دبیر علمی دومین دوره جایزه داستان حماسی در گفت‌وگویی ضمن اشاره به جزئیات برگزاری این جایزه، به اهداف و جوایز آن نیز اشاره کرد.

دومین دوره جایزه داستان حماسی به دنبال چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، فراخوان دومین دوره جایزه داستان حماسی و مراسم افتتاحیه این رویداد، مهر ماه امسال در محل آرامگاه فردوسی مشهد، برگزار شد و علاقه‌مندان به این حوزه تا نیمه بهمن‌ماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

جایزه ملی داستان حماسی تلاش دارد فرصتی باشد برای سوق دادن توجه نویسندگان به سمت ادبیات بومی و استفاده از المان‌ها و اسطوره‌های ایرانی. این جایزه با محوریت حماسه‌های بومی و اقتباس از متون اصیل ایرانی برگزار می‌شود. سعید تشکری، دبیر علمی دومین جایزه داستان حماسی، در همین رابطه درباره به چرایی برگزاری این جایزه اشاره کرد و گفت: ما در این جایزه از معیارهای ادبی جدا نیستیم و مواردی مانند داستان قوی، دراماتیک بودن، داشتن نمونه‌های ملی و هدایت خرده‌فرهنگ‌ها به سمت گرایش ملی مورد توجه ما خواهد بود. ما دنبال لهجه نیستیم، اما دنبال اقلیم هستیم و بر همین اساس موضوع خیزش‌های مردمی را در بوم جست‌وجو می‌کنیم.

ضرورت برگزاری جایزه داستان حماسی

وی با بیان اینکه مبنای جایزه حماسی هر کشوری بر هم‌افزایی و تولید نویسندگان پیرامون حماسه است، افزود: حماسه‌های مکتوب و منظوم داریم؛ مثل شاهنامه فردوسی، ایلیاد و ادیسه هومر و ... در کشور ما نیز حماسه‌ها اغلب بر دو محور عاشورایی و پهلوانی شکل گرفته‌اند که در هر دو مورد ما از یک آبشخور تغذیه می‌کنیم. این موضوعات را می‌توانیم از اقوام و خرده‌فرهنگ‌ها دریابیم. ضرورت برگزاری این جایزه بازنشانی حماسه در قالب اثر ادبی است.

نقش جایزه داستان حماسی برای نویسندگان جوان و پیشکسوت

دبیر علمی دومین دوره جایزه ادبیات حماسی با تأکید بر تقویت ادبیات بومی یادآور شد: بدیهی است که نویسندگان ما باید یک چهارچوب رفتاری داشته باشند؛ به این معنا که در جریان داستان‌نویسی کشور نقش پیشبردی داشته باشند؛ از این منظر سعی ما بر این بوده که این جایزه هم نقش پیشبردی داشته باشد. در مورد نویسندگان جوان، این جایزه آنها را به سمتی می‌برد که داستان‌های نوین بنویسند. اما برای نویسندگان حرفه‌ای، جایزه داستان حماسی محلی است تا در یک رقابت فرهنگی شرکت کنند و انگیزه بگیرند. در هر صورت رقابت سالم و تولید، مهم‌ترین اهداف این رویداد است. محتوای مطلوب ما چیزی به نام حماسه است و حماسه همیشه مورد توجه نویسندگان بوده است. هر جایزه‌ای در ایران فرصتی است برای وحدت فکری نویسندگان و نزدیک کردن افکار برای تولید آثار باکیفیت.

تفاوت دوره اول و دوم

تشکری با اشاره به تفاوت‌های دوره اول با دوره دوم جایزه ادبیات حماسی اضافه کرد: در دوره اول ما طرح می‌گرفتیم و برگزیدگان رمان‌های خود را می‌نوشتند. اما در دوره دوم، داستان‌نویسی مستقل کوتاه داریم و داستان‌های شاهنامه و رمان هم بخش‌های مجزایی را تشکیل می‌دهند. ۱۴ طرحی که به دفتر جشنواره ارسال شد، ما را سر شوق آورد و به‌جز پنج اثر برگزیده که به چاپ رسیدند، واقعاً آثار فاخری بودند که مورد اقبال واقع شدند.

بخش‌بندی جوایز

بخش دیگر صحبت‌های تشکری به جوایز این دوره اختصاص داشت. او در این رابطه گفت: ما جوایز را بر این مبنا طراحی نکرده‌ایم که با نگاه کلیشه‌ای به ماجرا نگاه کنیم. مطمئن باشید در این میان اگر اثری ارسال شود که به اعتلای جایزه کمک کند، حتماً تجدید نظر خواهیم کرد و حتی شاید جوایز بیشتری در نظر بگیریم. این جشنواره تا زمانی که داستان به دست ما می‌رسد، فعالیت خودش را به جهت فکری ادامه خواهد داد تا بهترین آثار مورد تقدیر قرار گیرند. ضمن این‌که من جدا کردن بخش پیشکسوتان از جوانان را اصلا درک نمی‌کنم و رقابت تنگاتنگ همه گروه‌ها را، مثل همه جشنواره‌های دنیا، امری مطلوب می‌بینم.

نقش جایزه داستان حماسی در ترویج حماسه‌های بومی

این نویسنده با بیان اینکه بوم محیط زندگی یک ملت است و فرهنگ یک جریان‌سازی ملی، افزود: ما شاهنامه‌های بومی مختلفی به زبان‌های مختلف داریم که ناشی از تنوع خرده‌فرهنگ‌هاست و خرده‌فرهنگ‌ها هم هویت ملی را می‌سازند. مثال‌های زیادی در این باره وجود دارد و نویسندگان می‌توانند اقلیم‌ها و بوم خودشان را در آثارشان منعکس کنند. بهتر است نویسندگان از فضای انتزاعی فاصله بگیرند و به بوم‌های خودشان توجه کنند. ما به دنبال داستان با همین مؤلفه‌ها هستیم و اصلاً آثار شعاری مد نظرمان نیست.  

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.