رییس سازمان بازرسی کشور گفت: جاده خواف از نظر عرضی استاندارد نیست و نیاز به روکش دارد.

جاده خواف استاندارد نیست

به گزارش قدس آنلاین، ذبیح‌الله خدائیان  در حاشیه برگزاری نشست مشترک با مدیران کل بازرسی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی و همچنین سرمایه‌گذاران شرکت‌های معدنی و صنعتی و مسئولان محلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  مجموعه نتایج این سفر این است که نباید از یاد ببریم معدن یک نعمت خدادادی است که در اختیار کشور ماست؛ یکی از مهمترین معادن کشور همین معدن سنگ آهن خواف است که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۷.۵ میلیون تن سنگ آهن از آن استخراج شده است.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کنار بهره‌برداری از این معدن کارخانجاتی دایر کرده‌اند تا محصولات معدنی را تبدیل به کنسانتره و همچنین گندله کند. این محصولات از این طریق و بعد از فرآوری به سایر نقاط کشور منتقل و همین موضوع منجر به ایجاد ارزش افزوده محصولات معدنی می‌شود.

خداییان گفت: در مذاکراتی که با مسئولان مدیریت این معادن و مردم و همچنین سرمایه‌گذاران داشتیم، گلایه‌هایی از ناحیه مردم شنیده می‌شد. یکی از این گلایه‌ها این بود که معادن این منطقه معمولا مشکلاتی برای مردم منطقه به همراه دارد از قبیل تردد ماشین‌آلات. از همین رو تقاضاهایی وجود داشت مبنی بر اینکه زیرساخت‌های منطقه با کمک معدن‌داران بهسازی شود. مثلا جاده‌ای که در این منطقه وجود دارد، مسیر استانداردی از نظر عرضی نیست و نیاز به روکش دارد.

رئیس سازمان بازرسی کشور با بیان اینکه مردم این منطقه نسبت به گرد و خاک مسیر و تصادفات جاده مزبور شکایت دارند، عنوان کرد: در این منطقه معادنی فعالیت دارد که به اصطلاح به آن معادن پلاسری گفته می‌شود. این معادن برای استخراج سنگ آهن تغییراتی در خاک منطقه ایجاد کرده‌اند و تپه‌ماهورهایی بر اثر فعالیت معدن‌داران در منطقه ایجاد شده است. به موجب قانون معدن‌کاران باید پس از بهره‌برداری عرصه پلاسری را به حالت اولیه بازگردانند اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفته و برای کشاورزی و دامداری منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

خداییان افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع حتما باید در این خصوص با توجه به درصدی از حقوق دولتی که در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود، نسبت به احیا و بازسازی منطقه اقدام کنند تا مشکلی برای مردم منطقه ایجاد نشود.

رییس سازمان بازرسی کشور ادامه داد: نکته بعدی تعیین قیمت واقعی محصولات معدنی است که در حال حاضر به صورت علی‌الحساب در اختیار سایر سرمایه‌گذاران گذاشته می‌شود. باید توجه داشت چنانچه قیمت واقعی محصولات معدنی مشخص نباشد  پرداخت حقوق دولتی هم با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی درباره تعطیلی یکی از شرکت‌های معدنی این منطقه نیز گفت: امیر سنگان پارسیان معدنی است که امسال مدت بهره‌برداری از آن به اتمام رسیده و مسئولان مربوطه، یعنی مسئولان دولتی و دست‌اندرکاران مدیریت منطقه اعتقاد دارند نیازی به تمدید مهلت فعالیت معدن مزبور وجود ندارد.

خداییان گفت: در هر حال مدیران این معدن پیگیر هستند مجددا به مدد ۱۵ سال فعالیت این معدن تمدید شود ولی با توجه به اینکه مدت پروانه بهره‌برداری آن تمام شده، این دولت است که باید تصمیم بگیرد آیا این معدن مجددا واگذار بشود یا نشود. اگر براساس تصمیم دولت این معدن واگذار شود، طبیعتا باید این واگذاری در قالب مزایده باشد و در این صورت بهره‌بردار قبلی هم می‌تواند در مزایده مزبور شرکت کند. 

رییس سازمان بازرسی کشور افزود: در سال ۹۴ در مورد پرونده شرکت مزبور بازرسی خراسان رضوی به این موضوع وارد شد و تخلفاتی را احراز کرد که در نتیجه پرونده‌ای در همین خصوص تشکیل شد. نهایتا این پرونده منتهی به صدور حکم قطعی شد که این حکم لازم‌الاجراست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.