فعالیت سامانه بارشی در کشور، برف و کولاک را برای برخی از استان‌های کشور به ارمغان اورده است اما بر اثر آن، برق بسیاری از مناطق در این استان ها قطع شده، مدارس در برخی شهرستان‌ها تعطیل شده و تردد در جاده های برفگیر تنها با زنجیر چرخ و رعایت سایر تدابیر احتیاطی امکان پذیر است.

تازه‌ترین خبرها از وضعیت استان‌های برفی

به گزارش قدس آنلاین، فعالیت سامانه بارشی که در برخی استان ها روز جمعه آغاز شد و تا امروز ادامه دارد،   حال و هوای متفاوتی را به استان‌ها بخشیده است.

قرار است براساس پیش بینی سازمان هواشناسی،  هوای سرد در اغلب نقاط کشور ماندگار باشد و هفته ی سردی را پیش رو داشته باشیم که  بر این اساس سرما و یخبندان شبانه همراه با مه گرفتگی جاده‌ها در اغلب نقاط کشور پیش بینی می شود.

در استان هایی به ویژه در شمال و شمالغرب کشور که برف و کولاک سهم آنها از این سامانه بارشی بوده است، با وجود آماده باش و تلاش راهداران برای برف روبی،   راه ارتباطی برخی روستاها مسدود شده و بارش برف  شبکه برق در برخی مناطق را قطع کرده است.  

همچنین مسوولان و نیروهای امدادی به رانندگان توصیه دارند که برای تردد ضرور در جاده های برفگیر، حتما اطمینان از سالم بودن بخاری، برف پاگ کن و لاستیک خودرو، پر بودن باک بنزین و روشن کردن چراغ های مه شکن خودرو هنگام رانندگی در هوای مه آلود را از یاد نبرند.  

آذربایجان غربی 

بارش سنگین برف در جنوب آذربایجان غربی  از جمله در شهرستاهای پیرانشهر، مهاباد، سردشت، اشنویه، میاندوآب، بوکان و شاهین دژ بارش برف ادامه دارد، و بر اثر آن، سه مسیر ارتباطی در جنوب این استان شامل مهاباد- پسوه - پیرانشهر، پیرانشهر - تمرچین و محور بوکان - سقز مسدود شده است اما در حال حاضر،  تمامی گردنه های این استان باز است و تردد با زنجیرچرخ ادامه دارد.  

تازه‌ترین خبرها از وضعیت استان‌های برفی

رییس پلیس راه از رانندگان درخواست کرده است که  در حد امکان سفر های خود را لغو کرده و به روز دیگری موکول کنند و توجه داشته باشند که اجازه تردد بدون زنجیر چرخ به خودروها داده نخواهد شد.

در بوکان، به رغم تلاش شبانه روزی راهداران در بازگشایی محورهای اصلی و فرعی، طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته، مسیر ارتباطی ۳۷۴ روستای این استان در شهرستان‌های مختلف شمالی، مرکزی و جنوبی بر اثر بارش برف و کولاک مسدود است.

در حال حاضر بارش برف در برخی نقاط آذربایجان غربی به ویژه مناطق شمالی استان ادامه دارد و همین امر احتمال مسدود شدن مسیرهای روستایی دیگری را  افزایش می دهد.

 براساس گزارش هواشناسی میزان بارش برف در برخی از محورهای کوهستانی حدود ۵۰  سانتی‌متر تا یک متر گزارش شده است و تاکنون  ۸۵ مسافر متاثر از برف و کولاک از جمله یک زن باردار در محور های مواصلاتی این استان توسط تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر امدادرسانی و اسکان اضطراری داده شدند.

در مهاباد، بارش برف سنگین و کم سابقه که از بامداد روز گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد هرچند موجب خوشحالی مردم این منطقه شده ولی عبور و مرور خودروها و رفت و آمد شهروندان را در داخل شهر و مسیرهای برون شهری با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. هم اکنون مسیر ارتباطی بیش از ۹۰ روستای بخش مرکزی و خلیفان این شهرستان بر اثر کولاک و بارش برف شدید مسدود و با مرکز شهر قطع شده است. این تعداد روستا به طور عمده در مسیرهای «جانداران»، «آفان»، «شیخان» و محورهای «آغتاچی غربی و شرقی» قرار دارند 

بارش برف موجب تعطیلی مدارس استان  نیز شده‌ است.

آذربایجان شرقی 

بارش سنگین برف در آذربایجان شرقی هم طی دو روز اخیر راه ۲۵۰ روستای این استان را مسدود کرده است.

بیشتر این روستاها در شهرستان های چارایماق، کلیبر، ورزقان و هشترود قرار دارند که تلاش می شود در اسرع باز شود اما بارش های سنگین و نیز وجود کولاک شدید در تعدادی از این روستاها باعث شده است مسیرگشایی ها با کندی پیش رود.

اغلب جاده های آذربایجان شرقی، بارش برف و کولاک حاکم است و رانندگان باید توجه کنند که لازمه تردد در راه های کوهستانی آذربایجان شرقی داشتن زنجیر چرخ، وسایل گرمایشی و تجهیزات زمستانی است.
 

تازه‌ترین خبرها از وضعیت استان‌های برفی

همچنین لازم است  با توجه به یخبندان بودن جاده‌های بین شهری، رانندگان برای سلامتی خود و سرنشینان خودرو در محورهای کوهستانی فاصله طولی را به طور کامل رعایت کنند و از داشتن سوخت کافی،  سالم بودن خودرو و ملزومات تردد در هوای برفی اطمینان حاصل کنند.

هم اکنون تردد در تمامی جاده های اصلی و فرعی آذربایجان شرقی ادامه دارد و در این حوزه هیچ گونه مسدودیت و محدودیت وجود ندارد.

قزوین 

 بارش برف در استان قزوین بامداد امروز آغاز شد و لذا  ۶ تیم راهداری، عملیات نمک پاشی و برفروبی را در گردنه‌های کوهین، قسطین لار و بهرام آباد از ساعاتی قبل آغاز کردند.

با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی قزوین مبنی بر ادامه وضعیت بارشی که تا فردا ادامه دارد، نیروهای امدادی به طور کامل در اماده باش هستند و از رانندگان و شهروندان درخواست شده است که از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و در صورت سفر، زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

کردستان 

طبق اعلام هواشناسی کردستان، سامانه بارشی که روز جمعه وارد استان شد،  تا روز سه‌شنبه  ادامه خواهد داشت؛   دما هم اکنون بین منفی ۱۰ تا منفی ۱۲ درجه است که حتی نمک‌پاشی در جاده‌ها را بی اثر کرده است.  بر اثر فعالیت این سامانه بارشی در حال حاضر،  تنها مسیر قروه-دهگلان-سنندج باز و سایر مسیرها عملا مسدود است یا تردد در آنها امکان پذیر نیست.

 تردد در مسیر قروه-دهگلان-سنندج نیز خطرناک اعلام شده و تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است و با شرایط جوی کنونی ممکن است این مسیر هم مسدود شود.

همچنین تردد هر نوع کشنده و تریلر در همه محورهای استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است و  هم اکنون ماموران پلیس راه در مبادی ورودی استان مستقر شده و از ورود خودروهای مشمول ممنوعیت به این محورها جلوگیری می‌کنند.
 

تازه‌ترین خبرها از وضعیت استان‌های برفی

 براساس اعلام رسمی، رانندگان به هیچ عنوان محورهای استان کردستان را تا قطع بارش‌ها برای سفر انتخاب نکنند و در صورت لزوم بدون همراه داشتن تجهیزات زمستانی راهی سفر نشوند.

در حال حاضر به دلیل بارش شدید برف، برق ۱۰۳ روستا در شهرستان‌های سنندج، مریوان و کامیاران قطع است که به محض بازگشایی مسیر این روستاها در سریع ترین زمان ممکن شبکه برقراری خواهد شد.

 همچنین به دلیل بارش شدید برف، لغزندگی معابر، برودت هوا، مشکلات تردد و مسدود شدن برخی از مسیرها و همچنین پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر ادامه بارش و افت دما، مدارس تمام دوره‌های تحصیلی در نوبت بعدازظهر امروز دوشنبه تعطیل است و آموزش دانش آموزان به صورت غیر حضوری و از طریق فضای مجازی و شبکه شاد انجام خواهد شد.

علاوه بر این،   فردا سه شنبه ۲۸ دی ماه مدارس سقز و منطقه زیویه، مراکز دانشگاهی و آموزش عالی این شهرستان تعطیل شدند.  

در سنندج،  ۴۷ دستگاه انواع ماشین آلات سبک وسنگین در حال برف روبی و نمک پاشی معابر هستند و این در حالی است با توجه به تداوم بار ش برف،  برف روبی معابر بسیار سخت شده و چند اصله درخت هم به‌ علت بارش برف دچار شکستگی و مسدود شدن معابر شد.

کرمانشاه 

در پی بارش برف در نقاط مختلف استان که پیش بینی شده است تا پایان هفته ادامه یابد، هم اکنون تردد در محورهای اورامانات و گردنه‌های استان به علت شدت بارش تنها با زنچیر چرخ امکان‌پذیر است.

 رانندگان برای تردد در محورهای پاوه، جوانرود و روانسر و همچنین اسلام آبادغرب تا گردنه سرمیل، روستای داربادام تا گردنه قلاجه، گردنه مله ماس و گردنه خسروآباد حتما باید از زنجیر چرخ استفاده کنند.

در بقیه جاده های استان نیز بارش پراکنده برف و باران ادامه دارد و همچنین مه گرفتگی مقطعی نیز در برخی محورها رخ می دهد.

تازه‌ترین خبرها از وضعیت استان‌های برفی

در کنار  لغزنده بودن جاده ها و کندی حرکت خودروها،  عملیات برف روبی و نمک پاشی نیز برای تسهیل در عبور و مرور وسایل حمل و نقل عمومی انجام شده است.

 بارش برف در شهرستان کرمانشاه که در برخی مناطق ارتفاع آن به ۳۰ سانتی متر رسیده است، منجر به مسدود شدن راه ۳۰ روستا در بخش سرفیروزآباد این شهرستان شد.

اما با تلاش نیروهای راهداری؛  تمام راه های اصلی و فرعی شهرستان اکنون باز هستند و تردد در آنها جریان دارد.

برق تعدادی از روستاهای شهرستان کرمانشاه  نیز قطع شده است و نیروهای اداره برق اکنون در حال برطرف کردن مشکل هستند.

در همین حال،  مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با اشاره به بارش‌های شب گذشته برف در محورهای استان خصوصا منطقه اورامانات گفت : ۱۵ تیم عملیاتی با همراه ۱۶ دستگاه خودرو و آمبولانس به ۴۳۲ مسافر امدادرسانی کردند.

«فرزین معتمدی»   از رهاسازی ۱۶۷ خودرو گرفتار در برف و کولاک خبر داد و افزود: شب گذشته در محورهای روانسر به پاوه، روانسر به جوانرود، روانسر به کامیاران، جوانرود به ثلاث، ثلاث به سرپل ذهاب، اسلام‌آبادغرب به کرمانشاه، گیلانغرب به اسلام‌آبادغرب و سرپل ذهاب به دالاهو شاهد برف و کولاک شدید بودیم که تیم های عملیاتی هلال احمر کار امدادرسانی را به نحو مطلوب انجام دادند.

در شهرستان ثلاث باباجانی در پی بارش سنگین برف تمام مدارس  این شهرستان تعطیل است و راه ارتباطی ۸۰ روستای شهرستان مسدود است و تلاش برای بازگشایی آنها از سوی راهداران ادامه دارد.

فرماندار ثلاث باباجانی اظهار داشت: نیروهای شهرداری های تازه آباد، میرآباد و ازگله نیز با بکارگیری تجهیزات موجود از ساعت چهار بامداد، در حال برف روبی معابر هستند.

اما در دالاهو،  اهو  ارتفاع برف در ارتفاعات این شهرستان به بیش از ۷۰ سانتی‌متر رسیده است. راه اصلی شهرستان باز است ولی تردد به دلیل بارش سنگین برف به کندی صورت می گیرد و ترافیک سنگین است.

در شهرستان پاوه نیز ارتفاع برف در گردنه شمشیر و سریاس به بیش از یک متر و در سه راهی شهدا (ملندو) این شهرستان به ۲ متر می‌رسد.

از ۳۵ راه روستایی شهرستان، راه ارتباطی ۲۵ روستا مسدود است که تلاش می شود تا ساعت های آینده این راه‌ها بازگشایی شود.

علاوه بر محور اصلی پاوه به روانسر، راه ارتباطی پاوه به نوسود، نودشه و باینگان نیز با تلاش راهداران و برف روبی و نمک پاشی بازگشایی و تردد در محورهای ارتباطی فقط با زنجیرچرخ امکان پذیر است.

به دلیل بارش سنگین برف در این شهرستان هم اکنون شبکه برق شهرهای نوسود و باینگان قطع شده و نیروهای اداره برق در حال رفع خاموشی‌ها هستند اما در سایر شهرهای پاوه قطعی شبکه های برق، آب و گاز وجود نداردهر چند قطعی برق در برخی مناطق محتمل است 

با توجه به کولاک و باد شدید در گردنه ها و جاده های برف گیر پاوه  انتظار می رود مردم تردد غیر ضرور نداشته باشند. همچنین مدارس صبح و عصر شهرستان تعطیل است و فقط امتحانات نهایی برگزار می شود.

مازندران 

در مازندران  هم اکنون بارندگی در مناطق جلگه ای مازندران ادامه دارد و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات نیز بارش برف همه جا را سفیدپوش کرده است ...

اما برف و کولاک شدید در ارتفاعات ولی آباد و سیاه بیشه کندوان (محور چالوس - کرج) را مسدود کرد. به واقع برای پیشگیری از حوادث جاده ای در این محور برفگیر و کوهستانی پرتردد با هماهنگی پلیس راه کشور و نیز راهداری و حمل و نقل جاده ای حوالی ساعت ۶ صبح این مسیر ارتباطی به روی وسائط نقلیه موتوری بسته شد.

 اگرچه نیروهای راهداری در نقاطی از این مسیر در حال عملیات برفروبی و نمک پاشی هستند؛ شدت بارش برف این امکان را به آن ها نمی دهد تا این مسیر به روی وسائط نقلیه موتوری بازگشایی شود.

گیلان 

بارش برف از عصر روز گذشته در استان گیلان آغاز شد و بر اساس اعلام هواشناسی این بارندگی ها تا امشب ادامه دارد. بر اثر شدت بارش ها،   تا این ساعت ۲ پرواز در فرودگاه سردار جنگل رشت لغو شده است.

 فرودگاه رشت کاملا عملیاتی است و مشکلی در پذیرش پروازها ندارد اما  با توجه به بدی هوای مسیر و شرایط جوی، پرواز شماره ۳۳۳۱ تهران به رشت و پرواز شماره ۳۳۱۵ رشت به تبریز ابطال شد.

همچنین با توجه به شرایط نامساعد جوی هوا در گیلان هاز کوهنوردان درخواست شده است که که در این روزها به ویژه از فردا به دلیل یخبندان و مشکلات ناشی از صعود به ارتفاعات استان خودداری کنند.
 

تازه‌ترین خبرها از وضعیت استان‌های برفی

هلال احمر استان از هموطنان درخواست کرده است که از سفر به گیلان  اجتناب کنند و در صورت ضرورت حتما تجهیزات زمستانی شامل پتو،  لباس مناسب و موادخوراکی از جمله بیسکویت، خرما و آب همراه داشته و ضمن تجهیز خودروها به زنجیر چرخ از سوخت کافی برخوردار باشند.

بارش برف همچنین موجب تعطیلی مدارس برخی از شهرستان ها و مناطق استان از جمله رشت و لاهیجان و شفت شده است.

مرکزی 

بارش برف در استان مرکزی نیز راهداری استان را بر آن داشت که  چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر باند از جاده‌های این استان را در مدت ۲۴ ساعت گذشته برفروبی و یخ زدایی کند.  

 جاده‌های شهرستان‌های اراک، شازند، خمین و دلیجان در این مدت توسط راهداران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی برفروبی و با توجه به کاهش دمای هوا برای جلوگیری از لغزندگی جاده‌ها برفروبی در بیشتر جاده‌های استان انجام شد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از مسافران خواسته است که  قبل از سفر با استفاده از سامانه پاسخ گوی ۱۴۱ یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ از آخرین وضعیت جوی، جاده‌های استان و کشور مطلع شوند و در هنگام سفر از سلامتی خودرو، سامانه گرمایشی و  تیغه برف پاکن‌ها خود اطمینان حاصل کرده و خودروی خود را به زنجیر چرخ تجهیز کنند.

اردبیل 

به علت مشکلات ناشی از برف سنگین در اردبیل، فعالیت دستگاههای اجرایی در ۹ شهرستان استان روز دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح شروع شد و  تنها شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان از این امر مستثنی بودنذ.  

بارش برف روز دوشنبه نیز در استان ادامه دارد  و در اغلب مناطق برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کرده است.

اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بارش برف و سردی هوا روز دوشنبه ۲۷ دی ماه مدارس در تمام مقاطع تحصیلی در شهرستان‌های اردبیل، ارشق، سرعین، مشگین‌شهر، لاهرود، خلخال، خورش‌رستم، کوثر، نمین، نیر و هیر تعطیل می‌باشد.

تازه‌ترین خبرها از وضعیت استان‌های برفی

بر اساس این اطلاعیه تمام آموزش‌ها در این مقاطع به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه شاد انجام می‌گیرد.

معابر شهر اردبیل را برف حجیمی به ارتفاع حدود ۵۰ سانتیمتر پوشانده و ارتفاع برف به سبب کولاک شدید در بعضی کوچه‌ها و محله‌های واقع در شهرک‌های مرتفع حاشیه اردبیل به بیش از این میزان رسیده است.

تمام ارگان‌های خدمات رسان و امدادرسان استان اردبیل از جمله شهرداری، هلال احمر، راه و شهرسازی و دیگر ارگان‌های عضو کارگروه مدیریت بحران این استان به آماده‌باش کامل درآمده‌اند.  

زنجان 

بارش برف و برودت هوا در زنجان هم مشکلات را ایجاد کرده است و بر اثر آن،   امروز دوشنبه/ ۲۷ دی ماه/، آموزش حضوری نوبت بعد از ظهر تمامی مقاطع و مناطق و نواحی استان تعطیل شد

به علت بارش سنگین برف در سطح استان برق ۶ روستای شهرستان طارم قطع شد و  راه های ارتباطی این روستاها نیز به علت بارش برف مسدود است.

 هم اکنون بارش برف در آزادراه های زنجان جریان دارد و تردد در مسیرهای کوهستانی فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

در حال حاضر آزادراه های زنجان - تبریز، زنجان - قزوین، جاده ترانزیت زنجان - میانه، زنجان - خرم دره - ابهر برفی، همراه با کولاک و مه آلوده است که در اثر آن، این مسیرهای ارتباطی لغزنده و دید افقی رانندگان در اثر مه کاهش یافته است.

 جاده هی زنجان - تهم - چورزق و دندی -تخت سلیمان، زنجان به ارمغانخانه نیز بر اثر برف و کولاک مسدود است و  رانندگان در این مسیرهای ارتباطی باید از چراغ های مه شکن استفاده کنند و از سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز کرده و عجله ای در ادامه مسیر نداشته باشند.

بر اثر تداوم بارش برف ساعت کاری ادارات این استان هم  امروز دوشنبه/۲۷ دی/ با ۲ ساعت تأخیر آغاز شد.  

ایلام 

بارش برف  و کولاک و باد شدید در ایلام هم موجب شد که تردد وسایل نقلیه در محور ایلام - سرابله و بالعکس ممنوع شود و  نیروهای پلیس راه در این محور و سایر محورهای استان در حال خدمات رسانی هستند.

رانندگان در صورت تردد در محور های مواصلاتی استان علاوه بر اطمینان از ایمنی خودرو خود، با زنجیر چرخ حق تردد خواهند داشت.

امروز با توجه به بارش برف، برودت هوا و یخبندان، فعالیت مدارس متوسطه اول و دوم در نوبت صبح در شهرستان‌های ایلام، ایوان، بدره، ملکشاهی، چرداول و بخش‌ کارزان سیروان به غیر از دانش‌آموزانی که امتحان سراسری (کشوری) دارند، تعطیل و فعالیت مدارس ابتدایی غیرحضوری شد.  فعالیت ادارات و بانک ها نیز جز دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در این مناطق با یک ساعت تاخیر آغاز شد.  

فعالیت سامانه بارشی که از شامگاه پنجشنبه هفته گذشته وارد استان ایلام شده، همچنان ادامه دارد و از عصر روز گذشته باعث بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی شده است.

 امدادرسانی به ۷۶ خودرو گرفتار شده در محورهای برفگیر استان توسط تیم های عملیاتی این جمعیت طی شب گذشته تاکنون انجام شده است.

همچنین  طی فعالیت سامانه بارشی اخیر ۳۱۴ کیلومتر از محورهای شریانی استان توسط عوامل راهداری برف‌روبی شد.

همدان

بارش برف و کولاک از نیمه شب گذشته در بیشتر مسیرهای برون شهری این استان آغاز شده و همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد. تردد از گردنه های این استان به علت ریزش برف به کندی صورت می گیرد و رانندگان برای عبور از گردنه اسدآباد نیازمند استفاده از زنجیره چرخ هستند، به طوری که  ماموران پلیس راه مستقر در ایست و بازرسی از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ به سمت گردنه اسدآباد جلوگیری می کنند.

تازه‌ترین خبرها از وضعیت استان‌های برفی

هم اینک مه بیشتر گردنه های این استان را فرا گرفته است و شدت و غلظت آن در گردنه اسدآباد بیشتر از سایر نقاط است به گونه ای که وسعت دید رانندگان را به کمتر از ۲۰ متر رسانده است.

به علت ریزش برف، برودت هوا و لغزندگی سطح معابر، برخی از مدارس دوره ابتداییاستان همدان هم  در نوبت صبح امروز /دوشنبه/ تعطیل شد.

البرز 

در پی  بارش برف طی  ۲ روز گذشته در ارتفاعات استان، مسیرهای تردد ۲۳ روستای کوهستانی که به علت بارش برف مسدود شده بود با تلاش راهداران بازگشایی شدند.

از این تعداد،   ۲۱ روستا در شهرستان طالقان و ۲ روستا در حوزه گچسر جاده کرج – چالوس به علت بارش برف مسدود شده بودند که درزمان حاضر بازگشایی شده و تردد درآن ها جریان دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.