فوتبال چین چند سال بعد از هزینه‌های گزاف، در شرایط ضعف به سر می‌برد.

ضعف شدید فوتبال چین، چند سال بعد از ریخت و پاش‌های کلان

به گزارش قدس آنلاین، همین ۶ سال پیش، در ژانویه ۲۰۱۶، مطمئن بودیم که یک کشور جدید روی نقشه فوتبال جهان ظاهر شده است؛ سوپر لیگ چین. آرسن ونگر آن زمان سرمربی آرسنال در مورد این خطر هشدار داد: به نظر می رسد که باشگاه های چینی آنقدر قدرت مالی دارند که می توانند هر بازیکنی از اروپا را جذب کنند. اراده سیاسی بسیار قوی در چین برای تبدیل شدن به یک بازیکن بزرگ فوتبال وجود دارد و لیگ برتر باید نگران این موضوع باشد.

در ۱۰ روز ژانویه ۲۰۱۶، رکورد نقل و انتقالات سوپرلیگ چین سه بار شکسته شد. ابتدا جیانگ سو سونینگ رامیرز را با ۲۸ میلیون یورو از چلسی خرید. سپس گوانگژو اورگراند ۴۲ میلیون برای جکسون مارتینز به اتلتیکو مادرید پرداخت کرد. در نهایت، همان جیانگ سو سونینگ ۵۰ میلیون برای الکس تکسیرا، هافبک شاختار پرداخت کرد. لیورپول نیز مشتری این بازیکن برزیلی بود اما قرمزها نتوانستند چنین مبلغی را برای او بپردازند. 

در تابستان ۲۰۱۶، هبی چین فورچون ازکیل لاوزی را از پاری سن ژرمن و شاندونگ لوننگ، پاپیسه سیسه را از نیوکاسل و گرازیانو پله را از ساوتهمپتون به خدمت گرفت.

این رکورد به مدت شش ماه پابرجا بود تا اینکه دوباره توسط اسکار، هافبک چلسی شکسته شد؛ شانگهای برای این بازیکن ۲۶ ساله که در دوران اوج خود بود ۶۰ میلیون یورو به لندنی ها پرداخت کرد. خود اسکار بدون تردید موافقت کرد که به چین برود. شانگهای به او دستمزد ۲۵.۹ میلیون یورو در هر فصل پیشنهاد داد که پنج برابر مبلغی بود که در انگلیس دریافت می‌کرد.

تقریباً در همان زمان، خورخه مندز، ایجنت کریستیانو رونالدو گزارش داد که به رونالدو پیشنهاد شده بود با دستمزد ۱۰۰ میلیون یورو در هر فصل به چین برود اما او نپذیرفت.

ژانویه ۲۰۱۷ بزرگ‌ترین هولدینگ چین، کارلوس توس را به پردرآمدترین بازیکن جهان تبدیل کرد؛ طبق گزارش دیلی میل، در چین، بازیکن آرژانتینی ۷۳۰ هزار یورو در هفته (حدود ۳۸ میلیون یورو در سال) درآمد داشت.

مدتی است که جلوی این اقدامات گرفته شده و بازار در لیگ فوتبال چین بسیار راکد است و اقدامات زیادی برای کنترل این وضعیت صورت گرفته است. یکی از این اقدامات، تشدید محدودیت لژیونرها بود؛ اکنون به جای چهار بازیکن خارجی، هر بازی فقط سه نفر اجازه حضور در زمین را دارند.

تصمیم در مورد محدودیت جدید، شش هفته قبل از شروع مسابقات قهرمانی گرفته شد. شانگهای SIPG که به تازگی اسکار و ریکاردو کاروالیو را علاوه بر هالک و الکسون برزیلی به خدمت گرفته است، با تعداد بیش از حد خارجی ها مواجه شد.

در اقدامی دیگر، اسپانسر برای همه باشگاه‌ها بدون استثنا ممنوع شد و همین به ورشکستگی خیلی از این باشگاه های چینی و کناره گیری از لیگ قهرمانان آسیا منجر شد.

حالا بعد از چند سال هیچ خبری از شلوغ کاری چینی‌ها نیست و این همه خرج هیچ فایده ای برای این کشور نداشته است و لیگ فوتبال چین نیز در وضعیت خوبی به سر نمی برد. کرونا هم باعث شده ضرر هنگفتی به تیم های باشگاهی در چین وارد شود.

این در حالی است که تیم ملی چین نیز در انتخابی جام جهانی خوب کار نکرده و باید دید در ادامه چه تدابیری برای این تیم اندیشیده می شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.