دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: از حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار کارمند در کشور، تقریبا ۹۵ درصد واکسناسیون دو دز را انجام داده اند، اخیراً دز سوم نیز مطرح شده و درصدی از کارمندان نیز در جمعیت واکسن زده‌های دز سوم هستند.

ثبت وضعیت واکسیناسیون کارمندان در فیش‌ حقوقی/ تردد مسافران از ۹ کشور ممنوع شد

به گزارش قدس آنلاین، حسین قاسمی دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به رویکرد وزارت کشور درباره کنترل مرزهای هوایی و زمینی، اظهار کرد: از اسفندماه سال ۱۳۹۸ و همزمان با آغاز شیوع کرونا در کشور، باید برخی سیاست‌ها برای مدیریت روند بیماری و داشتن فرصت مناسب برای مدیریت بهتر صورت می‌گرفت و محدودیت‌هایی در تردد مرزها ایجاد می‌شد.

وی افزود: ما سه نوع مرز زمینی، هوایی و دریایی داریم که در مرزهای دریایی، اغلب بخش‌های تجاری فعال هستند و بخش های مسافری ما کمتر فعال است؛ از این رو اولویت ما مرزهای زمینی و هوایی بود.

دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: قاعده ای که برای مرزهای هوایی در نظر گرفته شده بود ارائه تست پی سی آر(PCR ) منفی و استفاده از خدمات مسافرت هوایی بود تا زمانی‌که واکسناسیون روند روبه گسترشی در دنیا و در کشور ما داشت که مؤلفه تزریق واکسیناسیون و یا داشتن کارت واکسن به تست‌های پی سی آر اضافه شد.

تزریق واکسن و داشتن PCR منفی شرط عبور از مرزهای کشور

وی یادآور شد: تا آبان سال ۹۹ ترددها در مرزهای هوایی براساس این همین مولفه‌ها صورت می‌گرفت و عمدتاً تست پی سی آر و تزریق دو دز واکسن ملاک عمل بود. در مرزهای زمینی نیز به دلیل اینکه در کشورهای همسایه با مشکلات زیرساختی حوزه بهداشت و سلامت مواجه بودیم، قاعده را محدودتر کردیم و صرفاً گروه‌هایی می‌توانستند تردد کنند که ترددشان ضروری بود، مانند دانشجویهای خارجی و تجار،سرمایه‌گذاران و رانندگان و...، در مجموع ۷ گروه دارای روادید بودند که باید به ایران می‌آمدند، در آنجا هم تست پی سی آر ملاک عمل بود.

قاسمی ادامه داد: امروز قاعده ای که ایران درباره تردد از مرزهای زمینی و هوایی درنظر گرفته است، رعایت دو شرط، تزریق دو دز کامل واکسن و داشتن پی سی آر منفی است که این در مرزهای زمینی و هوایی ملاک عمل است.

آزمایشگاه‌های متخلف شناسایی شده‌اند

مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور درباره ارائه تست‌های پی سی آر جعلی در برخی آزمایشگاه‌ها، اظهار کرد: بعضاً اخباری شنیده می‌شود که ممکن است آزمایشگاه‌ها پی سی آر جعلی ارائه کنند، این‌ها عدد بالایی نیست و یک سری آزمایشگاه‌ها شناسایی و برخوردهای لازم شده است. 

وی ادامه داد: براساس طرح مدیریت هوشمندی استعلام فروش بلیط براساس کد ملی افراد در بستر سامانه انجام می‌شود و اگر وضعیت واکسیناسیون افراد مشخص نباشد، شرکت‌های بلیط فروشی، خدمات ارائه نمی‌کنند.

لزوم  تقویت واحدهای مراقبت بهداشتی در مرزهای کشور

قاسمی با اشاره به موضوع مراقبت‌های بهداشتی مرزی، خاطرنشان کرد: بحث کنترل مراقبت‌های بهداشتی مرزی مهم است، به ویژه در مرزهای زمینی و ارتباطی به کرونا ندارد، در همین راستا یکی از واحدهای بهداشت مراقبت مرزی در مرزها استقرار دارد و این به نوع درجه بندی مرزها از یک تا ۳ ارتباط دارد که پزشکان و متخصصان در آن مرکز مشغول فعالیت هستند.

وی یادآور شد: این مراکز به صورت سندرومیک مراقبت‌هایی را انجام می‌دهند و از افراد علی رغم رعایت پروتکل‌ها و دارا بودن کارت تزریق واکسن و تست پی سی آر، تستهای رپید و پی سی آر گرفته می شود و در صورت مثبت بودن اجازه ورود به کشور به آنها داده نمی شود.

دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: در مرزها افراد مبتلا به کرونا باید هزینه دوران قرنطنیه را شخصاً پرداخت کنند و پس از پایان قرنطینه و منفی شدن تست، می توانند وارد سرزمین اصلی ویا وطن خود شوند، یا اینکه در محل قرنطینه می توانند با پرواز بعدی کشور را ترک کنند. البته ممکن است به دلیل مشکلات ساختاری نیروی انسانی در برخی اماکن، عملکرد بهداشت مرزی مطلوب باشد و برخی جاهای دیگر متوسط، اما ما اخیراً در ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم برای تقویت این موضوع وزارت بهداشت پیگیری کند تا مشکلات را حل کند.

آماری از تست‌های جعلی در دست نیست

وی درباره آمار تست‌های جعلی، ابراز کرد: در این باره آماری وجود ندارد، بیشتر در حدهمین گمانه زنی‌ها و شنیده‌ها است.

ممنوعیت تردد مسافران از مبدأ ۹ کشور آفریقایی و اروپایی

دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: ما براساس ابلاغیه‌ وزیر کشور، ممنوعیت تردد مسافران از مبدأ ۸ کشور آفریقایی و کشور انگلستان را داشتیم که بیشترین چرخش سویه امیکرون را در پی داشته‌اند، برهمین اساس سیاست ممنوعیت تردد مسافران به صورت مستقیم و غیرمستقیم را در پیش گرفته ایم اما ایرانی‌ها در این کشورها می‌توانستند با رعایت الزامات بهداشتی وارد کشور شوند.

اجرای طرح تکمیلی مدیریت هوشمند، همزمان با وقوع پیک ششم 

قاسمی درباره امکان وقوع پیک ششم در کشور، ابراز کرد: خدا کمک کند به آن شرایط موج‌های چهارم و پنجم کرونایی نرسیم، ما امروز در حال اجرایی طرح مدیریت هوشمند هستیم و پیش بینی کرده ایم که اگر کشور با یک شرایط خاص و حادی مواجه شود برابر تصمیم ستاد ملی، اقدامات تکمیلی طرح انجام شود.

چه تعداد از کارمندان واکسن نزده‌اند؟

وی درباره آخرین آمار کارمندان واکسن نزده، اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات دریافتی از مرجع کارکنان دستگاه‌های اجرایی سازمان امور استخدامی، از حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار کارمند در کشور، تقریبا ۹۵ درصد واکسیناسیون دو دز را انجام داده اند، اخیرا دز سوم نیز مطرح شده و درصدی از کارمندان نیز در جمعیت واکسن زده‌های دز سوم هستند که پیامک تزریق واکسن برای آنها ارسال شده است. اگر میان کارکنان دستگاه‌های اجرایی افرادی باشند که به هر دلیلی واکسن نزنند هر ۱۵ روز یکبار تست پی سی آر منفی را ارائه دهند تا بتوانند در محل کار حضور یابند. 

قاسمی ادامه داد: از زمانی که طرح هوشمند را اجرا کردیم، از جمعیت کارمندان، حدود ۱۱۴ هزار  نفر تا آن لحظه واکسن نزده بودند که طی سه چهار مرحله ۲۰ هزار نفر مراجعه کردند و واکسن زدند.

ثبت وضعیت واکسیناسیون در فیش‌های حقوقی کارمندان

وی ابراز کرد: با تدبیری که سازمان امور استخدامی داشته، وضعیت واکسیناسیون کارکنان در حکم حقوقی و فیش حقوقی ثبت شده است و معاونتهای توسعه منابع دستگاه های براساس موضوع ماده۲ قانون مدیریت بحران دسترسی به این احکام کارکنان دسترسی دارند و اگر افرادی باشند که واکسیناسیون را انجام نداده باشند از آن طریق هم به حراست ها اعلام می‌شود که در مبدا ورودی سازمانها از حضور آنها جلوگیری و به آنها اعلام شود که وضعیت واکسیناسیونشان باید معلوم شود.

دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ابراز کرد: در مجموعه‌های مختلف و برخی دستگاه های کشور، با کارمندان متخلف در عرصه واکسیناسیون برخورد شده است، ما  لیست افراد واکسینه شده را براساس سامانه ایران من، به دستگاه‌ها ارائه کرده ایم تا بتوانند واکسن‌های خود را تزریق کنند.

وی ابراز کرد: با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم، ما با یک مشکل اساسی در حوزه واکسیناسیون مواجه بودیم اما با تلاش‌های دولت اتفاق خوبی افتاده و امروز ۸۰ درصد از جمعیت کشور واکسیناسیون شده اند و دز دوم را تزریق کرده اند.

عادی انگاری نکنید

قاسمی تأکید کرد: اخیراً موضوع سویه امیکرون مطرح است، اگر چه امیکرون از ۴۵ روز گذشته در کشور ما شناسایی شد اما امروز میزان ابتلا و بستری های ما افزایش یافته و آمار فوتی‌ها افزایش خواهد یافت. ما در این فرصتی که داریم از مردم و رسانه‌ها می‌خواهیم تلقی عادی انگاری را در کشور نداشته باشند و این پیام را منتقل نکنند چرا که ما کماکان با کرونا و مخاطرات آن موجه هستیم و باید زیست با کرونا را یاد بگیریم.

وی عنوان کرد: افرادی که واکسیناسیون آنها تکمیل نشده و دز سوم را نزده اند حتما دز سوم را بزنند، تا  انشالله شاهد روزهای تلخ گذشته نباشیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.