۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 785799

پایان بوریس جانسون؟

علی صالحیان؛ کارشناس مسائل بین‌الملل

در سال ۲۰۱۹ بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار با پیروزی در انتخابات پارلمانی حائز بیشترین تعداد کرسی در بین نخست‌وزیران این حزب از زمان مارگارت تاچر در سال ۱۹۸۷ شدند. آن‌ها ۳۶۴ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام را بدست آوردند.

اما در روز بیستم ژانویه سال میلادی جدید، دیویس هم‌حزبی نخست‌وزیر در مجلس و در مواجهه با رسوایی میهمانی‌های بوریس جانسون که به پارتی‌گیت (اشاره به رسوایی واتر گیت در سال ۱۹۷۲ که موجب استعفای رئیس جمهور آمریکا نیکسون شد) شهره شده، کلمات معروفی را که لئو آمری، نماینده ارشد حزب محافظه‌کار برای درخواست استعفای نویل چمبرلین در دوران جنگ جهانی دوم به کار می‌برد، دوباره استفاده کرد: «تو برای تمام کارهای خوبی که انجام دادی تا به امروز این مسئولیت را داشتی (اما الان)، به نام خدا، برو!»

این تغییر جایگاه آقای نخست‌وزیر، مربوط به گزارش‌های متعدد از میهمانی‌های او در شرایط قرنطینه و محدودیت تجمع، حتی شب پیش از مراسم خاکسپاری پرنس فیلیپ، همسر ملکه بود که مقرر شده سو گری (دومین دبیر دائمی دفتر کابینه) تا چند روز آینده، گزارش خود را درباره این میهمانی‌ها منتشر کند.

جانسون مدعی شده بود هیچ کس به من نگفت برگزاری جشن حین قرنطینه در ماه می‌۲۰۲۰ برخلاف قوانین بوده است؛ از همین رو بسیاری از نمایندگان حزب کارگر، معتقد هستند نخست‌وزیر سعی دارد در پشت حماقتش، عدم صداقت خود را توجیه کند؛ هر چند توانایی بحث و کلامی بوریس جانسون خطر از دست دادن جایگاهش را حداقل تا انتشار گزارش خانم گری به تعویق انداخته است. پس از این اتفاقات چندین نماینده محافظه‌کار علناً خواستار استعفای او شدند. این تحولات گمانه‌زنی‌هایی را بر انگیخته که به‌زودی می‌توان به ۵۴ نامه عدم اعتماد موردنیاز برای برکناری نخست‌وزیر رسید.

اصلی‌ترین شعارها و اهداف بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار در انتخابات ۲۰۱۹، به غیر از خروج از اتحادیه اروپا و انجام برگزیت، شامل حمایت از سیستم بهداشت و درمان، حمایت و استخدام بیشتر پلیس برای تأمین امنیت، کنترل مهاجرت، کاهش گازهای گلخانه‌ای و عدم افزایش مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه ملی است.

در کنار رسوایی میهمانی‌ها و اتهام نداشتن صداقت به نخست‌وزیر، دولت بوریس جانسون با چالش‌های دیگری نیز روبه‌رو است، مشکلات همه‌گیری بیماری و افزایش تعداد مبتلایان به بیش از ۹۰ هزار مورد در روز، اتهام اسلام‌هراسی جانسون و ادعاهای نصرت غنی نماینده حزب محافظه‌کار مبنی بر برکناری وی از وزارت حمل و نقل به دلیل مذهب وی، فشار به نمایندگان برای تأثیر بر آنان و در نهایت نیز تورم بالای ۵.۴درصد (بیشترین عدد از سال ۱۹۹۲) و هزینه بالای انرژی به‌ویژه سوخت موجب افزایش نارضایتی‌ها از دولت وی شده است.

ورای باقی ماندن یا نماندن جانسون در این پست، ظهور فردی با ویژگی‌های شخصیتی وی مانند صراحت لهجه و ساده دیدن موضوعات پیچیده، با شعارها و اهدافی مانند خروج از اتحادیه اروپا و نوع مواجهه با موج پناهندگان که بیش از پیش ملی‌گراست، این موضوع را عیان می‌سازد که این موارد به دلیل اقبال اکثریت مردم بریتانیا، در آینده نیز توسط افرادی دیگر دنبال خواهد شد و این گذر احتمالی از بوریس جانسون، گذر از شعارهای وی حداقل در این زمان نیست.

درصورت رفتن جانسون از خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ، محل سکونت نخست‌وزیر بریتانیا، محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی وی، خانم لیز تراس، وزیر امور خارجه فعلی است.

او که علاقه زیادی به برندسازی از خود و تشبه به بانوی آهنین دارد، در حزب محافظه‌کار بیشترین اقبال را دارد. پس از او نیز ریشی سوناک، رئیس خزانه‌داری بریتانیا و ساجید جاوید وزیر بهداشت شانس کسب جایگاه نخست‌وزیری را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.