مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: بعضی از خریداران بخش خصوصی فرش های مستعمل حرم را خریداری کرده، با تکه تکه کردن و قاب کردن، آن ها را به بازار عرضه می کنند.

 گل‌فرش های متبرک موجود در بازار از کجا آمده اند؟

حمید کارگر درباره تأمین فرش های مورد استفاده حرم رضوی به قدس آنلاین گفت: تولید و تأمین فرش های حرم مطهر و همچنین فرش آرایی که در رواق ها در مناسبت های مختلف از جمله برگزاری نماز جماعت، جشن ها، سوگواری ها و ... صورت می گیرد، توسط شرکت فرش آستان قدس رضوی به انجام می رسد.

وی با اشاره به وجود شمار زیاد زائران، گفت: با توجه به پاخوردگی و استعمال مکرر و مداوم این فرش‌ها، عملا بعد از مدتی، فرش ها نیاز به تعویض و جابجایی پیدا می کنند که باید از حرم خارج شوند و شاید برای مخاطبان جالب باشد که تا قبل از شیوع کرونا به طور تقریبی سالی حدود 3هزار مترمربع فرش دستباف و حدود  50 هزار مترمربع فرش ماشینی را از حرم خارج می کردیم.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی ادامه داد: فرش‌های خارج شده از حرم مطهر که عنوان فرش کارکرده یا مستعمل دارد، قیمت گذاری و ارزیابی تخصصی می شود و به سایر اماکن متبرکه دارای تردد کمتر، مساجد، هیأت های مذهبی و برخی از علاقمندان و خریداران بخش خصوصی عرضه می شود.

کارگر اذعان کرد: مشکل از آنجایی پیدا شد که برخی خریداران بخش خصوصی که بیشتر فرش های ماشینی حرم را خریداری کرده بودند با تکه تکه کردن و قاب کردن آن‌ها شروع به عرضه به بازار به عنوان تکه فرش متبرک کردند، این موضوع به عنوان یک کسب و کار، به شدت در فضای مجازی گسترش پیدا کرد. کسب و کاری که نه شکل و شمایلش در شأن بارگاه رضوی بود نه حرمت مشتاقان و علاقمندان به داشتن چنین فرش هایی را رعایت می کرد.

وی ادامه داد: در واقع در یکی دو سال گذشته شاهد نوعی ناهنجاری در عرضه این محصولات شدیم که با نگاه سودجویانه و سوءاستفاده از نیت مذهبی زائران، عملا شأن حرم مطهر را زیر پا گذاشتند.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی درباره برخورد آستان قدس رضوی با کسب و کار این چنینی گفت: بعضی از مجموعه های آستان از جمله؛ به نشر، شرکت فرش آستان و مرکز آفرینش های هنری آستان قدس رضوی برای دوری از ناهنجاری در این زمینه، اقدام به تولید و عرضه گل‌فرش های متبرک رضوی در شکل و شمایلی فاخر کردند.

مدیرعامل شرکت فرش آستان افزود: در واقع سوءاستفاده بخش خصوصی و عرضه نامتعارف و پراکنده گل‌فرش های متبرک، ما را مجاب کرد تا آغاز کننده تولید این محصول باشیم. به طوری که با تمرکز بر فرش های دستباف مستعمل و غیرقابل استفاده در حرم مطهر، از قسمت های سالم فرش، گل‌فرش ها استخراج می شوند و برای اطمینان بخشی به مخاطب، شناسنامه دار می شوند و اصالت سنجی اتفاق می افتد، به طوری که شناسنامه فرش، مشخص می کند چه سالهایی، در چه بخشها و  رواق های حرم مطهر مفروش بوده که با یک یو آر کد، دارای قابلیت اعتبار سنجی و اصالت سنجی است.

کارگر تأکید کرد: در واقع شرکت فرش آستان قدس رضوی، برای تهیه گل‌فرش های متبرک، برش متناسب آن ها به طوری که موجب بهم ریختگی الیاف نشود، تهیه قاب زیبا، یک پلاک کیو آر کد دار برای شناسایی و اصالت محصول و چاپ شناسنامه، هزینه هایی را متحمل می شود که این هزینه را به عنوان قیمت تمام شده فرش لحاظ کرده و در اختیار مخاطبان قرار می دهد و در واقع هزینه ای که از خریدار اخذ می شود صرفا هزینه های تولید است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی بیان کرد: امیدوارم، با تمرکز بر تولید و عرضه از طرف بخش های وابسته به آستان که صرفا با نیت احترام به زائران و اطمینان بخشی به آنان است، خریداران با اعتماد به اینکه اگر گل‌فرشی را به منزل می برند گل‌فرش متبرکی است که در حرم مطهر مفروش بوده، شأن بارگاه رضوی و زائران رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.