مختارپور با تاکید بر تبیین نقش پررنگ دین در دفاع مقدس در تولید آثار تاریخ شفاهی جنگ بر ضرورت نقد دقیق و کارشناسی آثار دفاع مقدس تاکید کرد.

ضرورت نقد دقیق و کارشناسی آثار دفاع مقدس

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا مختارپور، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: رهبر انقلاب در شش محور مسایل مربوط به خاطرات دفاع مقدس را مورد توجه قرار دادند که در بیانات ایشان خاطرات دفاع مقدس به گنجینه تشبیه شده است و در محور دوم به عنوان ملجا و منبع بودن اسناد کتب دفاع مقدس بر آن تاکید می کنند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: رهبر انقلاب غنی ترین میراث معنوی را دفاع مقدس برای تاریخ معرفی می کنند و در محوری دیگر ظرفیت تولید هزاران کتاب برای انتقال این فرهنگ به جامعه و جهان و همچنین اهمیت زنده نگه داشتن دفاع مقدس و نقش آن در ابطال توطئه های دشمنان را مورد تاکید قرار دادند.

وی افزود: البته در مواردی نیز رهبر انقلاب انتقاداتی به آثار دفاع مقدس داشتند که از آن جمله می توان به انتخاب دیدگاه ضعیف در روایت، تفکر نادرست از تربیت رزمندگان و همچنین عدم استفاده از شخصیت های دیگر دفاع مقدس مانند همسران، مادران و خواهران، کم جاذبه جلوه دادن دفاع مقدس، ضعف در بازسازی صحنه ها و تصاویر رزمنده ها و گسیختگی در زبان روایات را مورد توجه قرار دادند.

مختارپور پنج وظیفه مهم را در تاریخ شفاهی دفاع مقدس مورد توجه قرار داد و گفت: لزوم تولید انبوه کتب در حوزه فرهنگ دفاع مقدس و بیان خاطرات آن در موضوع ثبت رویدادهای پیرامونی دفاع مقدس مانند تشییع پیکر شهدا، لزوم بررسی جامعه شناختی و روان شناختی رسیدن به استنتاج و نقش پررنگ دین در دفاع مقدس از جمله وظایف در بیان تاریخ شفاهی دفاع مقدس است.

وی اظهار کرد: وقتی قرار است کتب و آثار دفاع مقدس صد برابر تولید شوند و به عنوان ملجا در روند تاریخ اسلامی و ایرانی مورد توجه قرار گیرند، ما نیازمند نقد دقیق آثار دفاع مقدس هستیم تا با افزایش ناشران و نهادهای مربوطه از نقد دقیق و کارشناسی برخوردار باشیم.

منبع: شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.