آمریکا می داند اگر در آینده قرار است از آتش حملات روسیه و چین در امان بماند، باید راه های جایگزینی در خصوص سوخت رسانی به ابزارآلات و امکانات خود پیدا کند. به همین دلیل پنتاگون مدتی است که تحقیقات گسترده خود را در رابطه با استفاده از سوخت اتمی برای تمامی این ابزارآلات آغاز کرده است.

«ماهواره اتمی» و رقابتی جدید میان آمریکا و چین

گروه ترجمه قدس آنلاین - این تحقیقات با همکاری پنتاگون و نیروی فضایی ایالات متحده در حال انجام است  با اینکه آن ها در چند وقت اخیر تلاش داشته اند تا در مورد آن کمترین اطلاعاتی به بیرون درز کند، اما انستیتو میشل که یکی از منابع تحقیقاتی پیرامون کارهای عملیاتی فضایی می باشد، اخیرا در گزارشی کامل از تلاش آمریکا برای مجهز کردن ماهواره های فضایی خود به سوخت اتمی پرده برداشته است.

البته این ایده جدیدی نیست. ناسا و کمیسیون انرژی اتمی آمریکا در دهه ۶۰ تحقیقات خود را پیرامون ماهواره بر و فضاپیماهای خود با استفاده از سوخت اتمی پیگیری می کردند و حتی به آزمایش ماهواره بری با این قابلیت نیز بسیار نزدیک شده بودند، اما آغاز جنگ ویتنام و کمبود بودجه ایالات متحده باعث شد که این تحقیقات در سال ۱۹۷۳ به طور کلی لغو شود. بعد از ان نیز هر بار صحبت از ادامه تحقیقات پیرامون آن به میان امده، نگرانی های امنیتی پیرامون آن جلوی هرگونه تحقیق بیشتر را گرفته است.

اما طبق گفته انستیتو میشل، نیروی محرکه اتمی قابلیت های بسیار بیشتری نسبت به سوخت هیدرازین مایع که در موشک ها و ماهواره برها استفاده می شود دارد. سوخت اتمی دوام و پایداری بسیار بالاتری دارد و همینطور به میزان دو برابر اثرگذارتر است. به همین دلیل موشک های فضایی تنها به نیمی از فضایی که اکنون برای سوخت خود اختصاص می دهند نیاز خواهند داشت. در شکل موتوری آن، چنین سوختی، نیروی پرتاب ۱۰۰ هزار نیوتنی دارد که چنین نیرویی می تواند باعث شود یک خودرو برای رسیدن به سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳ دهم ثانیه زمان نیاز داشته باشد! در این گزارش آمده که چنین تفاوتی می تواند در کمک به ماهواره ها برای سیستم ناوبری آن ها و یا تشخیص نزدیک شدن یک موشک از سلاح های فضایی نقشی حیاتی ایفا کند.

رهبران نظامی اما آنقدر علاقه مند نیستند تا چنین ایده هایی را حداقل در عموم مورد حمایت قرار دهند. به عنوان مثال هیدی شیو معاوت بخش مهندسی و تحقیقات وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون استفاده از چنین فناوری برای پرژه های فضایی ایالات متحده حاضر به صحبت نشد اما تاکید کرد که آن ها به یک فناوری و یا یک استراتژی خاص نگاه نمی کنند بلکه چندین مورد را مورد تحقیق قرار می دهند تا بتوانند امنیت فضایی خود را تامین کنند.

اما آژانس دولتی پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا موسوم به دارپا، از برنامه های خود برای نگاهی تازه به تحقیقات پیرامون استفاده از انرژی اتمی برای فضاپیماها و ماهواره ها خبر داده است. این آژانس اعلام کرده که تغییر سیاست هایی که در سال ۲۰۲۰ در نیروی دفاعی آمریکا توسط دونالد ترامپ به وجود امده این فضا را برای آن ها باز کرده تا بتوانند تحقیقات خود در این زمینه را پیش ببرند. آن ها برنامه ای با عنوان دراکو یا به صورت کامل آن موشک نمایشی برای عملیات چابک سیسلونار را پیریزی کرده اند و بر همین اساس با چندین شرکت طراحی و تولیدات فضایی مانند جنرال اتمیکس، لاکهید مارتین و بلو اوریجین مشغول همکاری هستند.

اما نکته جالب اینجاست که چین نیز برنامه های گسترده خود را برای چنین فناوری مدت هاست که آغاز کرده است. آن ها اعلام کرده اند که تا سال ۲۰۴۰ هواپیماهایشان با سوخت اتمی کار خواهند کرد. به وجود آمدن فاصله ای بسیار کم میان آمریکا و کشورهایی مانند روسیه و چین در فناوری موشک های مافوق صوت نشان می دهد که آمریکا درس خود را فرا گرفته است. آن ها زمانی تنها دارنده موشک های مافوق صوت در جهان بودند اما اکنون از رقیبان خود عقب هم افتاده اند. به همین دلیل آمریکایی ها برنامه دارند این اشتباه را در فناوری های دیگر مانند سوخت اتمی برای ماهواره ها و فضاپیماها و احتمالا دیگر وسایل حمل و نقل جنگی خود، در مقابل رقیبانشان تکرار نکنند.

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.