تقویت در بخش های صنعتی و کشاورزی، رفع مشکلات زیست‌محیطی، جذب سرمایه‌گذاری، توسعه راهها و همچنین توسعه زیرساخت های اقتصادی و به طور کل جبران عقب ماندگی‌ها از مهم‌ترین مطالبات نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور ‌در شورای اداری استان بود.

جبران عقب ماندگی‌ها و تقویت اقتصادی خواست نمایندگان گیلان از رییس جمهور

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد گودرزوند چگینی رییس مجمع نمایندگان گیلان جمعه شب در شورای اداری که با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری برگزار شد به عنوان نخستین سخنران از جمع نمایندگان اظهار داشت: گیلان روزگاری استانی صنعتی بود و ما انتظار داریم دوباره بخش صنعت این استان تقویت شود.

وی افزود: گیلان قبل از انقلاب با داشتن کارخانه های بزرگ و مهم جزو استانهای صنعتی کشور محسوب می‌شد و کارخانه هایی همچون ایران پوپلین ، الکتریک، پوشش و سایر شرکتها، نشاندهنده پویایی بخش صنعت در استان گیلان بود.

نماینده شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما متاسفانه امروزه در بخش صنعت نسبت به سایر استانها بسیار عقب ماندیم و انتظار داریم صنایع تعطیل گیلان وارد مدار شوند و صنایع جدیدی برای استان نیز، تعریف شود .

وی گفت : در کشاورزی علیرغم داشتن محصولات مهمی همچون برنج ، زیتون، کیوی به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی، هزینه تولید شده برای کشاورزان بسیار زیاد است که تقاضا داریم از کشاورزان حمایت شود.

رییس مجمع نمایندگان گیلان بیان کرد: در بخش گردشگری گیلان مقصد مردم استانهای مختلف است اما به دلیل ویلاسازی در استان های همجوار، هتل سازی در استان ترک شده است و انتظار داریم با حمایت از سرمایه گذاران در این بخش هم گیلان استانی پویا شود و در بخش دریا و بازرگانی هم گیلان استانی فعال است ولی متاسفانه صنایع کشتی سازی در گیلان نداریم.

دریای خزر پتانسیل زیادی برای توسعه اقتصادی دارد

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در شورای اداری به توسعه اقتصاد گیلان با وجود دریای خزر اشاره کرد و اظهار داشت: دریای خزر یک دریای غیرنظامی است و پتانسیل زیادی برای توسعه اقتصادی دارد.

احمد دنیامالی با اظهار نگرانی از کاهش آب دریای خزر افزود: طرح ملی نجات تالاب بندرانزلی هم امیدوارم هرچه زودتر در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان بندرانزلی در ادماه بیان کرد: فرسودگی بافت شهری ، فاضلاب و حمل و نقل عمومی از جمله مشکلات مشترک شهرهای بندرانزلی و رشت شهرستان رشت است که نیاز به بررسی کارشناسانه دارد.

به اقتصاد روستاها کمک شود 

همچنین سیدکاظم دلخوش نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس نیز در شورای ادرای اظهار داشت: در روستا مردم رغبتی به ماندن ندارند و باید به اقتصاد روستا کمک کرد چون در ۱۰ سال گذشته جمعیت روستایی به ۳۱ درصد رسیده و این کاهش جمعیت نگران کننده است.

وی به مشکل قیمت مصرفی برق در گیلان نیز اشاره و بیان کرد: گیلان استانی شرجی است و بهای مصرفی برق باید مانند استان‌های جنوبی محاسبه شود اما متاسفانه این امر انجام نمی شود و از دولت محترم تقاضا داریم در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.

نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس خاطرنشان کرد: به دلیل بارش باران زیاد در اکثر شهرهای گیلان و باران خیز بودن این استان باید در هر شهرستان ۲ سد لاستیکی داشته باشیم تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.

دلخوش در خاتمه از تلاش دولت سیزدهم برای فروکش کردن کرونا و حل مشکلات اقتصادی تقدیر کرد و گفت: باید در انتخاب مدیران نیز دقت کرد زیرا روی کار آمدن مدیر ضعیف، به دولت آسیب می‌زند.

منابع مازاد صرف معضلات گیلان شود

نماینده مردم آستانه اشرفیه و کیاشهر در مجلس نیز در جلسه شورای اداری طی سخنانی اظهار داشت: از دولت تقاضا داریم تا سازمان برنامه و بودجه را مکلف کند تا منابع مازاد را صرف معضلات و مشکلات گیلان کند.

ابراهیم نجفی افزود: یکی از مهمترین چالش ها و مشکلات استان گیلان بحث پسماند و فاضلاب است که ۱۱ شهرستان گیلان با آن درگیر هستند و در این راستا، ما از دولت پول نمی‌خواهیم و انتظار داریم که منابع مازاد موجود، صرف این مشلات شود.

وی ادامه داد: هم اینک ۲۲ هزار ملیارد تومان منابع مازاد بر مصرف در بانکهای دولتی استان گیلان وجود دارد و همچنین درآمدهای بیمه از فروش بیمه نامه سالانه ۲ هزار میلیارد تومان است و از سوی دیگر فروش اموال مازاد دولت می تواند منابع خوبی برای برطرف کردن مشکلات مهم استان گیلان باشد.

وی به واردات سالانه یک میلون تن برنج اشاره و بیان کرد: ما یکهزار و ۴۶۰ واحد کارخانه برنجکوبی داریم که اگر این واحدها بازسازی شوند، از ۲۵۰ هزار تن ضایعات برنج جلوگیری می‌شود که این مقدار می‌تواند سهم خوبی را در کاهش واردات برنج داشته باشد.

جلسه شورای اداری گیلان جمعه شب با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رئیس جمهور، معاونان و وزرای دولت سیزدهم و همچنین مسئولان ارشد استان گیلان در رشت برگزار شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.