دامداران و عشایر خراسان شمالی طی سال‌های اخیر به‌خصوص در سال جاری با مشکلات متعددی ازجمله نبود و گرانی قیمت نهاده مواجه هستند و خشکسالی موجب افزایش قیمت علوفه و دیگر نهاده‌های دامی شده است.

عشایر چشم‌انتظار نهاده‌های دامی

پیش از این نیز استاندار خراسان شمالی در دیدار با مدیران جهادکشاورزی، خشکسالی را واقعیت روز جامعه توصیف کرد و گفت: وضعیت نهاده‌های دامی در استان مناسب نیست و باید برای حل این مشکل راهکار اجرایی داشته باشیم.

افزایش سه برابری نهاده‌های دامی

یکی از عشایر خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس می‌گوید: کاهش بارندگی و خشکسالی در سال جاری موجب شد تا تعداد زیادی از دام‌های خود را برخلاف میل باطنی با قیمت پایین راهی کشتارگاه کنم.

ابوالفضل ربانی می‌افزاید: اکنون دامداران با افزایش قیمت و کمبود نهاده‌های دامی مواجه‌اند که به هیچ وجه نگهداری دام صرفه اقتصادی برای دامدار ندارد.

وی قیمت هر کیلو دام سبک زنده را بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: عرضه انبوه دام به بازار، افت قیمت و وارد آمدن خسارت به عشایر را به دنبال دارد.

یکی دیگر از عشایران این منطقه می‌گوید: در ماه‌های اخیر قیمت نهاده‌های دامی ازجمله سویا، ذرت، کنجاله، کلزا و... دو تا سه برابر افزایش یافته درصورتی که قیمت دام زنده روزبه‌روز در حال کاهش است.

عباس شعبانی می‌افزاید: نهاده‌های دامی که دولت بین کشاورزان توزیع می‌کند پاسخگوی دام‌های ما نیست و مجبوریم از بازار آزاد با قیمت چندبرابری تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی و افزایش هزینه‌های خرید علوفه تهدید جدی برای عشایر است، اظهار می‌کند: اکنون هر کیلو شیر در مغازه‌های سطح شهر ۷ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است در صورتی که هزینه تمام شده هر یک کیلو شیر برای دامدار ۱۲هزار تومان است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر ۳۰درصد گوشت قرمزتولیدی استان توسط عشایر تأمین می‌شود و بخشی از تضمین امنیت غذایی و سلامت مردم برعهده ما تولیدکنندگان است و ما نمی‌خواهیم فراورده‌های تولیدی خود از جمله شیر را از سفره افراد کم‌درآمد حذف کنیم.

وی خواستار حمایت دولت در قالب کمک‌های بلاعوض و یا تسهیلات ارزان‌قیمت بلندمدت و افزایش توزیع نهاده‌های دامی با قیمت یارانه‌ای شد.

شعبانی ادامه می‌دهد: زندگی عشایر وابسته به این دامپروری است که اگر حمایت دولت نباشد در آینده زندگی ما در معرض نابودی خواهد بود.

نیاز ۴۰ هزار تنی خوراک دام

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی نیز در این زمینه می‌گوید: خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها سبب شده تا تغذیه دستی دام عشایر استان افزایش یابد به طوری که دامداران این خطه امسال به ۴۰هزار تن نهاده نیاز دارند.

محمدرضا قلی‌پور اظهار می‌کند: دولت برای حمایت از عشایر توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌دار را در دستور کار دارد، اما میزان آن ناچیز بوده و پاسخگوی نیاز دامداران نیست.

وی تصریح می‌کند: در ۹ ماه امسال ۱۸هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی با قیمت یارانه‌ای در اختیار عشایر استان قرار گرفته که شامل جو و کنسانتره است اما این میزان کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های تولید رغبت به دامداری را در عشایر از بین برده است، می‌گوید: اکنون ماهانه ۲هزار تن کنسانتره در اختیار عشایر قرار می‌گیرد اما دامداران خواستار حمایت بیشتر برای تأمین خوراک مورد نیاز دام هستند. قلی‌پور تصریح می‌کند: اکنون بخشی از نهاده‌های مورد نیاز دامداران عشایر استان با قیمت یارانه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و مابقی با قیمت آزاد تأمین می‌شود که این امر هزینه تمام شده تولید در عشایر را افزایش داده است.

مدیرکل عشایر خراسان شمالی می‌افزاید: به علت خشکسالی و کاهش شدید تولید علوفه در مراتع، میزان تقاضا برای نهاده‌های دامی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا دو برابر افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.