هوشیاری مأموران پلیس در بازرسی بار یک دستگاه خاور منجر به متلاشی شدن یک باند سرقت از دکل‌های مخابراتی شد که تاکنون بیش از ۲میلیارد تومان تجهیزات ارزشمند از این دکل‌ها سرقت کرده‌اند.

دستگیری عاملان سرقت ۲میلیاردی از دکل‌های مخابراتی

کشف ۱۳۲ قطعه مخابراتی و لو رفتن ماجرا

چند روز پیش مأموران پلیس به رفتار یک راننده خودرو خاور که شهر مشهد را به مقصد سبزوار ترک کرده بود، مشکوک شدند و پس از آنکه تحرکات راننده خودرو را تحت کنترل گرفتند، در فرصتی مناسب خودرو را متوقف و همزمان با دور کردن راننده از خودرو خاور، بار این وسیله نقلیه را بازرسی کردند. با این اقدام، حدود ۱۳۲ قطعه گرانقیمت دکل‌های مخابراتی کشف شد.  با کشف این محموله مشکوک، اقدام‌های کارشناسی آغاز و این نتیجه را در پی داشت که قیمت هر قطعه که در زمان قطع شدن برق دکل‌های مخابراتی وارد مدار می‌شود بیش از ۱۶ میلیون تومان است. از سوی دیگر استعلام‌های گرفته شده مهر تأییدی بر سرقت تمامی تجهیزات از شهر مشهد زد.

اینجا بود که وجود این قطعات بسیار با ارزش آن‌هم در بار یک خودرو شخصی که در مسیر شهر سبزوار بود، شک مأموران را چند برابر کرد و راننده خودرو مورد تحقیق قرار گرفت و او معترف شد محموله را از یک واحد صنفی در مشهد بارگیری کرده و قرار بود در سبزوار تخلیه شود.

مأموران پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مشهد مقدس پس از هماهنگی دقیق با سرهنگ دهقانپور، رئیس پلیس مشهد و همچنین کسب دستور قضایی به سراغ واحد صنفی رفتند و پس از دستگیری متصدی واحد مذکور بدون فوت وقت پستوهای مغازه مورد بازرسی قرار گرفت و ۱۲ قطعه دیگر از تجهیزات دکل‌های مخابراتی که در محل نگهداری می‌شد کشف و توقیف شد.

سرقت‌ها کار «کج دست» بود

پس از تنظیم صورتجلسه کشف کالای سرقتی، متهم به سرقت همان‌جا مورد تحقیق قرار گرفت و او که خود را در مقابل مستندات قوی می‌دید اعتراف کرد قطعات را هر چند روز یک بار از دو مالخر لوازم مسروقه در مشهد می‌خریده است.

این فرد که به صورت گسترده‌ای در امر خرید تجهیزات سرقتی دکل‌های مخابراتی فعالیت داشت به بازداشتگاه منتقل شد و مأموران پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مشهد مقدس دراین مرحله از عملیات پلیسی به دو تیم تقسیم شدند و عملیات همزمان دستگیری متهمان دیگر این پرونده در مناطق حاشیه‌ای شهر کلید خورد و هر دو نفر دستگیر و به مقر پلیس منتقل شدند.

وقتی آن‌ها پی بردند محموله در مسیر سبزوار توقیف و راننده و فروشنده هم دستگیر شده‌اند، اعتراف کردند که سرقت تمامی تجهیزات گرانقیمت از دکل‌های مخابراتی سطح شهر مشهد کار فردی به نام جواد «کج دست» است و او سارق حرفه‌ای این قطعات است. پس از آنکه هویت و محل اختفای «کج دست» در اظهارات افراد دستگیر شده لو رفته بود، آخرین مرحله از اقدام‌های پلیسی هم در دستور کار قرار گرفت و مأموران سارق حرفه‌ای را هم به محاصره درآورده و دستگیرش کردند.

وقتی «کج دست» هم مورد بازجویی قرار گرفت مشخص شد او تمامی سرقت‌ها را شب‌ها انجام می‌داده و حتی این فرضیه هم پیش روی مأموران پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مشهد قرار گرفت که چند نفر دیگر با متهم برای اجرای نقشه‌های سرقت همکاری و ارتباط داشته‌اند که تحقیقات پلیس برای دستگیری آن‌ها و روشن شدن دیگر ابعاد ماجرا و حتی کشف دیگر سرقت‌های احتمالی اعضای این باند ادامه دارد.

اما این موضوع نباید نادیده گرفته شود که این افراد بی‌تردید ضعف سیستم امنیتی دکل‌ها را خوب شناسایی کرده بودند که ۱۴۴ قطعه باارزش و گرانقیمت را سرقت کردند. از سوی دیگر در کارشناسی‌های صورت گرفته ارزش ۲میلیارد تومانی قطعات سرقت شده اعلام شد که می‌طلبد متولیان امر برای حفظ و نگهداری اموال مذکور دقت بیشتری به خرج دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.