رئیس اداره بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در طول یک سال گذشته هشت مجتمع خدماتی رفاهی در سطح راه‌های استان به بهره‌برداری و تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی فعال در سطح استان به ۵۱ باب رسیده است.

فعالیت ۵۱ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در خراسان رضوی

به گزارش قدس انلاین، سید حامد افتخارزاده در خصوص وضعیت مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی در جاده‌های خراسان رضوی اظهار کرد: ارتقای ایمنی ترددکنندگان در سطح جاده‌های خراسان رضوی مهم‌ترین هدف برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی است و در اولویت‌های مهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور قرار دارد. این مجتمع‌ها شامل جایگاه سوخت، رستوران، واحدهای تجاری و خدماتی، مسجد یا نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی عمومی است و به گونه‌ای طراحی می‌شود که کلیه نیازهای مسافران جاده‌ای را برآورده کرده و نیاز به توقف‌های مکرر برای دریافت هر کدام از خدمات فوق به حداقل برسد و نهایتا باعث افزایش ایمنی راه‌ها شود.

وی افزود: ۱۰ فقره موافقت اصولی تاسیس مجتمع خدماتی و رفاهی جدید نیز برای سرمایه‌گذاران صادر شده که عملیات ساخت ۱۲ مجتمع خدماتی رفاهی از این تعداد آغاز شده‌ است. 

بهره‌برداری از ۲۴ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی طی ۲ سال آینده 

رئیس اداره بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی فعال در سطح استان به ۵۱ باب رسیده و خراسان رضوی در رتبه سوم کشور از حیث تعداد مجتمع‌های در حال بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین ۲۴ مجتمع دیگر نیز در حال احداث است که امیدواریم ظرف ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: در کنار موارد گفته شده ۶۷ موافقت اصولی برای راه‌اندازی مجتمع‌های خدماتی رفاهی صادر شده که هم‌اکنون در مرحله اخذ سایر استعلامات و مجوزهای لازم از دستگاه‌هاست تا وارد مرحله ساخت شود. با به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها وضعیت خراسان رضوی از حیث تامین خدمات رفاهی بین راهی به شکل قابل توجهی ارتقا و به عدد حدود هر ۴۷ کیلومتر یک مجتمع خدماتی رفاهی خواهد رسید.

افتخارزاده یادآور شد: البته استاندارد مشخصی برای فاصله بین مجتمع‌ها وجود ندارد اما با توجه به سرعت مجاز حرکت در جاده‌ها به نظر می‌رسد وجود مراکز خدماتی و رفاهی در هر ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر مناسب باشد.

وی گفت: از حیث تعداد مجتمع‌های خدماتی در اغلب محورهای بزرگراهی یا اصلی استان مشکل خاصی وجود ندارد اما از آنجا که احداث این مجتمع‌ها در قالب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود، سرمایه‌گذاران نیز به جاده‌هایی که تردد بیشتر در آن انجام می‌شود، متمایل‌تر هستند. این موضوع باعث شده برخی از محورهای فرعی و کم‌تردد استان از نظر تعداد مجتمع خدماتی رفاهی در مضیقه باشد.

رئیس اداره بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: البته این موضوع مختص خراسان رضوی نیست و به همین دلیل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر علی‌الخصوص در محورهای کم‌تردد، ضوابط و حداقل‌های این سازمان برای صدور موافقت اصولی مجتمع‌های خدماتی رفاهی را تسهیل کرده و در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران نیز کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته است.

مشوق‌های سازمان راهداری برای احداث مجتمع‌های خدماتی در مناطق کم‌تردد

افتخارزاده تصریح کرد: به منظور جذب سرمایه‌گذاران ضوابط و حداقل‌های این سازمان برای صدور موافقت اصولی مجتمع‌های خدماتی رفاهی تسهیل شده و در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران نیز کمک‌های بلاعوض مانند پرداخت هزینه‌های احداث راه‌های ورود و خروج و نصب تابلوهای راهنما مجتمع‌ها توسط این سازمان در نظر گرفته شده است. در حال حاضر این کمک‌ها به اغلب سرمایه‌گذارانی که عملیات احداث مجتمع خود را به مراحل نهایی رسانده‌اند، تخصیص پیدا می‌کند.

وی گفت: سرمایه‌گذاران و دارندگان موافقت اصولی از این اداره‌کل می‌توانند در صورت نیاز از تسهیلات مرتبط گردشگری در بانک‌ها و سایر دستگاه‌های خراسان رضوی نیز بهره‌مند شوند. همچنین تخصیص مشوق‌های جداگانه برای صاحبان برندها که اقدام به احداث مجتمع‌های زنجیره‌ای می‌کنند یا سرمایه‌گذارانی که در موقعیت‌های مورد نظر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به خصوص جاده‌هایی که فقر مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی دارند، در نظر گرفته شده است.

افتخارزاده در خصوص اشتغال‌زایی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی خاطرنشان کرد: مجوزهای این مجتمع‌ها در چهار درجه با توجه به وسعت و امکانات مجتمع درجه‌بندی می‌شود و هر مجتمع بسته به درجه آن برای ۲۰ تا ۵۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰ تا ۴۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند که با توجه به ماهیت و محل قرارگیری مجتمع‌ها عمدتا از نوع اشتغال روستایی است.

مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی در یک سال اخیر برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است

وی ادامه داد: برآورد ما این است که با توجه به وسعت و امکانات مجتمع‌های خدماتی رفاهی افتتاح شده و مجتمع‌های در حال احداث با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در یک سال اخیر مجموعا برای حدود ۴۰۰  نفر اشتغال دائم و موقت ایجاد شده است.

رئیس اداره بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص نظارت از مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی عنوان کرد: ارتقای کمی و کیفی خدمات بین راهی همواره در دستور کار اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بوده است. رابطان حوزه بازرگانی و سرمایه‌گذاری در سطح ادارات شهرستان‌ها نظارت لازم بر نحوه عملکرد مجتمع‌داران را در خصوص عملکرد و سرویس‌دهی مجتمع‌های خدماتی رفاهی انجام می‌دهند که این نظارت در حال حاضر از طریق یک سامانه یکپارچه و در قالب اپلیکیشن تلفن همراه انجام می‌شود.

نظارت مستمر بر نحوه عملکرد و کیفیت خدمات در مجتمع‌های خدماتی رفاهی

افتخارزاده اظهار کرد: همچنین نظارت بر نحوه و کیفیت خدمات‌دهی این مجتمع‌ها در سطح جاده‌های خراسان رضوی نیز جزو برنامه‌های اصلی اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و استانداری خراسان رضوی است. در این راستا کمیته‌ای با محوریت معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی و متشکل از ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، میراث فرهنگی، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ستاد اقامه نماز و برخی دستگاه‌های مرتبط دیگر تشکیل شده که به طور مستمر بر نحوه عملکرد و کیفیت ارائه خدمات در این مجتمع‌ها نظارت دارد.

وی گفت: همچنین به منظور نظارت بیشتر کمیته‌ای در سطح شهرستان‌ها تحت عنوان کمیته‌های فرعی نظارت بر ارائه خدمات رفاهی بین راهی تشکیل شده که نمایندگان فرمانداری‌ها و اعضای ادارات در سطح شهرستان‌ها در آن عضو بوده و به طور متوسط هر ۲ ماه یک بار از این مجتمع‌ها و سایر اماکن خدماتی رفاهی بین راهی بازدید کرده و نواقص و مشکلات را به مالک محل گوشزد و رفع آن‌ها را پیگیری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.