دبیر اجرایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر مجموعه‌ای از بهترین اتفاق‌هایی است که در دوره‌های گذشته رخ داده است.

آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر پس از پایان به فروش می‌رسند

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل گفت: جشنواره چهاردهم خیلی متفاوت از سال‌های گذشته است و می‌توان گفت جشنواره فجر چهاردهم مجموعه‌ای از بهترین اتفاقاتی است که در دوره‌های گذشته رخ داده و نتیجه مثبت داشته‌اند. ضمن اینکه چند بخش جدید به جشنواره اضافه شده و از نظر فراگیری نیز متفاوت است.

سیاهکارزاده ادامه داد: یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال توجه به استان‌ها است. ما با همه استان‌ها و مناطق آزاد مکاتبه کردیم و در نهایت۳۰ استان به دعوت ما پاسخ دادند و پس از صحبت‌های متعدد، مدیران هنری در استان‌ها انتخاب شدند و قرار شد هرکدام از استان‌ها یک جشنواره مستقل را به عنوان زیرمجموعه جشنواره چهاردهم فجر در استان خود برگزار کنند. این بخش با دبیری اردشیر میر منگره هم‌زمان با جشنواره فجر برگزار می‌شود و در روز افتتاحیه جشنواره آن‌ها نیز افتتاح می‌شوند. جشنواره‌های استانی به صورت مستقل و تحت مدیریت مدیر هنری و با توجه به توانمندی‌های استان شکل گرفتند. استان‌ها افتتاحیه‌هایی به صورت آنلاین خواهند داشت و بولتن‌های جداگانه برای هر استان پیش‌بینی شده است. در نهایت بر اساس نحوه تبلیغات این جشنواره در استان، مستندسازی، همکاری بین مدیر هنری و اداره کل و با توجه به اطلاعاتی که به جشنواره منتقل می‌شود، فعالیت هر استان داوری شده و مدیرکل برتر و مدیر هنری برتر در روز اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند.

جزئیات بخش «ایثار و فداکاری» جشنواره تجسمی فجر

او درباره دیگر بخش‌های جدید جشنواره گفت: یکی از بخش‌هایی که امسال اضافه شده «ایثار و فداکاری» نام دارد که هدف از آن پرداختن به اتفاقات مثبتی است که در حوزه‌های مختلف مانند مدافعین سلامت، آتش‌نشان‌ها، محیط بان‌ها، مدافعین حرم، نیروی انتظامی و... انجام شده است. آثاری در این زمینه‌ها به جشنواره ارائه شده است که پس از داوری به نمایش درمی‌آیند و جوایزی به برگزیدگان اهدا می‌شود. همچنین با توجه به اینکه امسال به عنوان سال نظامی گنجوی نام‌گذاری شده است، نمایشگاهی در این زمینه تدارک دیده شده است. بخش دیگری که برای اولین بار به جشنواره اضافه شده است بخش آثار دیوارنگاری انقلاب اسلامی ایران است که نمایش آن در موزه هنرهای معاصر شروع شده و بسیار قابل توجه است. بخش مهم دیگری که در جشنواره امسال افزوده شده، بخشی است با کیوریتوری جمشید حقیقت شناس که مجموعه‌ای مربوط به کتابت است و در این دوره به نمایش درخواهد آمد.

سیاهکارزاده با بیان اینکه امسال در زمینه جوایز نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، گفت: مبلغ جوایز ۵ میلیون تومان افزایش داشته و در هر رشته به تعداد تقدیر شوندگان یک نفر اضافه شده است. با توجه به بازدیدی که معاون هنری از دبیرخانه داشت، قرار بر این شد که در بخش ایثار و فداکاری نیز بنابر تشخیص دبیرکل جشنواره، آثار به شکل بهتری مورد تقدیر قرار بگیرند.

او در پاسخ به این سوال که به جز اهدای جایزه، چه برنامه دیگری برای برگزیدگان جشنواره وجود دارد، گفت: از ابتدای امسال چنین رویکردی وجود داشت که ارتباط بیشتری با برگزیدگان وجود داشته باشد. نیاز بود که یک برنامه‌ریزی دقیق برای این مسئله انجام شود و هم‌اکنون در حال رایزنی و هماهنگی برنامه‌ها هستیم تا این اتفاق رخ دهد. در حال حاضر تمام کسانی که آثارشان به نمایشگاه راه پیدا می‌کند عضو افتخاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی می‌شوند و کسانی که برگزیده می‌شوند به صندوق اعتباری هنر معرفی می‌شوند و می‌توانند تحت پوشش بیمه هنرمندان قرار بگیرند.

سیاهکارزاده درباره امکان معرفی دبیر دوره بعد جشنواره در روز اختتامیه جشنواره چهاردهم گفت: در بعضی از دوره‌ها این اتفاق افتاده است و به‌این‌ترتیب دبیر برای انجام برنامه‌های خود زمان بیشتری در اختیار دارد. اما  این مسئله بیشتر به ثبات دولت‌ها بستگی دارد. زمانی که دولت تغییر می‌کند سیستم مدیریتی کشور نیز تغییر می‌کند و به همین دلیل سایر موارد نیز با تأخیر انجام می‌شود. در این دوره صحبت‌هایی برای انتخاب دبیر دوره آینده انجام شده است و به‌این‌ترتیب دبیرخانه می‌تواند بر اساس برنامه‌ریزی‌ها کار خود را پیش ببرد. البته دبیرخانه جشنواره با توجه به اینکه ۱۴ سال است این کار را انجام می‌دهد به روند کار آگاه است و اگر هم دبیر جشنواره دیرتر انتخاب شود توانایی این را دارد که بخشی از کار را جلو ببرد.

او درباره آثاری که در موسسه صبا به نمایش درخواهند آمد گفت: امسال نگاه دبیر کل و دبیر هنری این بود که آثار کیفی و بدون توجه به کمیت انتخاب شوند. بنابراین تعداد آثاری که در این دوره جشنواره انتخاب شده است در حدود نیمی از دوره گذشته است و نسبت به سال‌های قبل کارها با سخت‌گیری زیادی انتخاب شدند. به جز بخش طوبای زرین، یادمان کامبیز درم‌بخش و اصغر کفشچیان مقدم، بخش ایثار و فداکاری و بخش کیوریتوریال نیز در موسسه صبا خواهند بود.

فرصت ۳ تا ۵ روزه برای فروش آثار جشنواره تجسمی فجر

او درباره بهره‌برداری از جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: با توجه به کیفیت آثار که در این دوره بسیار مورد توجه قرار گرفته است قصد داریم در پایان جشنواره، زمانی ۳ تا ۵ روزه برای فروش آثار در نظر بگیریم. برنامه‌ریزی‌هایی برای این کار انجام گرفته و همچنین در خصوص اینکه آثار در جاهای دیگری مانند استان‌های مختلف یا رایزنی‌های فرهنگی خارج از کشور به نمایش درآیند، انجام شده است.

سیاهکارزاده درباره مشارکت گالری‌ها در جشنواره گفت: جشنواره همیشه از حضور گالری‌ها و انجمن‌ها استقبال می‌کند، اما اینکه چگونه این اتفاق رخ دهد به سیاست‌گذاری‌های هر سال جشنواره و خود گالری‌ها برمی‌گردد.  به لحاظ اجرایی رابطه جشنواره با انجمن‌ها و گالری‌ها در هر دوره متفاوت است. امسال جشنواره بیشتر برنامه‌ریزی خود را به‌صورت محتوایی انجام داده و با تعدادی از انجمن‌ها مذاکره کردیم و در بخش مفاخر که از بخش‌های خیلی خوب این جشنواره است و هر سال مفاخر هنرهای تجسمی را معرفی می‌کند، از انجمن‌ها و صاحب‌نظران برای انتخاب آن‌ها کمک فکری گرفته شد.

دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: افتتاحیه جشنواره روز ۱۵ بهمن برگزار می‌شود و نمایشگاه تا ۳۰ بهمن در موسسه صبا ادامه دارد. پس از آن اختتامیه جشنواره ۱۳ اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود و تا آن زمان کتاب جشنواره نیز آماده خواهد شد و پس از رونمایی به همه حاضران در نمایشگاه یک نسخه از کتاب اهدا می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.