مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به عنوان یک شریک استراتژیک (راهبردی) برای کارگزاران دولتی در حل مشکلات جامعه باشند.

 نقش سازمان های مردم نهاد در حل مشکلات جامعه

به گزارش قدس آنلاین، روح‌الله اسدی درباره نقش سازمان‌های مردم نهاد در حل مشکلات یک جامعه اظهار داشت: منابع انسانی به ویژه قشر جوان سرمایه حقیقی و مهمترین عامل توسعه‌یافتگی یک جامعه در سراسر دنیا و ایران قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، بر اهمیت جوانان در مسیر آینده ایران تاکید کرده و جوانان را محور تحقق نظام پیشرفت اسلامی معرفی کردند. در بخشی از این بیانیه همچنین مهمترین ظرفیت امید بخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی برشمرده شده که حاکی از اهمیت نسل جوان برای رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

اسدی ادامه داد: این نسل مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، رسالت و وظیفه تقویت ارتباط با خالق به منظور تاثیرگذاری بر محیط و پرهیز از سیاسی‌کاری، امر به معروف و نهی از منکر، خواندن تاریخ معاصر، گسترش اقدامات فرهنگی، تحلیل نظام سلطه و پرهیز از ظلم، تقویت بنیه دینی و انقلابی با بهره‌گیری از معنویات و بالا نگهداشتن پرچم عدالت خواهی را نیز به عهده دارد.

وی افزود: سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) نیز که به سازمان‌های غیردولتی تعبیر می‌شوند، مسئولیت کاهش و رفع مشکلات مردمی و آلام و رنج‌ها، ارتقای سطح زندگی و کاهش معضلات اجتماعی را به عهده دارند.

اسدی اظهار داشت: از اواسط دهه ۷۰ شمسی با طرح مباحث شهروندی و جامعه مدنی نیز موجی از تشکل‌ها جهت پیگیری مطالبات اجتماعی فعال شد. در ایران نیز سازمان‌های مردم نهاد در حال گسترس و طی دهه‌های اخیر رشد نسبتا چشم‌گیری داشته‌اند.

وی توضیح داد: رابطه این سازمان‌ها با دولت از مهمترین عوامل بقا و پایداری سمن‌ها به شمارمی‌رود، که برخی عناصر نظیر اهمیت حکومت‌ها برای مشارکت‌های مردمی را نیز در برمی‌گیرد.

اسدی ادامه داد: قوانین تاسیس سمن، حمایت از سمن‌ها، تسهیلات مربوطه، سازوکارهای نظارتی و کنترل عملکرد سمن‌ها نیز از دیگر عوامل موثر بر بقا و ماندگاری این سازمان‌هاست.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: کارکرد این سمن‌ها نیز شامل مشاوره به حکومت، نقد عملکرد حکومت، کاهش خشونت اجتماعی، ایجاد انسجام اجتماعی، کاهش و رفع شکاف جامعه و حکومت، ارتقای سطح فرهنگ مشارکت عمومی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی مردمی است که در صورت حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی و قانونی تقویت می‌شود.

اسدی ادامه داد: در راستای عمل به این وظایف برخی موانع ساختاری اعم از اقتصادی، فرهنگی و قانونی و مشکلات داخلی همچون توانمندسازی، عدم آگاهی نسبت به نقش و جایگاه سمن، همسویی با دولت، ضعف عضوپذیری، عدم حضور فعال در عرصه‌های بین‌المللی و ابهام در اهداف و وظایف نیز به چشم می‌خورد.

وی تاکید کرد: در مجموع نقاط قوت این سازمان‌ها بیش از نقاط ضعف سمن‌ها بوده و در صورت حمایت می‌توانند نقشی موثر در جامعه داشته باشند. در مبحث سمن‌ها باید به موضوع مشارکت نیز توجه شود، این نردبان از فریب، تظاهر و نمایش آغاز می‌شود و به طرح‌ریزی توسط جوانان و تصمیم‌گیری مشترک با بزرگسالان ختم می‌شود. به عبارت دیگر، یک اقدام گروهی با جوانان و پیشکسوتان خواهد بود.

جوان‌گرایی به مفهوم پیرزدایی نیست

اسدی ادامه داد: جوان‌گرایی به مفهوم پیرزدایی نیست، برای تغییر اساسی در کشور و دستیابی به توسعه باید به این سطح از مشارکت توجه شود. در حقیقت، مشارکت باید واقعی باشد و به منظور حل مشکلات جامعه از ظرفیت سمن‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به امکانات عظیم کشور یادآور شد: امروز دستگاه‌های مختلف امکانات متعدد و عظیمی در اختیار داشته که تشکل‌های جوانان و دیگر دستگاه‌ها نیز گاه به درستی مطلع نمی‌شوند.

اسدی همچنین با اشاره به ایام دهه فجر و هفته جوان اضافه کرد: این ایام فرصتی برای حرکت سازمان‌های دولتی در مسیر منویات مقام معظم رهبری در خصوص امیدافزایی و تبیین‌گری است. دستگاه‌ها در این دوران می‌توانند با برگزاری جلسات مشترک با تشکل‌های جوانان، طرح‌ها و برنامه‌ها، امکانات و اقدامات انجام شده را به گوش جوانان برسانند.

وی با اشاره به نتایج یک تحقیق در حوزه نگرش جوانان ادامه داد: به منظور برنامه‌ریزی برای نسل جوان و حل مشکلات جوانان باید اهداف این نسل را شناخته و از این طریق، از هدررفت سرمایه جلوگیری کرد. برخی مهارت‌ها از منظر جوانان منسوخ شده و آموزش مربوطه در این راستا، در حقیقت هددرفت منابع است.

وی گفت: رویکرد و نگرش قشر جوان و مهارت مورد نیاز برای ورود به عرصه بازارکار به منظور برنامه‌ریزی برای این نسل ضروری است و این مهم می‌تواند با جلسات هم‌اندیشی مشترک تحت عنوان ستادهای ساماندهی امور جوانان حاصل شود، ظرفیت‌ها به اشتراک گذاشته و از ظرفیت سمن‌ها نیز استفاده شود، با کمک این پتانسیل عظیم، می‌توان باعث پیشرفت شاخص‌ها شده و نتیجه این امر بی‌شک به کل جامعه خواهد رسید.

اسدی تاکید کرد: مشارکت در الگوی حکمرانی مطلوب از مولفه‌های اساسی است، که مصداق وجود سازمان‌های مردم نهاد در جامعه بوده و کارگزاران دولتی باید نگرش صحیحی به سمن‌ها داشته و این قشر را بازوان اجرایی و پیمانکار خود نپندارند، سازمان‌های مردم نهاد نقش تنظیم‌گری داشته و به عنوان یک شریک استراتژیک محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۹ دی ماه در دیدار تصویری با جمعی از اقشار مختلف مردم قم ایجاد سازوکاری برای استفاده از دیدگاه‌ها و شیوه‌های پیشنهادی صاحبنظران، متخصصان و مردم و بررسی چگونگی استفاده از مشارکت‌های مردمی را در اقدامات دولت لازم دانسته و به دولتمردان توصیه کردند از ظرفیت‌های مردمی برای نظارت عمومی بر مسائلی نظیر فساد و ویژه‌خواری نیز استفاده کنند.

وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز ۲۷ دی ماه در توئیتی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) در حل مشکلات جوانان، از مسئولان خواست تذکر اخیر رهبر معظم انقلاب در استفاده از مشارکت مردمی برای حل مسائل را جدی بگیرند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.