میلیون‌ها دز واکسن از خارج برای واکسیناسیون مردم را شاهد هستیم، اما عده‌ای معتقد بودند FATF مانع ورود واکسن به کشور و هرگونه قرارداد بهداشتی در این زمینه می‌شود، و عده‌ای هم معتقدند اینها نتیجه تعاملات دولت قبل بوده که الان به این نتیجه رسیده است اما در شرایط اضطراری و بحرانی در دنیا، برای سفارش واکسن و ارسال آن به دورترین نقطه دنیا بیشتر از ۱۰ ساعت زمان، طول نمی‌کشد، آیا شما روی صحبت این افراد صحه می‌گذارید؟ ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

شاوردیان: به نظرم دولت براساس تعاملاتی که با دنیا و کشورهایی مثل چین و اتحادیه شانگ‌های برقرار کرد، گام‌های بلندی را برداشت، خرید یکسری از واکسن‌ها هم از اواخر دولت قبل شروع شد ولی مهم این است که ادامه‌دهندۀ راه، دولت جدید بود و در راستای تعاملات، برنامه‌ها و سیاست‌های خارجی که آقای رئیسی مطرح کردند، این نشان داد جواب داده و موفق شدند و بحث سلامت مردم از این قراردادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی و یا FATF مهمتر است و در زمان اضطراری و اورژانسی با تعامل با کشورهای مختلف، ما می‌توانیم در این حوزه ورود کنیم و بیشتر بحث جان مردم است و آقای رئیسی الان در این حوزه موفق شده و بعد هم عضویت ایران در شانگ‌های نشان می‌دهد که این یک موفقیت دیگری است و امیدواریم در کنارش در کمتر از یکسال آینده هم حضور و ورود ایران در اتحادیه اوراسیا به‌عنوان عضو دائم این اتحادیه به نتیجه برسد و قطعاً به نتیجه هم خواهد رسید، با توجه به تعاملاتی که این دولت با کشورهای همسایه و منطقه دارند و حضور آقای امیرعبداللهیان وزیرخارجه و صحبت‌هایی که ایشان داشتند و در این راستا درحال فعالیت هستند، فکر می‌کنم کمتر از یکسال ایران عضو دائم اوراسیا شود که این یک موفقیت خیلی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.

** کمک به اقشار کم درآمد با طرح جهش تولید مسکن

در حوزه عمران، بحث تولید و جهش مسکن در کمیسیون عمران از اولین روزهای مجلس، کلید خورد و بعد از ۶-۷ ماه بررسی با سازمان‌ها، نهادهای مختلف  و صاحب‌نظرانی که در این حوزه فعالیت داشتند، ۶، ۷ ماه در کمیسیون عمران درباره این طرح صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم و طرح به صحن رفت و مواردی بود که شورای نگهبان هم اعلام کرد و پس از آن الان می‌بینیم که آقای رئیسی این را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است که سالیانه ۱ میلیون واحد باید تولید شود، یعنی در پایان دولت سیزدهم تقریباً حدود ۴ میلیون مسکن باید تهیه شود.

این یک موفقیت است، این حوزه یکی از حوزه‌هایی بوده که در دولت قبل شاید کمتر به آن توجه شده است و امیدواریم که با توجه به اینکه این طرح از مجلس شروع شد و دولت هم از این طرح استقبال کرد و دارد این کار را شروع می‌کند و در این حوزه دارد فعالیت می‌کند، این به اقشار کم‌درآمد و کسانی که سرپناه ندارند کمک می‌کند.

** چالش اساسی ساخت مسکن در کشور، زمین است

عده‌ای معتقدند زیرساخت‌های لازم برای تولید ۱ میلیون واحد مسکونی در طول سال فراهم نیست، آیا این ادعا درست است؟ آیا این بحث شدنی است؟

شاوردیان: با توجه به اینکه آقای قاسمی در حوزه شهرسازی یک تبحری دارند و یکسری مشکلات وجود دارد، عمده‌ترین مشکل بحث زمین است، با توجه به این طرح زمین‌های مازادی که زیرنظر سازمان‌ها یا ارگان‌های مختلف است، باید به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود، حریم شهرها باید بازنگری شود یا اینکه شهرهای جدید باید ایجاد شود، اینها عمده‌ترین مشکلات است که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف یکسری زمین‌های مازاد دارند که باید اینها را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند، اینجا بحث واگذاری زمین است که آیا رایگان صورت می‌گیرد یا معاملاتی انجام می‌گیرد، طبیعتاً زمین‌هایی که دست دولت است، یعنی دست وزارتخانه‌های مختلف است، اینها باید رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد، درواقع متولی این زمین‌ها دولت است اما مدیریت آن عوض می‌شود از فلان وزارتخانه زیرنظر وزارت راه و شهرسازی می‌آید.

** زمین‌های دولتی باید رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد

با طرح ملی مسکن چقدر تفاوت دارد؟

شاوردیان:‌ این طرح خیلی کامل‌تر است و همۀ جوانب آن بررسی شد، با بانک مسکن صحبت شده که وام‌هایی با درصد پایین در اختیار افراد قرار بگیرد تا افراد بتوانند خانه‌دار شوند، اگر زمین‌هایی که در دست وزارتخانه‌های مختلف به صورت رایگان است، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد و مدیریت آن در دست این وزارتخانه باشد، انبوه‌سازی روی این زمین‌های رایگان با هزینه کمتری در هر واحد انجام می‌شود و وقتی هزینه کمتر شود خیلی راحت می‌توانیم این واحدها را در اختیار اقشار کم‌درآمد و متوسط قرار بدهیم و این مهم است، حالا بعضی جاها زمین‌ها با نرخ متفاوت است و می‌توانند آن را در اختیار وزارت راه قرار بدهند و با تعاونی‌های انبوه‌سازان می‌توانند شهرک‌های جدید مانند شهر جدید پردیس یا پرند را ایجاد کنند که آنها هم برای افرادی که توانایی مالی دارند یا شرایط خاصی که در بانک مسکن یا بانک‌هایی که وام خرید مسکن را در اختیار مردم قرار می‌دهند، می‌توانند از آن تسهیلات استفاده کنند.

** متغیرهای زیادی در قیمت مسکن دخیل است

 آیا می‌توانیم شاهد این باشیم که قانون‌گذار این قول را بدهد که اگر چنانچه این وعده محقق شود ما شاهد کاهش قیمت مسکن در سال آینده باشیم؟

شاوردیان: کاهش قیمت مسکن فقط به زمین بستگی ندارد، به خیلی چیزهای دیگر هم بستگی دارد، به مصالح ساختمانی، به فولاد و غیره، وقتی عرضه زیاد شود، اگر انبوه‌سازان از این مساله استقبال کنند و در این حوزه وارد شوند، این رکودی که الان وجود دارد شکسته می‌شود و بعد مشاغلی که در کنار این فعالیت وجود دارد فعال می‌شوند و اینها در کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌کند، در بحث سیمان، افزایش قیمت سیمان را داشتیم، به خاطر کمبود قطعی برق ما به مشکلاتی برخوردیم که یک کیسه سیمان تا ۸۵ هزارتومان افزایش قیمت داشتیم ولی الان با توجه به تمهیداتی و همکاری‌ای که وزارت صمت و وزارت اقتصاد با همکاری هم داشتند، قیمت کیسه سیمان پایین آمد و به قیمت قبل یعنی ۳۵ هزار تومان برگشته است.

** همکاری وزارت صمت و اقتصاد برای کاهش قیمت سیمان

پیام‌های مکرر داشتیم که قیمت ۳۸ هزار تومان است؛

شاوردیان: من تا ۴۵ هزار تومان چون پیگیر بودم فهمیدم، یک بحثی هم وجود دارد که آنها چه زمانی سیمان را خریداری کردند و متاسفانه دلال‌ها در افزایش تورم و افزایش قیمت موثر هستند و افزایش کاذب قیمت‌ها ایجاد می‌شود ولی با توجه به برنامه‌هایی که وزارت صمت دارد و با همکاری‌ای که با وزارت اقتصاد وجود دارد، فکر می‌کنم ما در این حوزه با کاهش یکسری مصالح ساختمانی که مهمترین آن سیمان است، در حوزه فولاد چون بحث آن جهانی است و قیمت‌های جهانی هم روی آن تاثیرگذار است و بحث ارز هم وجود دارد، ولی درنهایت اینها روی قیمت نهایی مسکن اثرگذار است و ما می‌توانیم با عرضه زیاد و قیمت تمام‌شدۀ پایین واحدهایی با قیمت و کیفیت خوب در اختیار مردم قرار بدهیم.

** رد پای مشاورین املاک در افزایش قیمت مسکن مشهود است

 ما از اول انقلاب روند افزایش صعودی قیمت مسکن را داشتیم، شما نقش دلال‌ها را در افزایش قیمت مسکن چطور می‌بینید؟ این افراد و مشاغل هم تاثیری در این موضوع دارند یا ما مشکلات مبنای در حوزه مدیریت مسکن داریم که منجر به افزایش مداوم قیمت مسکن شده است؟ و طرح‌هایی مانند مالیات بر خانه‌های خالی و طرح کاهش تعرفه بنگاه‌های معاملات ملکی، در جلوگیری از افزایش قیمت‌ها می‌تواند موثر باشد؟ و این طرح‌ها در چه مرحله‌ای هستند و ضمانت اجرایی آنها چیست؟

شاوردیان: بحث مالیات بر خانه‌های خالی مطرح شد که الان تقریباً اجرایی شده ولی صددرصد اجرایی نشده است و استارت آن زده شده است، یک سامانه‌ای راه‌اندازی شد که مردم باید بروند و آنجا اگر املاک‌شان را ثبت کنند و مشخص شود که خانه‌های خالی اگر وجود دارد براساس متراژ و موقعیت جغرافیایی آن خانه‌ها، یکسری مالیات براساس آن قوانین و موازین، باید از آن خانه‌ها مالیات گرفته شود.

املاکی‌ها روی افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبودند، بحث این است که این افراد در معاملات از دو طرف یک مبلغی را می‌گیرند، برای اینکه مبلغ بیشتری از دو طرف بگیرند گاهی وقت‌ها افزایش قیمت کاذب ایجاد بکنند تا به درصد مطلوب خودشان برسند. یک طرحی وجود که اگر ما بتوانیم آن طرح را ایجاد کنیم و از کمیسیون عمران و مجلس و کانال قانون‌گذاری عبور کند، ما اگر درصدها را مشخص کنیم، با توجه به اینکه اصلاً نگاه نکنیم که بحث روی چه متراژ و چه ملک و موقعیت جغرافیایی است، یک درصد مشخص باشد براساس آن درصد مشخصی که املاکی‌ها یا افراد واسطه که در معاملات شرکت می‌کنند، این خودش به عدم افزایش خانه‌ها کمک می‌کند و قیمت‌ها افزایش کاذب ندارد.

** قوانین خوبی تصویب می‌شود، اما اجرایش ضعیف است

 این طرح مشخص می‌کند که سالانه هر مالکی چند درصد افزایش می‌تواند روی ملک داشته باشد و نهایتاً از افزایش قیمت سلیقه‌ای جلوگیری می‌کند.

شاوردیان: بله مانند افزایش اجاره که دولت تصویب کرد در زمان بحران کرونا، ۲۵ درصد بیشتر نمی‌توانند افزایش بدهند ولی باز هم ما شاهد هستیم که تا ۴۰ درصد هم اجاره‌بها را افزایش دادند. بحث این است که ما قوانین خوبی داریم، قانون را وضع می‌کنیم ولی در اجرای آن ضعیف هستیم مانند بحث مالیات بر خانه‌های خالی، یا بحث ثبت اموال و املاک افراد، الان حدود ۳۰، ۴۰ درصد بیشتر ثبت نکردند، چون آن ضمانت‌های اجرایی وجود ندارد، طرح‌ها و قوانین خوب است ولی ضمانت اجرایی وجود ندارد! الان مجلس باید ورود کند و به ویژه کمیسیون عمران که ما بتوانیم روی ضمانت‌های اجرایی تاکید کنیم، اگر این ضمانت‌های اجرایی وجود داشته باشد ما می‌توانیم این قوانین را با جدیّت دنبال کنیم،‌ الان افرادی در راهروهای شوراهای حل اختلاف درگیر این ۴۰ و ۶۰ درصد افزایش اجاره‌بها و این مشکلات هستند.

 الان متولی این بخش کیست؟

شاوردیان: وزارت راه و شهرسازی متولی آن است، خودش باید یک کارگروهی زیرنظر وزارت راه و شهرسازی تشکیل بدهد و نظارت کند.

** سیاست قطعی ایران روابط خوب با ۱۵ کشور همسایه است

 با توجه به مباحث بین‌المللی که اتفاق افتاده و تحولات اخیری که در منطقه به وجود آمده است، ایران هم ناخودآگاه به خاطر مسائل استراتژیک با این تحولات درگیر می‌شود، موضع جمهوری اسلامی ایران درباره جمهوری آذربایجان و مواضعی که اخیراً علیه ایران گرفته است چیست؟

شاوردیان:‌ چه در دولت گذشته و چه در دولت جدید که آقای رئیسی هم در برنامه‌هایشان خیلی تاکید کردند، این است که جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه می‌خواهد روابط خوب و در عالی‌ترین سطح را داشته باشد، در کنارش با ۱۵ کشور همسایه و کشورهای منطقه و با کشورهای دنیا تعاملاتی را داشته باشد، اولین چیزی که در این تعاملات و ارتباطات وجود دارد بحث احترام متقابل و منافع مشترک است، الان بحرانی در شمال‌غرب کشور و پشت مرزهای شمال‌غرب به وجود آمده است، بحث جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان که دو کشور همسایه ما هستند، بحث از آنجا شروع شد که جمهوری آذربایجان دو راننده کامیون ایران را دستگیر کرده و کامیون‌های آن را متوقف کرده و تا امروز هنوز وضعیت آنها مشخص نیست و آنها را آزاد نکرده است و از اینجا اختلافات بین ایران و جمهوری آذربایجان شروع شده است که در ۳۰ سال گذشته ماشین‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، بحث ترانزیتی از جمهوری نخجوان به سمت جمهوری آذربایجان از خاک ایران استفاده می‌کردند و در این ۳۰ سال گذشته هیچ‌گونه تعرضی و مشکلاتی برای راننده‌های جمهوری آذربایجان ایجاد نشده است ولی الان برای ماشین‌های ایرانی که به سمت دریای سیاه در حرکت است، این مشکلات به وجود آمده است و عوارضی که تا ۱۳۰ دلار و این اواخر تا ۳۰۰ دلار هم رسیده است.

جدا از عوارضی که در مرز بین‌الملل که بین جمهوری ارمنستان و ایران است، در میان راه براساس مناقشات سال گذشته، ۴۴ روزۀ بحران قره‌باغ، بخشی از آن جاده‌ای که به سمت دریای سیاه می‌رود، الان متعلق به خاک جمهوری آذربایجان شده و جمهوری آذربایجان به هر دلیلی از این قسمت سوءاستفاده می‌کند و از ماشین‌های ایرانی که از داخل ایران می‌خواهند به سمت گرجستان و دریای سیاه بروند عوارض می‌گیرد که ما الان با این مشکل مواجه شدیم.

** کریدور جنوب به شمال باید باز باشد

 آیا جمهوری اسلامی ایران قرار است موضع دیگری نسبت به این موضوع بگیرد؟ و اعضای کمیسیون در این قضیه خیلی مصمم هستند و نسبت به این موضوع موضع جدی دارند؟

شاوردیان: جنگی که سال گذشته بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد، بعد از آن اتفاق در منطقه پشت مرزهای شمال‌غربی کشور حضور نیروهای تکفیری،‌ داعشی و رژیم صهیونیستی بود و اینها روی امنیت کشور ما تاثیر می‌گذاشتند ولی خوشبختانه تا امروز مرزهای ما توسط نیروهای سپاه و ارتش حفظ شده است و به کوچکترین تعرضی پاسخ داده شده است.

تا امروز جمهوری اسلامی ایران حسن‌نیت نشان داده است اما با توجه به تحولاتی که شروع شده، از عوارض خودروها، الان ما در یک موقعیت حساسی قرار گرفتیم و متاسفانه بعضی از نمایندگان جمهوری آذربایجان در مجلس اهانتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران کردند و اینکه صحبت‌هایی شده و همکاران من در مجلس پاسخ این اهانت‌ها را دادند ولی اینکه به کجا می‌رسیم، بحث منافع و احترام متقابل است، منافع جمهوری اسلامی ایران این است که کریدور جنوب به شمال باید باز باشد و از اقیانوس هند تا دریای عمان و خلیج‌فارس، تا دریای سیاه، این راه ترانزیتی را باید داشته باشیم و این مسیر باید برای ما میسر و هموار باشد، اگر کشوری در منطقه بخواهد سد این راه ترانزیتی باشد، به نظرم ما باید برخورد جدی با این موضوع داشته باشیم، چون بحث منافع اقتصادی و استراتژیک ما است و با توجه به این تغییرات و زمزمه‌هایی که وجود دارد، اگر ما به‌موقع نتوانیم پاسخ بدهیم که مطمئناً پاسخ می‌دهیم.

** تغییر در مرزها در منطقه قفقاز را به هیچ وجه نمی‌پذیریم

شاید تغییراتی در منطقه قفقاز شاهد باشیم که تغییرات در منطقه قفقاز و در مرزها برای ما به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست، چه کشورهایی که در منطقه قفقاز به توافق برسند که تغییراتی در مرزها بدهند به نظر من با توجه به سیاست خارجی که ما داریم، ما این تغییرات را قبول نمی‌کنیم و اجازه نخواهیم داد و بحث روی تغییراتی است که در دالانی که بین جمهوری آذربایجان و جمهوری نخجوان وجود دارد و آن کریدوری که به اسم کریدور زنگزور خیلی معروف است و خوشبختانه تا به امروز آن کریدور ایجاد نشده و به نظرم نباید اجازه بدهیم که آن کریدور ایجاد شود، چون منافع اقتصادی و سیاسی و استراتژیک ما به خاطر می‌افتد. همانطور که در ۳۰ سال گذشته جمهوری آذربایجان از خاک ایران استفاده کرده و به سمت ترکیه رفته و هیچ‌گونه مشکلی هم برای آنها پیش نیامده است و الان هم می‌توانند از آن استفاده کنند و هیچ‌ نوع مشکلی پیش نمی‌آید و ما این انتظار داریم وقتی در این ۳۰ سال هیچ‌گونه مشکلی برای آنها در خاک کشور ما پیش نیامده است، الان چرا جمهوری آذربایجان برای بازرگانان و کامیون‌ها و ماشین‌های سواری ما این سد و مشکل در خاک ارمنستان ایجاد می‌کنند؟ اینها روی روابط دو کشور همسایه تاثیر می‌گذارد، شاید روزهای اول می‌توانستیم پشت میزها بنشینیم و با هم صحبت کنیم و از راه دیپلماتیک این مشکل را حل کرد ولی با توجه به اظهارنظرهایی که بعضی مقامات جمهوری آذربایجان داشتند به این مشکل بیشتر دامن زدند و موضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشخص است و مواضع رسمی خودش را اعلام کرده است و الان کشورهای منطقه و کشورهای ثالثی که در قفقاز وجود دارند این پیام را دریافت کردند و الان آنها باید روندشان را تصحیح کنند و رو به مثبت باشد، اگر بخواهد به همین روند اشتباهی که شروع کردند؛ ادامه بدهند فکر می‌کنم به ضرر همین کشورها خواهد بود.

** صهیونیست‌ها از قفقاز جنوبی برای جاسوسی استفاده می‌کنند

 اسرائیل چه نقشی در تنش‌های اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان داشته و چرا جمهوری آذربایجان به سمت اسرائیل چرخش داشته است؟

شاوردیان: آن دالانی که در این ۳۰ سال گذشته بین جمهوری نخجوان و جمهوری آذربایجان ایجاد شده بود و این دالان حدود ۱۰۰ کیلومتر است، این دالان از خاک جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کردند، جدا از اینکه ما امنیت این خودروها و اتباع دو بخش را تامین می‌کردیم، در کنار آن ما هیچ نوع عوارض و مبلغی هم دریافت نکردیم اما متاسفانه این براساس توافقاتی که بین جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفت و این راه زمینی که از مرز نوردوز به سمت دریای سیاه، به سمت مرکز ارمنستان و از آنجا به سمت گرجستان می‌رود، در حدود ۴ کیلومتر براساس تقسیم‌بندی جدید، وارد خاک آذربایجان می‌شوند و الان به خاطر این ۴ کیلومتر است که به مشکل برخوردیم، ابتدا ۱۳۰ دلار و الان نزدیک به ۳۰۰ دلار است و یکسری محدودیت‌های شبانه وجود دارد که شبانه نمی‌توانند حرکت کنند و ماشین‌ها فقط صبح‌ها و در یک زمان خاص می‌توانند بروند و این محدودیت‌ها را درحالی برای ما گذاشتند که در ۳۰ سال گذشته هیچ محدودیتی برای جمهوری نخجوان و جمهوری آذربایجان درنظر نگرفتیم.

در کنار آن یک نگرانی، حضور رژیم صهیونیستی در مرزهای شمال‌غربی است، ارتباطاتی که جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی دارد، گشایش سفارتخانه‌ها در باکو و تل‌آویو، همکاری‌های نظامی که بین دو کشور وجود دارد، الان پهپادهای اسرائیلی که پشت مرزهای ما است و گاهی می‌بینیم نیروهای نظامی ما این پهبادها را ساقط کردند، متاسفانه رژیم صهیونیستی از قفقاز جنوبی دارد برای جاسوسی و موارد امنیتی خاص خودش استفاده می‌کند، در ترور شهید فخری‌زاده از این فضا استفاده کردند و همین کشورهای همسایه که سالیان سال داشتیم در کنار هم با صلح و دوستی زندگی می‌کردیم، متاسفانه خاک‌شان را در اختیار رژیم کودک‌کش قرار دادند و می‌خواهند امنیت ما را تهدید کنند ولی اینها در حدی است که فکر می‌کنند دارند امنیت ما را زیر سوال می‌برند و می‌توانند برای ما تهدیدی باشد، با رزمایشی که ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد و حضور نیروهای سپاهی و ارتشی در مرزهای ما، چه در شمال‌شرق و چه در شرق و چه در غرب و جنوب، دشمنان نظام می‌دانند که نمی‌توانند وارد خاک کشور ما شوند و تجربه آن ۸ سال دفاع‌مقدس است، ما در دوران دفاع مقدس، مقاومت کردیم و شهدای زیادی دادیم ولی یک وجب خاک ندادیم.

** برای رفاه و معیشت مردم با کسی تعارفی نداریم

 در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.

شاوردیان: من امیدوارم با توجه به برنامه‌هایی که آقای رئیسی در زمانی که به مجلس آمدند بیان کردند و برنامه‌های که وزرا ارائه کردند، معتقدم اگر وزرا بتوانند آن برنامه‌ها را اجرا کنند، با توجه به تعاملاتی که با کشورهای منطقه و دنیا شروع شده است، اگر اینها ادامه‌دار باشد، ما می‌توانیم در چند ماه آینده یا آیندۀ نزدیک، خبرهای خوبی برای مردم در حوزه اقتصاد و رفاه داشته باشیم و مجلس در کنار دولت است، همانطور که دکتر قالیباف هم فرمودند، ما نمایندگان ریل‌گذاری کردیم و کمک هم می‌کنیم قطار برنامه‌های دولت در روی این ریل به راه خودش ادامه بدهد و ما در کنارشان هستیم، اگر موارد و موانعی در خصوص قوانین کسب و کار وجود دارد، قوانینی برای تسهیل در صدور مجوز کسب و کارها، اینها همه نشان می‌دهد می‌خواهیم کمک‌حال دولت باشیم، درمجموع دولت و مجلس می‌خواهند رفاه نسبی را برای مردم ایجاد کنیم و به وجود بیاوریم و ما داریم سعی می‌کنیم و امیدواریم که وزرای دولت هم آن قولی که به ما دادند را عملی کنند و به نظر من ما آن جایگاه قانونی را داریم که اگر وزرا برخلاف برنامه‌های خودشان عمل کنند و مسیر را اشتباه بروند ما هم می‌توانیم تذکر بدهیم و از راه قانون و قانون‌گذاری وارد می‌شویم و تذکرات لازم را به آنها می‌دهیم، چون مهم برای ما مردم، معیشت و رفاه مردم است و در این راه ما با کسی تعارفی نداریم.

 اولین سوال از کابینه و آقای عین‌اللهی کلید خورده است، شما در این رابطه چیزی شنیدید؟

شاوردیان: من در حد همان رسانه‌ها و دو تا از نمایندگان کمیسیون بهداشت صحبتی کردیم در این حد اطلاعات دارم اما بحث تعارض منافع مساله مهمی است الان انتخابات فنی ـ مهندسی است، آنجا بحث تعارض منافع است و یکسری از عزیزانی که برای این انتخابات نامزد شده بودند به خاطر تعارض منافع ردصلاحیت شدند، این برای ما مهم است، اگر در یک وزارتخانه مانند وزارت بهداشت و درمان که در اینجا تعارض منافع خیلی مهم است و این وزارتخانه خیلی حساس است چون با جان مردم ارتباط دارد و اگر قرار باشد براساس رانت و بده و بستان‌ها، بخواهیم با جان و سلامتی مردم بازی کنیم، در مورد این انتخابات و انتصابات قاطعانه می‌ایستیم و برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.