معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه میزان اعتبارات بین المللی در موضوع پناهندگان در ایران بسیار ناچیز است؛ خاطرنشان کرد: ایران بیش از آنکه تبلیغ کند در میدان عمل به اتباع افغانستانی کمک کرده است.

کمک بدون تبلیغ ایران به اتباع/میزبانی از پناهندگان افغانستانی هزینه‌بر است

به گزارش قدس آنلاین، سید مجید میراحمدی در دیدار با ایو فریسن رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه کشورمان بیش از چهار دهه است که به گرمی از مهاجرین افغانستانی استقبال کرده است؛ گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از آنکه تبلیغ کند؛ در میدان عمل به اتباع افغانستانی کمک کرده است و این در حالی است که شاهد رفتارهای به دور از ارزش‌های حقوق بشری بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر نسبت به اتباع غیر مجاز هستیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: در همین وقایع اخیر در افغانستان نزدیک به یک میلیون اتباع افغانستانی به سمت مرزهای جمهوری اسلامی ایران آمدند و همگی این افراد تحت حمایت‌های مادی و معنوی قرار گرفتند.

میراحمدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی با همه توان و ظرفیتش به حمایت از بیش از ۴ میلیون اتباع افغانستانی مقیم در کشور پرداخته، خاطرنشان کرد: میزبانی از ۴ میلیون اتباع مجاز و غیر مجاز که معادل جمعیت برخی از کشورهای منطقه است به واقع امری دشوار است و نیازمند حمایت‌های جدی در این حوزه هستیم.

وی در ادامه سخنان خود  با بیان اینکه کمک‌های اعطایی به جمهوری اسلامی ایران با توجه به حجم عظیم پناهندگان بسیار ناچیز است؛ افزود: با وجود کمترین حمایت‌های بین المللی و از سوی دیگر شرایط تحریمی و کرونایی پذیرائی از اتباع افغانستانی به نحو مطلوبی ادامه دارد و در همین راستا بنا به دستور رییس جمهور کشور مصوب شد همه اتباع افغانستانی مقیم در داخل کشور برابر کرونا رایگان واکسینه شوند.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تحصیل رایگان حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز اتباع افغانستانی در مدارس کشور اشاره کرد و گفت: با تاکید رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) فرایند تحصیل رایگان اتباع افغانستانی به نحو مناسبی مثل دانش آموزان ایرانی در حال انجام است و همه این اقدامات صرفا با اهداف انسانی و برادری انجام می‌گیرد.

میراحمدی، ضرورت تقویت حمایت‌های بین المللی از اتباع افغانستانی مقیم در داخل کشور از دیگر محورهای مورد اشاره معاون امنیتی وزیر کشور در این نشست مشترک بود و در این زمینه خواست که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به سهم و ظرفیت خود در افزایش اعتبارات بین المللی با توجه به تعداد میلیونی اتباع افغانستانی تلاش کند.

وی در این باره پیشنهاد کرد که همان طور که سازمان ملل متحد از همه کشورها حق عضویت می‌گیرد در صورت عدم پرداخت مجازاتهایی را در نظر می گیرد باید این نهاد بین المللی به دلیل اهمیت موضوع پناهندگان در سطح بین المللی برای کشورهای دنیا متناسب با ظرفیت اقتصادی اش سقف تعهد مالی ایجاد کند تا با تقویت حمایت‌های بین المللی، امکان ارتقای خدمات برای اتباع و مهاجرین خارجی فراهم شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اظهار این امر که جمهوری اسلامی ایران به تاسی از رویکرد اسلامی و انسان دوستانه‌اش به حمایت از اتباع افغانستانی ادامه می‌دهد؛ گفت: باید در نظر داشته باشیم که مطمئن‌ترین استراتژی برای مدیریت این چالش، بازگشت داوطلبانه اتباع به مبدا است و البته این امر مشروط به پایداری صلح و ثبات در کشور اصلی است و برای همین باید همه تلاش‌ها در سطح منطقه و جهان معطوف به برقراری صلح و ثبات در افغانستان شود.

در ادامه این نشست ایو فریسن رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران با اظهار این واقعیت که در جریان سختی‌ها و مشکلات ایران با توجه به تحریم‌های ظالمانه در حمایت از پناهندگان هستیم؛ خاطرنشان کرد: به سهم خود در افزایش حمایت‌ها و اعتبارات بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پناهندگان کوشا هستیم.

وی با ابزار امیدواری از ادامه همکاری‌های موثر با جمهوری اسلامی ایران در ارتقای خدمات رسانی به پناهندگان، گفت: با وجود سختی مسیر و کمبود اعتبارات باید روحیه و انگیزه مان را در این عرصه انسانی حفظ کنیم و انصافا جمهوری اسلامی همواره نشان داده که با وجود تمامی تنگناها حامی پناهندگان است.

فریسن با تاکید بر این امر که باید حمایت‌های بین المللی از جمهوری اسلامی ایران با توجه به حضور میلیونی پناهندگان تقویت شود؛ گفت: در این عرصه با رایزنی‌های مختلف به دنبال اخذ اعتبارات بین المللی هستیم.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران همچنین از تشکیل دو کارگروه اسکان پناهندگان به کشور ثالث و همچنین تلاش برای شناسایی و ثبت پناهندگان جدید که فاقد هر گونه مدرک هویتی هستند با همکاری وزارت امور خارجه ایران خبر داد وگفت: تلاش داریم به افراد فاقد امکانات و کسانی که فاقد هر گونه مدارک شناسایی هستند؛ کمک‌های لازم را اعطا کنیم.

وی گفت: تنها راهکار پایدار در کنترل چالش پناهندگان افغانستانی، وجود افغانستانی مستقل با اقتصاد پایدار و همچنین فضایی توام با احترام به حقوق بشر و اقلیت‌هاست.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.