دبیر اجرایی نمایشگاه الگونما گفت: باید بتوانیم در حوزه الگوی کودک و نوجوان؛ مدل‎های صحیح موجود الگونمایی در دنیا را شناسایی کنیم و جدا از اینکه بخواهیم بگوییم این خوراک موجود برای کودک و نوجوان ما خوراکی سالم یا ناسالم است؛ ویژگی‌های فهمی و مدلی آن الگو را شناسایی کنیم.

باید الگوهای موجود در حوزه کودک و نوجوان را شناسایی کنیم

محمد یقینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین درباره اهداف این نمایشگاه اظهار کرد: هدف از برگزاری الگونما این است که بتوانیم درباره آنچه که در حوزه صنایع فرهنگی مربوط به کودک و نوجوان در سطح جهان از منظر اقتصادی، الگوسازی، ترندسازی و بررسی نقش آن در آینده کودک و نوجوان؛ تصویری ارائه کنیم. 

یقینی درباره این موضوع افزود: الگونمایی در صنعت فرهنگی جهان تقریبا تکمیل شده، اما متاسفانه ما در کشورمان هنوز نتوانسته‌ایم صنایع فرهنگی بومی متناسب با کودک و نوجوان کشورمان را ایجاد کنیم، این مسئله اشکالات فرهنگی جدی‌ای را ایجاد می‌کند و از طرف دیگر مسائل اقتصادی را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و ما را به سمت مصرف گرایی به جای تولید اشتغال و گردش صنعت سوق می‌دهد. 

دبیر اجرایی این نمایشگاه گفت: از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه این است که در درجه اول مسئولان، ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی کشور را نسبت به این صنعت آگاه کنیم، سپس این افراد و ارگان‌ها در این حوزه برای ورود تلاش کنند، چراکه فعالیت فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان تنها معطوف به حوزه نوشت افزار نیست و نمی‌شود فقط در خصوص تولید نوشت افزار ورود و سپس این حوزه را رها کنیم.

وی بیان کرد: سعی ما برآن است که پس از آگاه سازی مسئولان، ایجاد تعامل میان مسئولان فرهنگی و پژوهشگران است تا ماموریت متناسب با اینکار را اعم از تعریف کارگروه در سازمان مربوطه، ایجاد ساختار، تعریف کار ویژه و یا مسائلی از این دست رقم بخورد.

یقینی درباره الگوسازی در این حوزه ادامه داد: ما باید بتوانیم در حوزه الگوی کودک و نوجوان، مدل‎های صحیح موجود الگونمایی در دنیا را شناسایی کنیم و جدا از اینکه بخواهیم بگوییم این خوراک موجود برای کودک و نوجوان ما خوراکی سالم یا ناسالم است؛ ویژگی‌های فهمی و مدلی آن الگو را شناسایی کنیم، درست است که ما الگوهایی مانند شاهنامه، شهدا و شخصیت‌های مثبتی از این دست داریم؛ اما تا وقتی این شخصیت‌ها مانند سایر الگوهای موجود دنیا شخصیت پردازی نشوند و نتوانیم آن ها را بازتعریف کنیم؛ نتوانسته‌اییم آن شخصیت را به الگو و کاراکتر در حوزه کودک و نوجوان تبدیل کنیم و نباید در این حوزه تنها به چند بیلبورد و خبر یا طراحی بر روی نوشت افزار بسنده کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، ما شخصیتی مانند علی لندی داریم که می خواهیم وجود چنین شخصیتی را در کشور از طریق الگونمایی تکثیر کنیم؛ تنها کار کردن تصویر این قهمران دهه هشتادی بر روی جلو دفتر و نوشت افزار بسنده می‌کنیم، در صورتی که انجام اینکار؛ حرکتی بسیار سطحی، خام و ابتدایی است، چراکه این شخصیت برای الگونمایی باید توسط کارشناسان و پژوهشگران حوزه‌های مرتبط با کودک و نوجوان، بازتعریف شود و این شخصیت را به ایده‌ای پخته تبدیل کنند.

یقینی عنوان کرد: ما باید براساس ایدئولوژی های کشورمان؛ الگوهایی برای کودکان و نوجوانان مان تعریف کنیم، و سپس شخصیت پردازی و در پایان تبدیل به الگو شوند، در این فرآیند باید از کارشناسان مِیرچ‌انداز نیز استفاده شود تا بتوانیم یک کاراکتر را تبدیل به محصول فیزیکی یا خدمتی کنیم.

دبیر اجرایی نمایشگاه الگونما درباره وجود شخصیت های کارتونی محبوب داخلی نیز توضیح داد: با وجود اینکه کاراکترهای خوبی داشتیم، اما حجم کاراکترهای داخلی حوزه کودک و نوجوان از کاراکترهای خارجی بسیار کمتر است. برای همین ما باید خودمان را ملزم بدانیم تا برای انیمیشن‌ها و بازی‌هایمان کاراکتر بومی خلق کنیم. هرچند در بین کاراکترهای ایرانی ستاره‌هایی نیز داریم و نسبت به سایر کاراکترها نیز محبوب‌تر بودند اما در مسیر میرچ انداز آن غفلت شد، به عنوان مثال، اگر کار سینمایی، نهایت دغدغه گروه سازنده این بود که فروش گیشه‌ها چقدر خواهد بود یا اگر کار از تولیدات صداوسیما باشد، تنها به این موضوع پرداخته شد که آیا این کاراکترها در میان سایر کارهای صداوسیما محبوب خواهد بود یا نه.

وی افزود: کارهایی که انجام شده موفق بوده‌اند و حتی بیشتر از انتظار تهیه کننده کار، میرچ انداز شده است و این نشان می‌دهد اگر همزمان با طراحی کاراکترها به میرچ انداز دقت می‌شد و به ارتباط کودک و نوجوان و همزمانی تولید و عرضه نیز دقت می‌شد؛ به مراتب تاثیر آن بر کودک و نوجوان ما بیشتر می‌شد.

یقینی گفت: در نمایشگاه الگونما سعی ما تلنگر بود و خوب می‌دانیم که با برگزاری تنها یک نمایشگاه مشکل حل نخواهد شد و امیدواریم بتوانیم شروع کننده گفت و گو، بازسازی و ایجاد یک زیست بوم مرتبط در حوزه صنایع فرهنگی حوزه کودک و نوجوان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.