۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 785456

هفتمین روز بهمن‌ ماه برای بسیاری از هموطنان روی خوش یُمن بود چرا که استقرار سامانه کم فشار زمستانی بر آسمان کشور هوای ۲۶ استان را برفی و بارانی کرد و سایر استانها را نیز برای روزهای آینده به آماده باش در آورد.

هوای ۲۶ استان برفی و بارانی شد

به گزارش قدس آنلاین، باران و رعد و برق که از شامگاه چهارشنبه در نیمه غربی کشور آغاز شده بود، صبح امروز با کولاک و برف و وزش باد همراه شد به طوری که استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، لرستان، اصفهان، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل، گیلان، کرمانشاه و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران، سمنان و مازندران را تحت تاثیر کولاک برف، یخبندان و سوز زمستانی خود قرار داد.
آنطور که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده، به دنبال این بارش‌ها و تغییر دما، سبب وقوع بهمن، ریزش سنگ، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید و در نتیجه  مسدود شدن بسته شدن جاده‌های مواصلاتی و برف‌گیر شده است.
بر اساس اخبار منتشر شده از سوی مراکز و دفاتر ایرنا، استان‌های غربی کشور بویژه در ارتفاعات چهره‌ای کاملا برفی و زمستانی به خود گرفته است.
در استان البرز بارش برف در محور ارتباطی کرج - چالوس، لغزندگی سطح این جاده را به دنبال داشته است و به گفته کارشناس پلیس راهور البرز بستن زنجیر چرخ برای خودروها در این محور الزامی است.
از آذربایجان شرقی خبر می رسد که با ورود سامانه بارشی از صبح امروز پنجشنبه، برف و کولاک این استان را فراگرفته و به گفته مسوولان هواشناسی و مدیریت های راه های استان، در زمان حاضر تردد در راه های این خطه در جریان است، اما رانندگان حتما باید زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند. پیش بینی شده بارش‌ها در این استان روز جمعه نیز ادامه یابد از این رو از مردم خواسته شده که از سفرهای غیرضرور بویژه در مناطق کوهستانی پرهیز کنند.
بیشترین بارش برف در آزادراه تبریز - زنجان و راه های ارتباطی مراغه - هشترود، تبریز - اهر - کلیبر، تبریز - ملکان و بستان آباد - سراب گزارش شده و بارش برف در سایر راه های ارتباطی استان نیز در جریان است.

در آذربایجان غربی نیز این بارشها ادامه دارد و به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، بارش برف در همه محورهای جنوب استان گزارش شده ولی هیچ یک از راههای استان مسدود نیست.
بارش‌ها در جنوب این استان وسعت و شدت بیشتری دارد و مهاباد، نقده، میاندوآب، اشنویه، بوکان، تکاب، سردشت، پیرانشهر و شاهین دژ سفید پوش شده اند.
همچنین در پی بارش برف و برودت دمای هوا طی یک هفته گذشته تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" در استان آذربایجان غربی یخ زده است.
در استان قزوین نیز بارش برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان آغاز شده و با توجه به شدت و دامنه دار بودن بارش‌ها در روزهای آینده نیروهای راهداری استان به حالت آماده‌باش درآمده اند. پیش بینی شده که امشب بارش برف و باران سراسر استان قزوین را در برخواهد گرفت و بارش ها در مناطق کوهستانی و سردسیر به صورت برف خواهد بود.
در استان خوزستان، فرماندار اندیکا امروز گفت: جاده اندیکا - شهرکرد در محدوده استان چهارمحال و بختیاری به دلیل بارش سنگین برف بسته شده است و  چهار تیم راهداری مشغول بازگشایی آن هستند.
از استان چهارمحال و بختیاری به عنوان بام ایران نیز خبر رسید که بارش برف راه ارتباطی ۳۴ روستای شهرستان کوهرنگ را مسدود کرد به طوری که تردد در گردنه‌های این شهرستان به سختی و تنها با زنجیرچرخ امکانپذیر است.
در استان اردبیل نیز وضعیت برفی و جاده ها لغزنده است؛ به گفته فرمانده پلیس راه خلخال - زنجان به علت بارش برف و یخبندان، جاده‌های این شهرستان لغزنده بوده و تردد خودروها با احتیاط لازم صورت می‌گیرد.
حتی در استان تهران جاده‌ها و نواحی کوهستانی تحت تاثیر بارش ها قرار گرفته اند و معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران از مسافران خواسته تا از سفر به نواحی شمالی خودداری کنند چرا که در جاده‌های کوهستانی با برف و کولاک مواجه می‌شوند.
هرچند این سامانه بارشی بیشتر مناطق غربی و مرکزی کشور را تحت تاثیر بارش های خود قرار داده است اما به تدریج با حرکت این سامانه سمت شرق در روزهای آینده نیمه شرقی کشور هوای زمستانی بیشتری به خود خواهد گرفت و از این رو استان های شرقی اقدام به انتشار هشدارهای نارنجی و اطلاعیه‌های هواشناسی در این زمینه کرده اند.
بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی فردا جمعه نیز ادامه بارش‌ها در استان‌های ساحلی خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و همینطور در ارتفاعات استان‌های واقع در دامنه‌های جنوب البرز به شکل باران و برف و در شمال غرب کشور بارش پراکنده برف ادامه خواهد یافت.
در استان سمنان گفته شده که بارش برف و کولاک، وزش باد شدید، مه آلودگی و کاهش دید افقی در پی فعالیت این سامانه بارشی در جاده‌های استان محتمل است و از این رو هشدار سطح نارنجی اعلام شده است.
همچنین در استان گلستان  احتمال ورود جبهه جدید هوای سرد همراه با تکرار بارش برف و باران، علاوه بر امیدواری به کاهش مشکلات خشکسالی و کمبود آب، ضرورت آمادگی نیروهای امدادی برای مقابله با بحران را افزایش داده است به طوری که کارشناسان هواشناسی با تحلیل نقشه های پیش یابی در خصوص وقوع بارش سنگین برف و باران طی روزهای پیش‌رو هشدار داده و یخبندان و لغزندگی جاده ها ، مسدودشدن راه ها و شکستن شاخه‌های درختان و قطع برق در مناطق کوهستانی را محتمل دانستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.